Egyre népszerűbb karácsonyi ajándék néhány testápoló szer és kozmetikum, dekoratívan összecsomagolva. Ilyen ajándékcsomagokból több mint három milliárd forint értékben adtak el a kiskereskedelemben tavaly; kilenc százalékkal többet,  mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató intézet.  

 

Egyre népszerűbb karácsonyi ajándék néhány testápoló szer és kozmetikum, dekoratívan összecsomagolva. Ilyen ajándékcsomagokból több mint három milliárd forint értékben adtak el a kiskereskedelemben tavaly; kilenc százalékkal többet,  mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató intézet.  

    November első hetében kezdődött érzékelhetően emelkedni az ajándékcsomagok vásárlása tavaly. Végül a karácsonyi csomagok teljes forgalmának közel kétharmada három hét alatt bonyolódott le.

    A forgalom nagyobb része, 59 százaléka jutott a nők számára összeállított ajándékcsomagokra, míg a többit férfiaknak vásárolták.

    Az ajándékozók összecsomagolva a legtöbbet dezodorból és tusfürdőből tettek a csomagokba, egyaránt közel 1 milliárd forint értékben. Utánuk sorrendben a test- és kézápoló krém, szappan majd sampon következik.

    Ugyanakkor szélesedett a választék. Amíg tavalyelőtt november-decemberben az üzletek 733 különböző ajándék-összeállítást kínáltak, addig múlt évben már 877-et. A növekedés oka, hogy a korábbi évekkel szemben több gyártó jelent meg karácsonyi ajándékcsomagos kínálattal. 

    A mennyiségi eladás stabilan 2 millió darab csomag tavaly is, az ezelőtti évben is. Ugyanakkor a piac némileg eltolódott a legalacsonyabb áraktól a közepesek irányába.

    Változott a kereskedelmi csatornák pozíciója. Értékben a drogériák egyik évről a másikra 9 százalékkal több ajándékcsomagot forgalmaztak. A 400 négyzetméteres és kisebb üzleteknél pedig plusz 10 százalékot regisztrált a Nielsen.

    A hipermarketek forgalma 12 százalékkal csökkent, míg a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres bolttípusé 18-cal.

    Így a hipermarket piaci részesedése tavaly november-decemberben az ajándékcsomagok értékben mért eladásából 56 százalék, a drogéria mutatója 37, a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb csatorna részaránya 4, míg a 401-2 500 négyzetméteres üzlettípusé 3 százalék.

 

Táblázat. A karácsonyi ajándékcsomagok – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából az árszegmensek piaci részesedése. Százalékban.

Fogyasztói ár

2007. évi karácsonyi

szezon

2008. évi karácsonyi

Szezon

2 675+

24

22

1 533-2675

29

32

1 532-nél

kevesebb

47

46

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. A karácsonyi ajándékcsomagok – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2007. évi karácsonyi

Szezon

2008. évi karácsonyi

Szezon

Hipermarket

64

57

Drogéria

29

35

401-2 500

négyzetméter

  3

  3

400 négyzetméter

és kisebb

  4

  5

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Módszertan:

A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük