Révay András: Kék égen, kékben
Ki tudja vajon mit jelenet magyarul ez a három szó: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij és miért örülnek az emberek ezen a régi képen? A megfejtés: Királyi Repülő Társaság, ma úgy mondanánk, Királyi Holland Légitársaság – hát persze: a KLM, mely nagyszabású rendezvénnyel ünnepelte kilencvenedik születésnapját!
Ki tudja vajon mit jelenet magyarul ez a három szó: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij és miért örülnek az emberek ezen a régi képen? A megfejtés: Királyi Repülő Társaság, ma úgy mondanánk, Királyi Holland Légitársaság – hát persze: a KLM, mely nagyszabású rendezvénnyel ünnepelte kilencvenedik születésnapját!
Vilma királynő 1919. szeptember 12-én engedélyezte a „királyi" szó használatát az akkor még nem is létező társaságnak, mert az alapításra hivatalosan csak október 7-én került sor. Az első járat, egy De Havilland DH-16 típusú gép 1920. május 17-én szállt le Shiphol repülőterén, tudjuk a pilóta nevét is: Jerry Shaw. A maga korában szédületesnek számító, 150 km/óra sebességgel repült és a maximális felszállási súlya 1765 kg volt. A pilóta ezen az úton két újságírót és egy köteg újságot is hozott magával Londonból.
Minderre már Philippe Maudet, az Air France – KLM közép-európai vezérigazgatója emlékezett a meghívott, szakemberekből álló ünneplő közönség körében, Budapesten. A világ legöregebb – azonos néven működő – légitársasága az elmúlt kilencven évben sokat fejlődött. Ma egy Boeing 747-400-as 395 tonnával száll fel, 430 utast szállít és ezer kilométernél is többet tesz meg óránként. Persze azért még történt egy és más. Az első szálloda – benne étterem és kávéház – 1921 augusztusában nyílt meg a repülőtéren, 1922-ben maguk mögött hagyták az első egymillió repült kilométert és 1924-ben már egy bika szállítására is vállalkozhattak Rotterdamból Párizsba.
Köszöntő beszédében a vezérigazgatónak minden oka megvolt a jókedvre, a tréfálkozásra. Megkérte a vendégeket, tippeljék meg, milyen állampolgár is ő? A ruhadarabjai – melyeket sorban, egyenként le is vetett – mind különböző országból származnak. A zakója, a nyakkendője, az inge – mind más. Végül előbukkant a trikó, mely bizonyította: ő világpolgár és valójában erre a legbüszkébb! Harmincháromezer, kék egyenruhát viselő alkalmazottat foglalkoztató társasága segítségével kilencszáz úti cél érhető el. Az Air France társasággal 2004-ben létrejött fúzió eredményeként Európa egyik legsikeresebb gazdasági csoportosulása jött létre.
A Holland Királyság magyarországi nagykövete, Robert Milders is visszaemlékezéssel kezdte a köszöntést. Az alapítás óta eltelt idő joggal nevezhető különlegesnek – mondta. A KLM első interkontinentális járata 1924. október elsején szállt fel és Batáviába, a mai Jakartába, Indonéziába repült. Egy retúrjegy – mai áron számolva – akkor húszezer euróba került volna. Az Amsterdam – Batávia útvonalon a menetrend szerinti közlekedés 1929-ben kezdődött és egészen a második világháború kitöréséig ez volt a világ leghosszabb, menetrend szerinti járata.
Az Air France – KLM magyarországi igazgatója, Melles Botond szerint is új korszakot nyitott az együttműködés az európai légitársaságok történetében. Ezen túlmenően viszont az ünnephez egy magyar jubileum is járul: Nyolcvan éve létezik a Budapest – Amsterdam járat, az első gép még Budaörsön landolt. Ma Ferihegy és Shiphol között napi öt járat van, a világ szinte minden pontja elérhető általuk. A fejlődés egy percre sem áll meg, az utasok digitális beszállókártyájukat akár mobiltelefonnal is megszerezhetik.
Az ünnepségen köszöntötték az eredményekért legtöbbet tevő, hűséges munkatársakat – volt közöttük olyan, aki harminc évnél is régebben dolgozik a cégnél. A meghívottak között volt az egykori alkalmazott, Bielek Júlia, aki éppen egyidős a légitársasággal! Születésnap persze nincs torta nélkül, és az menetrend szerint meg is érkezett. A vendégek valamennyien együtt énekelték a „Happy birthday"-t, utána pedig szórakozás közben megismerkedhettek az új kényelmes fedélzeti ülésekkel, próbára tehették szerencséjüket a kaszinóban, még a levegőbe is emelkedhettek, egy rögzített hőlégballonnal.
Búcsúzáskor a vezérigazgató azzal köszönt el vendégeitől: valamennyiükkel szeretne együtt ünnepelni a századik születésnapon!