EuroAstra

Révay András: A lélek madara

Varga%201.thumbnail A kortárs művészek otthonának számító Boltíves Galériában új kiállítás nyílt. Noha még tavasz van, a falakról mindenhonnan már a nyár, az érett búzamezők sárgája köszönt a nézőre.

Varga%201.thumbnail A kortárs művészek otthonának számító Boltíves Galériában új kiállítás nyílt. Noha még tavasz van, a falakról mindenhonnan már a nyár, az érett búzamezők sárgája köszönt a nézőre.

Varga%20Patricia.thumbnail Varga Patrícia Minerva termékeny művész. Bár a Képzőművészeti Főiskolát idehaza is elvégezte, tanulmányait mégis csak a hágai Képzőművészeti Főiskola után tekintette befejezettnek. Noha koránt sem tekinthető idősnek, mégis igen sok kiállítása volt már idehaza és külföldön; összesen tizenkilenc csoportos és harmincnyolc egyéni! Ez most, itt a harminckilencedik. Képei Magyarországon, Hollandiában valamint svájci és német magángyűjtők tulajdonában is megtalálhatók. Jellegzetességük, hogy jól felismerhetőek, magukon viselik az alkotó sajátos kézjegyeit.

Korcsog%20Balazs.thumbnail „Minerva baglya szürkületkor kezdi meg röptét" – idézte Hegelt Korcsog Balázs esztéta a kiállítás megnyitóján és a közönségnek is feltette a kérdést, ami őt magát is foglalkoztatja Varga Patrícia Minerva műveinek láttán: hogy miért ennyire sárgák, narancsosak és vörösek a képei? Az idézett mondás a görög főisten Zeusz harmadik lányának, az atyja fejéből előpattant Pallas Athene-nek latin megfelelőjére, Minervára, a bölcsesség, a tudomány, a művészetek és mesterségek, a techné istennőjére, az ő kedvenc madarára vonatkozik és arra utal, hogy ez az éjszakai madár a sötétben, mintegy a sötéten keresztül lát.

Varga%202.thumbnail Emlékeztetett rá: a színek titkaiból semmit sem fogunk megérteni, ha nem értjük meg a hajnali és az alkonyi égbolt színének eredetét. Napkeltekor és napnyugtakor a földi sötétségből nézünk a fény felé, az égboltnak a Nap által megvilágított része felé. A sötétségen keresztül látjuk a Nap fényét, ami ilyenkor vörösnek látszik. A fény tehát sötéten át nézve vörös színt ölt és ha ezt a vöröset árnyalom, akkor sárgát kapok. A sárga tehát közel áll a vöröshöz, annak csupán egy árnyalata! Ez a szín, a hajnali és alkonyi Nap színe, a vörös – narancs – sárga az, amiben a sötétben látó éjjeli bagoly, Minerva baglya látja a világot, alkonyatkor, szárnyalása kezdetén.

Varga%203.thumbnail Minerva baglya nemcsak Varga Patrícia Minerva festményeinek színével, hanem azok nézőpontjával, perspektívájával is összefüggésben áll. Képeinek színmezőit javarészt felülnézetből, határozott felső, jobboldali nézőpontból mutatja. Ezek ferde rálátásból szemlélt kompozíciók. A jellegzetesen „minervás" expresszív tájak különös perspektíváikkal olyan hatást keltenek, mintha egy lázas álomban repülnénk föléjük. Akár madártávlatot is mondhatnánk. Minerva baglya viszont nem közönséges madár, hanem a lélek madara! A néphit is a baglyot lélekvivő madárként ismeri.

Varga%204.thumbnail Képeinek perspektívája tehát a szárnyaló lélek nézőpontja, a földtől elemelkedő vagy éppen arra alászálló léleké. Varga Patrícia Minerva képeinek többsége a Földet, annak egy részletét, egy dombot vagy egy ívelt hegyoldalt ábrázol. Mégsem tájképek. Még a belső érzelmek és lelki élet külső tájba való kivetítésének értelmében sem. Inkább festői látomások, víziók. Ezekben a látomásokban nemcsak a fizikai, anyagi világ, hanem az éteri világ jelenik meg és mindig ugyanazok a motívumok szerepelnek.

Varga%205.thumbnail Domboldalak, búzamezők, a Stonehenge-szerű kultikus építmények, a kelta menhireket és dolmeneket idéző oszlopok, jegenyesorok. Minerva festményei nemcsak az ősi kelta, ír vallás kultikus helyeit idézik, hanem mintha még korábbról az elsüllyedt kontinens a régi Atlantisz idejéből is felmerülnének rajtuk emlékképek. Korunk művészetének nem közvetlenül a szellemi világot kell ábrázolnia, de nem is a földi, fizikai világot kell hűen másolni. Hanem a kettő között közvetítve, sajátos, öntörvényű, művészi világot kell létrehoznia. Minerva világa ilyen, a szó legnemesebb értelmében korszerű, egyszerre nagyon archaikus és nagyon modern.

A kiállítás 2011. június 9-ig látható a budapesti Boltíves Galériában, a Podmaniczky u. 41-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük