"A legkülönbözőbb zenei kultúrából érkező muzsikusokat hozzuk össze együttes munkára, hogy párbeszédet
folytassanak egymással  zeneileg és emberileg is, és ez legyen a közös zenélés kiindulási pontja".

 Joe Zawinul, a múlt esztendőben elhunyt kitűnő zenész fenti gondolatai inspirálták a december elsején, a Magyar Állami Operaházban megrendezendő koncert szervezőit, a Magyar Jazzművészek Társaságának tagjait, amikor elhatározták  a  Jazz az Operában  elnevezésű esemény életre hívását.

 

"A legkülönbözőbb zenei kultúrából érkező muzsikusokat hozzuk össze együttes munkára, hogy párbeszédet
folytassanak egymással  zeneileg és emberileg is, és ez legyen a közös zenélés kiindulási pontja".

 Joe Zawinul, a múlt esztendőben elhunyt kitűnő zenész fenti gondolatai inspirálták a december elsején, a Magyar Állami Operaházban megrendezendő koncert szervezőit, a Magyar Jazzművészek Társaságának tagjait, amikor elhatározták  a  Jazz az Operában  elnevezésű esemény életre hívását.

A különleges előadás apropóját az AIDS világnapja adta, miután a Magyar Állami Operaház is csatlakozik a világ operaházaiban ezen a napon hagyományosan megtartott különleges hangversenyek sorához.

Vass Lajos, az Operaház főigazgatója elmondta, ilyen kezdeményezésük még nem volt, talán a Deep Purple három évvel ezelőtti koncertje volt valami hasonló, a mostani ötletet Babos Gyulával együtt gondolták megvalósíthatónak.

Miért is van ilyesmire szükség? Nincs abszolút zene, mondja a főigazgató, a zenének mindenkihez kell szólnia. 

Az év során 260 ezer vendégük volt az Operaházban, 30-40%-uk külföldi, a többi hazai, sokan közülük évtizedek óta járnak az Operába. Az újfajta koncerten olyanokat szólítanak meg, akik mindkét műfajt kedvelik, ill. olyanokra is számítanak, akik még sohasem voltak az Operaházban.

Fischer Ádám, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója, aki bécsi előadására való utazás előtt „ugrott be"  a tájékoztatóra, hangsúlyozta, fontos szerephez jut a különböző zenei stílusok találkozása, minden ilyesfajta kihívás érdekes és a résztvevők sokat tanulhatnak egymástól,  a rendezvény is hozzájárulhat a zene korábbi időkben szétvált funkciói, a szórakoztatás és a nevelés  eredeti egységének helyreállításában.  A komolyzene a XX. században vesztette el szórakoztató funkcióját, a szórakoztató zene pedig elvesztette felemelő-nevelő jellegét. Voltak, akik megpróbálták a kettőt ötvözni, mint Frank Zappa,(a főzeneigazgató magát is közéjük sorolja).

Az Operaház és a Jazzművészek Társasága közös kezdeményezésének nem titkolt célja a két, látszólag egymástól távol eső zenei műfaj rajongóinak közelebb hozása, a nyitottság erősítése. Minden egyes operabarát jazzrajongóval és a jazzbarát operarajongókkal az egységes magyar zenekultúra gazdagodik.
 
Az előadás különleges előkészületeket is igényel, hosszabb próbafolyamat előzi meg, több nagyzenekari próbával, ahol a klasszikus képzettségű művészek többsége először találkozhat napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő irányzatával, az európai kortárs improvizatív zenével. Ez az újfajta élmény magában hordozza egy izgalmas zenei megújulás lehetőségét, a nagyzenekari szimfonikus hangzás és az improvizációs zene egyedi ötvözetét.

Az esemény november 11-i  tájékoztatóján Schneider Márta kulturális szakállamtitkár kijelentette,  a meghirdetett különleges koncert, a „Jazz az Operában" című esemény megrendezése jelzi, kedvező előrehaladás tapasztalható a jazz-zene és a magyar jazzművészet hazai elfogadottságában.  Az államtitkár rámutatott,  a jazz rangot vívott ki magának, elismerése állami támogatásokban is tetten érhető, ( a tájékoztatón is három érdekelt Kossuth-díjas foglalt helyet), a szaktárca Hiller István oktatási és kulturális miniszter döntése nyomán pl. három éven keresztül évi 25 millió forinttal támogatja a Magyar Jazzművészek Társaságát.

