QUADOK ÉS MOPEDAUTÓK – RENDSZÁMMAL A KÖZÚTI FORGALOMBAN
2 perc olvasás2009. április 1-től változnak a négykerekű segédmotoros kerékpárok – quadok, illetve mopedautók – közúti forgalomban való részvételének szabályai. Kötelezővé válik az újonnan használatba vett, a közúti forgalomban való részvételre alkalmas kivitelű quadok, illetve a mopedautók rendszámmal való ellátása.
2009. április 1-től változnak a négykerekű segédmotoros kerékpárok – quadok, illetve mopedautók – közúti forgalomban való részvételének szabályai. Kötelezővé válik az újonnan használatba vett, a közúti forgalomban való részvételre alkalmas kivitelű quadok, illetve a mopedautók rendszámmal való ellátása.
Aki már rendelkezik ilyen járművel, 2009. július 1-jéig kell eleget tennie a forgalomba helyezési kötelezettségnek. A szabályozás rendelkezik arról is, hogy az L6e kategóriájú, elsődlegesen terepmotorozás céljára készült quadok legalább „A1" vagy „B" kategóriás" jogosítvány birtokában, és így csak 16 éves életkortól vezethetők a közúti forgalomban.
A mopedautók vezetéséhez – a járművezetői felkészültségből fakadó biztonsági kockázat csökkentése érdekében – „B" kategóriájú jogosítvány szükséges (minimum 17 éves kor).
A közúti közlekedésben is használni kívánt négykerekű segédmotoros kerékpárok – quadok, illetve mopedautók – hatósági forgalmi engedéllyel és rendszámmal való ellátását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 2009. április 1-jén hatályba lépő módosítása írja elő. Ezzel biztosítható, hogy az ellenőrzés hatékonyabbá váljon, hiszen a nyilvántartásba vétel alapján lehetővé válik a járművel elkövetett szabálysértés esetén az üzembentartó azonosítása, és ezáltal az elkövetett szabálysértések – elsősorban a fokozottan védett természeti értékek rongálásához kapcsolódó cselekmények – szankcionálása is eredményesebben biztosítható. A járművek rendszámmal való ellátása ily módon lehetővé teszi, hogy a természeti területről kihajtó quad-használót a közúti forgalomban a rendőrhatóság azonosítsa, ellenőrzés alá vonja, illetve üzembentartóját az „objektív felelősség" elve alapján megfelelő szankcióval sújtsa.
A közúti forgalomban való részvételre csak azok a quadok alkalmasak, amelyek teljesítik a közösségi EK rendelet típusjóváhagyási követelményeit, vagyis a kifejezetten terepmotorozásra, sportolásra készülő quadok továbbra sem vehetnek részt a közúti forgalomban!