Révay András: Húsz pezsgő év
3 perc olvasás
Cseppet sem unalmas, inkább a szó valódi értelmében pezsgő húsz évet tudhatnak maguk mögött a Szigeti testvérek. Norbert és Péter húsz évvel ezelőtt alapította saját pezsgőgyárát és a nevükkel jelzett márka azóta világhírnevet vívott ki magának.
Cseppet sem unalmas, inkább a szó valódi értelmében pezsgő húsz évet tudhatnak maguk mögött a Szigeti testvérek. Norbert és Péter húsz évvel ezelőtt alapította saját pezsgőgyárát és a nevükkel jelzett márka azóta világhírnevet vívott ki magának.
A jubileumot egy budapesti pezsgőbár megnyitásával ünnepelték, ahol Szigeti Péter a kezdetekre emlékezve elmondta: a Szigeti családban a nagypapa magyar volt, ő ment ki Ausztriába, ám a nevét soha nem változtatták meg. Borászata volt, a család működtette, de 1991-től már kizárólag csak pezsgőt készítenek. Az unokák most – vállalkozásuk segítségével – szép lassan kezdenek visszatérni Magyarországra. A pezsgő előállítása során a legfontosabb számukra a minőség. A két fogalmat összekapcsolva odahaza viccelődnek is: aki az ő pezsgőjüket issza, olyan jól érzi magát, mintha egy kirándulásról, egy szigetről érkezne.
A testvérek büszkék arra, hogy saját, osztrák és magyar alapborokból készítik a pezsgőket, de a szaktudást a franciáktól kölcsönzik és ez érződik a minőségen is. Minden gépet Franciaországban vásároltak, az alapborokat is egy francia laboratóriumban vizsgáltatják meg és ez a labor készíti a gyártáshoz felhasznált élesztőt is. Nagyon szeretnék a „Champagne" minőséget elérni, de nem akarják lemásolni. Nem is lehet, hiszen azt az ízvilágot csak az ottani természeti körülmények segítségével hozhatják létre. Inkább magának a bornak eredeti ízeit szeretnék megőrizni, visszaadni a pezsgőben is.
Hogy ez mennyire sikerül, arra nézve a legjobb bizonyíték egy bronzérem. A Zöldvelteliniből készült pezsgő, nem máshol, mint Champagne-ban nyerte egy ottani pezsgőversenyen. Ezt a kiváló minőséget nem csak egy szűk, kevesek által elérhető mennyiségnél tudják felmutatni. Évente közel egymillió palack pezsgőt adnak el és ezekre leginkább a gyümölcsösség, a „fajtatipikusság" jellemző. Legnagyobb felvevő piacuk – Európán kívül – Amerika. New Yorkban, Manhattan legjobb, Michelin-csillagos éttermeiben is ezeket kínálják. Az ázsiai országokban – Szingapúr, Hong Kong, Tajvan, Sanghaj boltjaiban, éttermeiben is megtalálható a Szigeti pezsgő.
Ez az ital már Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A Duna parton, az Art'otel Chelsea éttermében megnyílt pezsgőbár ma még ugyan az első, de szándékaik szerint nem az utolsó. A hely több, mint egy bár, üzlet is egyben, ahol a megkóstolt pezsgő meg is vásárolható. Van már egy ilyen Tajvanon, Bécsben kettő, valamint Grazban és Linzben is megtalálható egy – egy. Szeretnék bebizonyítani az embereknek, hogy nem csak borkultúra, de pezsgőkultúra is létezik. Sokan csak annyit tudnak, hogy van édes és van száraz pezsgő, pedig a pezsgőben ennél sokkal több rejlik. Magyarország bor-ország. Itt sok különböző bort készítenek, de ezek a borok nagyon szépen megmutatják magukat pezsgő formájában is. Igazolásaként annak, hogy a világhírű „nagy nevek" mellett egy – pillanatnyilag még – ismeretlenebb termelőtől is kerülhet kifogástalan minőségű ital a pohárba.