Nyerő tipp elnökválasztásnál: kampányoljunk online!
7 perc olvasásBarack Obama amerikai elnök választási kampányának vezetője, David Plouffe Budapesten fórum keretében üzleti stratégiáról és online marketingről tartott előadást 2009. december 1-én. Az előadás során képet kaphattak a megjelentek a kivételes elnöki kampány részleteiről, az elnökválasztási események során felgyülemlett tudás és tapasztalatok mibenlétéről, különös tekintettel az internet szerepére. A fórumot a Central European Business Centre (CEBC) szervezte.
Barack Obama amerikai elnök választási kampányának vezetője, David Plouffe Budapesten fórum keretében üzleti stratégiáról és online marketingről tartott előadást 2009. december 1-én. Az előadás során képet kaphattak a megjelentek a kivételes elnöki kampány részleteiről, az elnökválasztási események során felgyülemlett tudás és tapasztalatok mibenlétéről, különös tekintettel az internet szerepére. A fórumot a Central European Business Centre (CEBC) szervezte.
A moderátor Szalay-Bobrovniczky Kristóf (Adriatiq Island Group) köszöntője és Rogán Antal kerületi polgármester bevezető szavai után hangzott el a díszvendég előadása, „The Art of the Possible: Online Branding Strategies and Tactics" címmel.
Hogyan is kezdődött a történet?
2007 év elején, néhány mértékadó személy úgy gondolta, Obama szenátor esélyes lehet az elnöki posztra.
Az Obamát körülvevő csapat vezetése, élén David Plouffe-al, kidolgozta egy soha-nem látott online közösség létrehozásának különleges stratégiáját. Alkalmazásával nem csak a kétkedők álláspontját sikerült megváltoztatni, de rekordot döntve, két év alatt 580 millió dollárt sikerült kampánycélokra összegyűjteniük, méghozzá 91%-ban egyéni adományokból, s nem nagy szponzoroktól.
A kampány során széleskörű, példátlanul sikeres támogatói programot sikerült kialakítani. A gazdasági hanyatlás körülményei között kellett a szervezőknek olyan kifinomult megoldásokat találni, melyekkel széleskörű támogatás szerezhető társadalmi hálózatok felhasználása és online közösségek kialakítása révén.
A Barack Obama elnökválasztási kampánya során alkalmazott sikeres taktikából minden választási szervezet profitálhat. David Plouffe vázolta hallgatóinak a fogásokat;
-hogyan lehet a szociális hálózat erejét felhasználni bármely szétszórtan elhelyezkedő embercsoport összekapcsolására és egyesítésére kiemelkedő célok megvalósítására,
-hogyan alkalmazhatók újabb és újabb módszerek a kampány során az erős elkötelezettség kialakítására, s milyen módon alkalmazhatja ezeket bárki saját szervezeténél,
-miért fontos a következetes vezetés, a megfelelő hang megütése, ami felkelti az emberekben az alkotókészséget, és meglepő eredményekre vezet.
Az elnöki kampányfőnök elmondta, az un. „új média" szerepéről sokan szóltak korábban, de az Obama kampány esetében inkább a „digitális stratégia" játszott vezető szerepet. Két dolog volt, amit fontosnak tartottak; a kampány alulról építkezzen, s az átlag-amerikait szólítsa meg.
Azideig az internet csak véleményező szerepet játszott a tv, a média mellett. Az Obama stáb mondta ki először, elegendően nagy kampányt az interneten lehet indítani, erre a célra hozták létre a Barackobama.com weboldalt. Miért? Amerikában az emberek 80%-a online kapcsolódik, erre lehet építeni. A honlapnak azonban érdekesnek kell lenni, különben nem térnek rá vissza.
A webes oldalnak fontos szerep jutott a pénzgyűjtésben. Amerikában az adományok összege limitálva van, maximum 2.300 dollárt lehet elfogadni fejenként. Az Obama kampány volt az első, amelynél nem nagy cégektől gyűjtötték a szponzori pénzt, hanem egyénektől, akik 750 millió dollárt adtak össze. Négy millió választó pénzét jelenti ez, átlagban 85 dollárt.
Külön figyelmet fordítottak a fiatalok megnyerésére, akiket nehéz rábírni a szavazásra.
Sokan voltak, akik először szavaztak, nagyon sok 30 év alattit sikerült megszólítani. Volt olyan 45 éves, aki életében először szavazott. Hogyan lehetett őket elérni, megszólítani? Nem közvetlen agitációval, hanem a környezete és baráti köre véleménye révén. Az emberek az USA-ban és máshol is kevéssé hisznek már a kormánynak, a médiának, távol akarnak maradni a befolyásolástól, de az egymás közötti kommunikáció ereje hat rájuk.
Barátok hívására kapcsolódik a kampányhoz és rájuk hallgatva alakítja véleményét, különösen, ha bizonytalan, vagy már eltávolodott a politikától.
A fiatalok nem nézik a CNN-t, nem olvasnak újságot, de az online közösségekbe be lehet vonni őket. Az online megmutatkozó közösségek 10 ezer főről indulva 13 millióra nőttek a kampány végére. Ötletekkel szolgáltak, 13 millió ember 6 millió ötlettel jelentkezett az ügy érdekében a kampány során.
A kampányt irányító stábnak folyamatosan számolnia kellett, hogy milyen helyre mennyi pénz, mennyi idő-ráfordítás szükséges. Az országos közvélemény kutatással kaptak állandóan frissülő, pontosan mérhető adatokat. Mindig azokon a helyeken jelent meg Obama, ahol korábban gyengébben állt pozíciója. A közreműködők (online) szervezetei nagy függetlenséggel működtek, döntéseiket a helyi körülmények ismeretében alakították, minden külső befolyásolás nélkül, kizárólag a központi stáb kikért véleményére, az elnökjelölt kialakított állásfoglalásaira, stb. alapozva. Sokszor kifejtették valamely kérdésben ellenvéleményüket.
Hogyan kommunikáltak?
Hatalmas e-mail lista jött létre, a kampány végére 13 millió címmel. Saját hálózaton forgalmaztak az interneten, nagyon sok video-üzenettel megspékelve. Ez a fajta kommunikáció nagy meggyőző erővel bír, s az amerikai szakember szerint a jövő évi magyarországi választásokban is nagy szerepet fog játszani! Nagyon fontos befolyásoló, bizonyító erő. Ebben a kommunikációban, a saját környezetükben bíznak az emberek.
Obamáról sokan nem tudták honnan jött, ellenérzések is voltak vele szemben. Nagyon fontos volt, hogy mindig tisztában legyen vele, mit gondolnak róla az emberek. A hálózat segítségével eljutó negatív (nem valós) észrevételeket napi szinten lehetett cáfolni. Ugyanezen úton érkezett a visszaigazolás is. Az ismerős környezet véleménye, amely ezen az úton (weboldalak, mobil és e-mail) terjed, a jövőben még nagyobb szerepet fog kapni, 2012-re még erősebben érvényre fog jutni.
Sok fejlődő országban (Afrika, volt FÁK) ahol az internet elterjedtsége 7-8%-os, a mobil elterjedtség már ott is 99%-os. A most megismert lehetőségek számukra is nyitva állanak, s nagy esélyt jelentenek. Obamának az internet használatával primátusa volt ellenfeleivel szemben.
Amerikában korábban nem használták úgy még az internetet, mint ennél a kampánynál. Sok embert sikerült vele megszólítani, pl. 70 éven felülieket, akik nagy számban fordulnak elő a neten. Nem a tv-n, nem az újságon keresztül, hanem a barátok ismeretein át informálódnak, alakítják véleményüket. A hagyományos médiában elhangzó hamis hír cáfolata pl. futótűzként terjed!
Érdekes momentum, hogy a közösségek fennmaradtak a kampány után, ma is tevékenyek, az elnök támogatottsága némi hullámzás után ma is folytatódik. Olyan fontos kérdések vannak körükben terítéken, mint Afganisztán és az amerikai egészségügy reformja. 50 millió embernek nincs eü ellátása az USA-ban. Kis- és nagyvállalatok mennek tönkre, mert nem képesek lépést tartani az egészségügyi költségek-kötelezettségek (biztosítások) évi 8-9%-os növekedésével. A szükséges reformok során a válságba került autógyártásból kihullott dolgozók a bioenergia- és napenergia-iparban helyezkedhetnek majd el. Több millió ember sorsa függ ezektől a reformoktól, melyek szlogenje „Organising for America". Ezekben a kérdésekben az Obamára szavazó emberek több mint 70%-a még mindig támogatja az elnököt. A legnépszerűbb vonása volt kampányának, hogy valós, életszerű kommunikációt folytatott az emberekkel, mindig az aktuális kérdésekről, közvetlenül, nem előre megírt módon.
A kampány során létrejött adatbázis tehát tovább él, használják az emberek, sőt további feliratkozók vannak azóta is. Videó üzenetek ma is mennek számukra, minden fontos kérdésben. A hagyományos média eszközeit nem vetik el, ezek egymást kiegészítő, vagy kontrollként használható megoldások.
A jövő az online-é!
Harmat Lajos