2024.december.03. kedd.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Rekord bevételt könyvelhettek el 2017-ben a globális autóipari beszállítók

6 perc olvasás

global_automotive_supplier_study_2018.jpgBár világszinten a bevételek 3%-kal növekedtek tavaly, ugyanakkor a lassulás jelei már most láthatóak, mivel az autóiparban végbemenő változások az összes beszállítót érintik. A beszállítóknak az olyan gyorsuló technológiai változásokkal kell szembenézniük, mint a feltörekvőben lévő új szoftver-megoldások, amelyek megkülönböztetik majd a járművek hardver rendszereit is és így befolyásolják az értékesítést is.  A vállalatoknak adaptálniuk kell az üzleti modelljeiket, hogy meg tudják ragadni a növekedési lehetőségeket.

 

A 2017-es növekedés mellett a globális autóipari beszállítói iparágat négy megatrend befolyásolja, amelyek felgyorsították az átalakulást: a közösségi közlekedés, az önvezető autók, a digitalizáció és elektromos autózás. Ez derül ki a Roland Berger és a Lazard legújabb, a „Globális Autóipari Beszállítók Tanulmány 2018” című kutatásából, amelynek során 650 beszállító teljesítménymutatóit értékelték a világ minden részéről, hogy felmérjék az iparág jelenlegi helyzetét, a várható trendeket és a kihívásokat.  A tanulmány megállapítja, hogy a beszállító cégeknek át kell alakítaniuk meglévő üzleti modelljüket, hogy élni tudjanak a megatrendek mentén kínálkozó nyereségtermelő lehetőségekkel.

Lassulni fog a globális szintű növekedés

2017-ben a globális autóipari beszállítói iparág nagyjából 3%-os bevétel-növekedést könyvelhet el az előző évhez képest, amely azt jelenti, hogy átlagosan 7,3%-os EBIT szinten tudták tartani a nyereségszintjüket. Míg az értékesítési mennyiség rekordokat döntött, addig a globális növekedés lassulni látszik néhány régióban, mint például az észak-amerikai régióban, ahol a könnyű járművek gyártása év végére 17,4 millió egységre csökkenhet, azaz 3%-os visszaesést könyvelhet el. A tanulmány szakértői arra számítanak, hogy 2018-ban a beszállítók továbbra is növekvő bevételekre tehetnek szert, ugyanakkor lassabb ütemben, de stabil EBIT mutató mellett. „A szektor egészére jellemző pozitív hangulat visszatükröződött a beszállítók becsült értékesítési volumenében, akik még mindig a hosszú távra tervezett átlaguk fölött kereskednek” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „Ugyanakkor az iparágban kibontakozódó négy megatrend zavart okozhat a beszállítók oldalán.”

A legfrissebb fejlemények arra engednek következtetni, hogy az alábbi megatrendek által okozott változások felgyorsulnak:

  1. Az új mobilitás üzleti modell (például a közösségi autózás) változást hozhat a jármű tulajdonlásban, a személyes mobilitásban és a termékek logisztikájában.
  2. A már majdnem százszázalékos önvezető technológia felgyorsítja a szükséges gazdasági, szabályozási és technológia-tényezők fejlődését.
  3. A digitalizáció, a mesterséges intelligencia szinte határtalan lehetőségeket kínál, míg az összekapcsolódásra képes technológiákat is egyre szélesebb körben használják majd.
  4. Az elektromos járművek esetében a szabályozók és OEM-ek egyre inkább megtalálják a közös nevezőt, amely folyamatot tovább gyorsítja a technológia területén elért fejlődés.

 

Ezek alapján az autóipar „végjátéka” elkerülhetetlennek tűnik, ami azt is jelenti, hogy az átalakulási időszak magasfokú bizonytalanságot hozhat magával. Az iparági beszállítóknak ugyancsak változásokra kell felkészülniük: a lassuló növekedésre, a felgyorsult technológiai változásra, a szoftverre, mint fő megkülönböztető tényezőre, a hardver értékesítésére és az értékesítő beszállítókra nehezedő nyomás növekedésére. „A technológia változása arra készteti a beszállítókat, hogy párhuzamosan fektessenek be az új és a régi technológiákba, hiszen az új technológiai befektetésekből származó előnyök még bizonytalanok” – magyarázta Schannen. „Az árbevétel és az értékesítési folyamatok nyomás alá kerülnek, ugyanakkor az elektromos autózás és a digitalizáció új bevételszerzési lehetőséget kínálnak.”

Szükséges a trendek ismerete

A Roland Berger és a Lazard szakértői a kutatás során beazonosítottak néhány olyan területet, melyet a beszállítóknak érdemes végiggondolni ahhoz, hogy elkerüljék a visszaesést, amikor átalakítják üzleti modelljüket és továbbra is élni tudjanak a jövő hozta növekedési lehetőségekkel. Ilyen kérdések például, hogy a megatrendeknek milyen hatása lesz az autóiparra, mely termék fog továbbra is növekedni, melyik új szegmens illik bele a legjobban a jelenlegi üzleti tevékenységbe és vajon a leépítés vagy a végsőkig kitartás stratégiája a helyes. „A beszállítók számára a trendek ismerete elengedhetetlen – mondta Schannen Frigyes – ugyanis a volumen-növekedés költségeinek ellensúlyozására szolgáló jelenlegi beszállítói üzleti modell már nem működik.”

Elengedhetetlen a nyitottság, a gyorsaság, a rugalmasság és az innováció

A változások egy lehetséges következménye az értékesítés és az új növekedési területek diverzifikációja, mely már 2017-ben visszatükröződik a szektor M&A tevékenységben. Az innovációs együttműködések egyre fontosabbá, az időtényező pedig egyre kritikusabbá válik azzal, hogy jónéhány ilyen együttműködés már meg is született. „Az OEM-ek részéről is nyomás helyeződik a beszállítókra, ugyanis az ő üzleti modelljük is megváltozik a megatrendek hatására” – magyarázta Schannen. „Nemcsak, hogy ugyanazok lesznek a potenciális partnerek és az M&A célpontok a közösségi közlekedés, az önvezető autózás, a digitalizáció és az elektromos autózás területein, de az értéklánc elosztása ​​és a vertikális integráció mélysége továbbra is látható marad.”

A tanulmány szerint a változások egyedülálló lehetőséget jelentenek a hagyományos beszállítók számára, hogy elrugaszkodjanak a csak a hardverre épülő értékesítéstől a funkciók és a szolgáltatások értékesítése felé. Ahhoz, hogy a beszállítok sikeresek tudjanak lenni az új autóipari környezetben, ezentúl új ismeretekre és képességekre lesz szükségük. Nyitottnak kell lenniük a stratégiájuk átgondolása során, gyorsan kell cselekedniük, rugalmasnak kell lenniük, meg kell találniuk az utakat az újításokhoz és teljesen új szereplőkkel kell partneri kapcsolatokat kiépíteniük.

EZ IS ÉRDEKELHETI

szexualpszichologus 18 perc olvasás
1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.