Red Dot Design Concept Award: Magyar tervező nyerte meg az egyik legrangosabb formatervezési díjat
4 perc olvasásMagyar tervező, a 31 éves Policsányi István nyerte meg az egyik legrangosabb formatervezési díjat a Red Dot Design Concept Award Best of the Best elismerését 2014. szeptember 26-án Szingapúrban.
Magyar tervező, a 31 éves Policsányi István nyerte meg az egyik legrangosabb formatervezési díjat a Red Dot Design Concept Award Best of the Best elismerését 2014. szeptember 26-án Szingapúrban.
A design világában a Red Dot Award jelenti a legrangosabb elismerést minden évben. A tervezők és gyártók három elkülönült versenyben mérkőznek meg egymással: az adott évben termelésbe és kiskereskedelmi forgalomba került termékek terén, a termékkommunikáció és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások területén, valamint a formatervezési koncepciók és gyártmánytervek kategóriájában. Az első két témában kiosztott díjakat Németországban adják át, ahonnan e rangos díj története elindult 1954-ben, az innovációhoz és modern gyártáshoz kapcsolódó harmadikat viszont Szingapúrban, a Red Dot Award második otthonában.
Policsányi István ez utóbbi témakörben nyerte meg a legnépszerűbb és ezért legnépesebb kategória, a Mobility (mozgásban) fődíját. Ebbe az osztályba járművekkel és munkagépekkel lehet nevezni, 2013-ban pl. az Audi legújabb koncepcióautója és a Volvo teherautóterve voltak a díjazottak. Különösen értékessé teszi a mostani Best of the Best díjat, hogy ebben a kategóriában nagyon ritkán nyernek vízi járművek, ráadásul közösségi személyszállító hajó még nem kapott soha ilyen elismerést.
A benyújtott pályamű címe „New Voyage Experience Accessible to Everyone", mely egy 80 személyes, balatoni közforgalmi hajózására tervezett típus terve. A forma egyszerre ötvözi a modern gyártástechnológiával elérhető új vonalvezetést, a természettől ellesett formákat és a magyar géphajózás különböző koraiból átvett stíluselemeket. Külsejét egyszerre ihlette a vízi emlősök áramvonalas teste, a XIX-XX. század fordulójára jellemző klasszikus magyar vonalvezetés, és az 1950-60-as évek méltán világsikerű olasz motorcsónakjai. Ezáltal olyan forma alakult ki a tervezés során, amely stabilitást és erőt sugároz, ezzel együtt dinamikus és a jövőbe mutató. A formaterv mellett komoly hajózási számítások igazolják a hajótest ideális kialakítását: a törzs a Balatonhoz hasonló sekély tavakhoz optimalizált vízvonalat kapott és olyan belső bordázatot, amely segítségével a hajó sérülése nélkül elviseli a szűk kikötőkben alkalmazott hajózási manővereket, mint pl. a kikötött hajóorr segítségével történő átfordulást. Mindemellett karbantartása is egyszerű, mert a hajómotorokat a hajófelépítmény megbontása nélkül ki lehet emelni a testből.
Az igazi újdonság azonban az utastérben található. A hajó teljes átjárást és betekintést biztosít utasainak, így az utazás ideje alatt szoros ember-víz-jármű kapcsolat alakulhat ki. Innovatív rendszerek biztosítják, hogy a hajóra bármilyen vízállás mellett külső segítség nélkül felszállhassanak azok az utasok is, akik kerékpárral vagy babakocsival érkeznek, sőt akár kerekesszékkel élő emberek is. A fedélzeten az utasszékek elrendezése az igények szerint egyszerűen átalakítható, például az utaslétszámnak megfelelően. Csak néhány mozdulat, és a babakocsi vagy a kerekesszék bárhol elfér a családtagok mellett. A fedélzeten akár egy egész kiránduló osztály is utazhat, és a bicikliknek is gyorsan kialakítható megfelelő tárolóhely.
A hajó egyedi székrendszerének köszönhetően többfunkcióssá válik, mivel 5-10 perces átalakítás után a menetrend szerinti személyhajóból kényelmes turistahajóvá vagy rendezvényhajóvá válhat, ahol egyaránt lehet tárgyalásokat tartani vagy társas szórakoztató rendezvényt szervezni, táncolni vagy koncertet tartani. Az üléssorok görgős sínrendszerének segítségével a székek teljesen elcsomagolhatók az időjárás viszontagságai elől a középső zárt térbe. Ilyenkor hajó, ha korlátozott mértékben is, de akár teherszállításra is használható, mivel a hátsó fedélzete üres, sík felületet képez.
A terv első változata a balatoni közcélú hajózási társasággal történt egyeztetések alapján készült, de ők később más, gyorsabb megoldást kerestek az akkori hajóhiány orvoslására, így a mostani továbbfejlesztett koncepció megvalósításához Policsányi István tervező és mérnök társa Köves Gergely, az EMBER Industrial Design csapata új befektetőket keres.
A nyertes pályamű és vetélytársai megtekinthetők a Red Dot honlapján http://www.red-dot.sg/online-exhibition/ vagy részletesen a tervező saját honlapján http://www.emberyard.com/ .