Ilyen jellegű koncertet idehaza még nem rendeztek, s remélhető, folytatása is lesz. Az esemény létrejöttéhez kedvező légkört teremt az Opera új, nyitott vezetése, valamint a magyar jazzművészek által megjelenített színvonal.  A budapesti hangversenyéletben példa nélküli vállalkozásról van szó,  az egyedülálló előadás keretén belül Magyarország legpatinásabb koncerthelyén együtt áll színpadra a Magyar Állami Operaház Zenekara, a Magyar Jazzművészek Társaságának tagjai, valamint a Joe Zawinul által alapított The Syndicate.

Babos Gyula, a Magyar Jazzművészek Társaságának alelnöke elmondta, hónapok óta készülnek a koncertre. Tudni kell, hogy mára a jazz műfaja teljesen megváltozott, nem a fekete zenészek muzsikájának fehér változatáról van szó, az eredeti zene mára körülöleli az egész világot, mindenhol helyi színekkel gazdagodva, világzene lett belőle.

Szakcsi Lakatos Béla, a Társaság elnöke hangsúlyozta, a jazz improvizációs műfaj, a magyar jazz zenészek kiválóak az improvizációban.  Mára  a jazz elvesztette tánczene jellegét, színpadi „komolyzene" lett belőle. 

A jazz improvizációs csillogása megfogja a hagyományos komolyzene művelőit is, a világ a két műfaj egyesülése felé halad, a zene megújul, erre van igény, mivel a komolyzene és a jazz is elmondta már amit elmondhat, a népzene civilizálódott, a popzenéről nem tudjuk hová tart… Így hát, új szintézisre van szüksége a világnak.

Újságírói kérdésre válaszolva, hogy miért nem találunk női jazz-zenészt a Társaságban, válasza;  nemcsak vokális női tehetségek vannak a műfajban, vannak szaxofonosok, dobosok és mások, de a Társaságban zenésznek és egyúttal zenekarvezetőnek is kell lenni a tagnak, ilyenek pedig nem találhatók női jazz-zenészeink között.

Általánosságban vizsgálva, a jazz-zenekarok az amerikai polgárháború néger katona-zenekarainak civillé válásával formálódtak, ott pedig nem voltak nők…

Az est első részében a nemzetközi sztárokból álló The Syndicate és vendégei,  Berki Tamás, Horváth Kornél és Kaltenecker Zsolt  közös produkciója lesz hallható. 
A The Syndicate legutolsó felállása volt Zawinul számára az a csapat, amelyről mindig is álmodott. A közös munka eredménye az a senki máséval össze nem téveszthető, egyedülálló stílus, amelynek titka a különleges ritmuskombinációkban és egyedi improvizációkban keresendő. A kiváló, elismert, dinamikus zenészek beteljesítik Zawinul gondolatát;  tovább járják azt az utat, amelyet együtt kezdtek el, tovább játsszák a nagy zenekarvezető különleges kompozícióit, ezzel is tisztelegve emlékének. 

A The Syndicate  jelenlegi felállása;  Paco Sery, Alegre Correa, Jorge Bezerra, Aziz Sahmaoui, Alioune Wade, Thierry Eliez, Emilie Parisien.
 
Az est második részében négy nagyszerű jazzművész, Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Babos Gyula és Fekete-Kovács Kornél  jazzkompozíciói és hangszerelései hangzanak el a Magyar Állami Operaház Zenekara előadásában, Kovács László karmester vezényletével.  A szólisták a fent említett zeneszerzők mellett, Balázs Elemér, Barcza Horváth József, Borbély Mihály, Dés László, Lantos Zoltán és ifj.Szakcsi Lakatos Béla. 

A fellépő zenészek az Operaház előző esti Aida előadásának díszletei között adják elő számaikat, műsorvezető  Katona Klári lesz.

Az est főtámogatója a Nemzeti Kulturális Alap,  szervezője a Magyar Jazzművészek Társasága és a Showhivatal Produkció.

http://www.majazz.hu/

http://www.zawinulonline.org/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük