ORFK Tájékoztató a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás ellenőrzéséről
4 perc olvasásA gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet szerint minden magyarországi telephelyű gépjármű üzemben tartója köteles a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére – meghatározott összeghatárokig – gépjármű-felelősségbiztosítási tevékenységre jogosult biztosító társasággal felelősségbiztosítási szerződést kötni, és azt folyamatos díjfizetéssel hatályban tartani. A Magyar Köztársaság területén gépjármű kizárólag érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés megléte esetén üzemeltethető.
A gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet szerint minden magyarországi telephelyű gépjármű üzemben tartója köteles a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére – meghatározott összeghatárokig – gépjármű-felelősségbiztosítási tevékenységre jogosult biztosító társasággal felelősségbiztosítási szerződést kötni, és azt folyamatos díjfizetéssel hatályban tartani. A Magyar Köztársaság területén gépjármű kizárólag érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés megléte esetén üzemeltethető.
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendeletben foglaltak szerint a járművezető egyebek mellett köteles az ellenőrzésre jogosult hatóságnak átadni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetének fennállását tanúsító okiratot.
A fedezet fennállásának igazolása történhet:
1) biztosítási kötvény és – a kötvényen szereplő fedezeti időszak leteltét követően – az adott díjfizetési időszakra vonatkozó csekk vagy bizonylat, vagy
2) a biztosító által kiállított igazolólap bemutatásával.
Az a járművezető, aki a fenti kötelezettségének nem tesz eleget szabálysértést valósít meg. E jogsértés miatt a rendőr figyelmeztetést alkalmazhat, 3.000-től 20.000 forintig terjedő helyszíni bírságot szabhat ki, illetve szabálysértési feljelentést tehet. A szabálysértési eljárás során a hatóság harmincezer forintig terjedő pénzbírságot szabhat ki.
Az az üzembentartó, akinek gépjárműve érvényes kötelező felelősségbiztosítás nélkül vesz részt a közúti forgalomban, szintén szabálysértést valósít meg, mely miatt a fenti intézkedések és szankciók alkalmazhatók azzal az eltéréssel, hogy a szabályértési eljárás során kiszabható bírság legnagyobb összege százezer forint.
Amennyiben a közúti ellenőrzés során a gépjármű vezetője a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetének fennállását nem tudja igazolni és az a járműnyilvántartásból sem állapítható meg, az intézkedésről készült jelentés (feljelentés) egy példányát a rendőrhatóság három munkanapon belül megküldi az üzemben tartó lakóhelye (székhelye) szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak.
Ezt követően a közlekedési igazgatási hatóság haladéktalanul felhívja az üzemben tartót a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezete fennállásának igazolására.
Ha az üzemben tartó a felhívás kézhezvételétől számított 8 napon belül az igazolólap, vagy a biztosítási kötvény és az adott biztosítási időszakra vonatkozó valamennyi készpénz-átutalási megbízás feladóvevénye (csekk) bemutatásával nem igazolja a biztosítási szerződés fennállását, a jegyző a járművet kivonja a forgalomból. A gépjármű forgalomból való kivonását elrendelő határozattal szembeni jogorvoslatnak nincs halasztó hatálya.