paul_m_kep.pngPaul Marsovszky, az ifjú karmester

2018. május 29-én a Zeneakadémia Nagytermében zsúfolásig megtelt a nézőtér, hogy meghallgassuk a rendkívül tehetséges ifjú karmester nem is első bemutatkozását, most pedig a mestervizsgáját. A német állampolgárságú művész 1994-ben született, négyévesen kezdett zongorázni, ötévesen hegedülni. Aztán még megtanult anyanyelvi szinten magyarul, angolul és franciául – persze, a németen kívül. 2009-ben hasonlóan tehetséges ikertestvérével együtt felvették a Bartók Béla Konzervatóriumba, 2013-ban pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre.

Jelenleg a Duna Szimfonikus Zenekart vezényelte három hosszú, klasszikus mű előadásával. Először Joseph Haydn (1732-1809) G-dúr szimfóniája (No. 88.) került sorra. A bécsi klasszikus zeneszerző, karmester a szonáta és a szimfónia megteremtőjeként ismert. Paul Marsovszky páratlan muzikalitással, finom átéléssel – kotta nélkül – dirigálta végig a művet, mintha mindig csak ez foglalkoztatta volna.

Meglepte a közönséget Richard Strauss (1864-1949) Utolsó négy éneke, amelyek valóban a német utóromantikus szerző 1946-ban keletkezett végső sóhajtásai voltak. A fiatal szoprán, Kristóf Réka énekelte, bár előadásában a zenekar olykor elhalványította a hangját, de bátran küzdött a lehetőséggel. A karmester megint tündökölt a dalokkal, és a meghajlásnál udvariasan kiemelte az énekesnőt meg a zenekart.

A szünet után Ludwig van Beethoven (1770-1827) 7. szimfóniája zárta az estét.  Beethoven fantasztikus műveinek egyike sem tartozik a könnyen előadható darabok sorába. A szokásos négy tétel (Vivace, Allegretto, Presto, Allegro con brio) mindegyikét gyakran hallhatjuk a rádióban. Ez maga a tökéletes zene, akárcsak a többi szimfóniája. Jó nagy merészség kell a „tökéletes előadáshoz”. És ezt most megkaptuk Paul Marsovszky érzékeny vezényletével. Óriási élményben lehetett része annak, aki meghallgatta a koncertet. Az ifjú karmester megint kotta nélkül, biztos tudással tolmácsolta Beethoven terjedelmes művét.

Paul Marsovszky a műsorfüzetben köszönetet mond egyetemi és konzervatóriumi tanárainak: Ligeti András, Medveczky Ádám, Párkai István, Horváth Gábor, Kocsis-Holper Zoltán, Klézli János, Ur Bertalan, Somos Csaba, Vashegyi György, Kollár Éva, Kecskés Balázs, Csalog Gábor, Szászné Réger Judt, Kékesi Judit, Szabó Tibor, Hám Bernadett, Ugrin Gábor, Sári Tímea, Csermák Éva és Erdélyi Éva mentoroknak, végül szakmai támogatóinak, mint a Budapesti Wagner-társaság, Bajai András, Huzella Elekné, Huzella Dóra, Eckhardt Gábor, Bokor György, Győri László, Brian Schembri, Fischer Iván, Frank Martin Widmaier, Karin Rumpler, Heinz Beier, Mireille Schmich-Faurie, Alfred Hartmann, Sonja Gauer, Madaras Gergely, Christoph Altstaedt, Hannes Krämer, Mácsai János, Keszthelyi Kinga, Antal Mátyás.

Megsúghatjuk, hogy az ifjú karmester máris felvételt nyert a világ legjobb műhelye, a berlini Akademie der Künste továbbképzésére.

DOBI ILDIKÓ

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük