November elején kezdik vásárolni a karácsonyi ajándékcsomagokat testápoló szerekkel és kozmetikumokkal
3 perc olvasásEgyre népszerűbb karácsonyi ajándék néhány testápoló szer és kozmetikum, dekoratívan összecsomagolva. Ilyen ajándékcsomagokból több mint három milliárd forint értékben adtak el a kiskereskedelemben tavaly; kilenc százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató intézet.
Egyre népszerűbb karácsonyi ajándék néhány testápoló szer és kozmetikum, dekoratívan összecsomagolva. Ilyen ajándékcsomagokból több mint három milliárd forint értékben adtak el a kiskereskedelemben tavaly; kilenc százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató intézet.
November első hetében kezdődött érzékelhetően emelkedni az ajándékcsomagok vásárlása tavaly. Végül a karácsonyi csomagok teljes forgalmának közel kétharmada három hét alatt bonyolódott le.
A forgalom nagyobb része, 59 százaléka jutott a nők számára összeállított ajándékcsomagokra, míg a többit férfiaknak vásárolták.
Az ajándékozók összecsomagolva a legtöbbet dezodorból és tusfürdőből tettek a csomagokba, egyaránt közel 1 milliárd forint értékben. Utánuk sorrendben a test- és kézápoló krém, szappan majd sampon következik.
Ugyanakkor szélesedett a választék. Amíg tavalyelőtt november-decemberben az üzletek 733 különböző ajándék-összeállítást kínáltak, addig múlt évben már 877-et. A növekedés oka, hogy a korábbi évekkel szemben több gyártó jelent meg karácsonyi ajándékcsomagos kínálattal.
A mennyiségi eladás stabilan 2 millió darab csomag tavaly is, az ezelőtti évben is. Ugyanakkor a piac némileg eltolódott a legalacsonyabb áraktól a közepesek irányába.
Változott a kereskedelmi csatornák pozíciója. Értékben a drogériák egyik évről a másikra 9 százalékkal több ajándékcsomagot forgalmaztak. A 400 négyzetméteres és kisebb üzleteknél pedig plusz 10 százalékot regisztrált a Nielsen.
A hipermarketek forgalma 12 százalékkal csökkent, míg a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres bolttípusé 18-cal.
Így a hipermarket piaci részesedése tavaly november-decemberben az ajándékcsomagok értékben mért eladásából 56 százalék, a drogéria mutatója 37, a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb csatorna részaránya 4, míg a 401-2 500 négyzetméteres üzlettípusé 3 százalék.
Táblázat. A karácsonyi ajándékcsomagok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából az árszegmensek piaci részesedése. Százalékban.
Fogyasztói ár |
2007. évi karácsonyi szezon |
2008. évi karácsonyi Szezon |
2 675+ |
24 |
22 |
1 533-2675 |
29 |
32 |
1 532-nél kevesebb |
47 |
46 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A karácsonyi ajándékcsomagok – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus |
2007. évi karácsonyi Szezon |
2008. évi karácsonyi Szezon |
Hipermarket |
64 |
57 |
Drogéria |
29 |
35 |
401-2 500 négyzetméter |
3 |
3 |
400 négyzetméter és kisebb |
4 |
5 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.