Egy héttel ezelőtt még csak azt mondhattuk: kell, ma viszont már azt mondjuk: van egy csapat! Megalakult a MALÉRT Egyesület, már hivatalosan be is jegyezték.

Egy héttel ezelőtt még csak azt mondhattuk: kell, ma viszont már azt mondjuk: van egy csapat! Megalakult a MALÉRT Egyesület, már hivatalosan be is jegyezték.

A MAgyar LÉgiközlekedéséRT Egyesület elnöke, Vécsei Mihály jelentette be az egyesület megalakulását legelső sajtótájékoztatójukon. Hatalmas szimpatizáns tömeg áll mögöttük, nem csak a MALÉV egykori dolgozóira támaszkodhatnak. Bizonyította ezt a MALÉV-ért szervezett sétán megjelent óriási tömeg is. Több tíz évvel ezelőtt volt már Magyarországon MALÉRT néven üzem, valami hasonlót szeretnének újra életre hívni. Egy hét alatt mintegy háromezer ember került az utcára. Ha ezeknek csak a felét kellene újra kiképezni a saját szakterületükön, pilótának, stewardessnek, földi kiszolgáló személyzetnek, az 80-90 milliárd forintba kerülne. Ez a „humán tőke" most még rendelkezésre áll, ezért a legfontosabb az értékmentés. Ezt az értéket szeretné az egyesület megmenteni! Elkezdik egy adatbázis felállítását, amiben szerepelhet mindenki, aki a repülésben szeretne dolgozni. Hogy ne vesszenek el a repülés iránt elkötelezett emberek. Jelentkezni a www.malert.hu oldalon lehet.

A kezdetekről Rudnay Krisztina, az elnökség tagja számolt be. Ő volt az, aki a nemzeti légitársaság új formában történő feltámasztására vonatkozó első felhívást közzétette a Facebookon. Alig telt el néhány óra, több százan csatlakoztak és a szám rövidesen naponta több ezerre nőtt. Magyarok és külföldiek, laikusok és szakemberek, MALÉV dolgozók ajánlották fel segítségüket, munkát, közreműködést, többen pénzt is. Eddig nem tapasztalt civil összefogás alakult ki, akkora, amilyenre Magyarországon az elmúlt húsz évben példa sem volt. Most már nem lehetett megállni, hivatalos formát kellett adni a lelkesedés tettekre váltásához.

Mi nagyon civilek vagyunk – vette át a szót Lévai Péter, az elnökség másik tagja – de hiszünk a civil kurázsiban. Abban, hogy az összefogás, amit egy 66 éves vállalat hosszú időn keresztül megtestesített, a nemzeti összefogás érzését nem szabad veszni hagyni! Tenni kell valamit, ami ezt a civil kurázsit civil erővé formálja és így képesek leszünk – ha kell a demokrácia valamennyi létező játékszabályát betartva – felmutatni, hogy igenis szükségünk van nekünk, egyszerű magyar állampolgároknak egy olyan légitársaságra, ami bennük érzéseket, gondolatokat kelt. Meggondoltuk, mi az, amit veszthetünk a MALÉV eltűnésével és mi az, amit nyerhetünk egy új légitársaság megteremtésével. Ha kell, olyan civil erőt kovácsolunk össze, ami képes megteremteni a feltételeket a társaság létrehozásához. Üzleti alapon, de civil részvétel mellett! Legyen beleszólásunk a dolgokba.

Ugyancsak az elnökség tagja Demeter Csaba, MALÉV pilóta, egyike azoknak, akik február 3-án visszavitték a tizennégy bérelt repülőt. Akkor döbbent rá igazán, mekkora űr keletkezett. Nemcsak a gazdaságban, hanem az emberekben is. Hiszen a pilóták többsége gyerekkora óta arra készült, hogy a MALÉV gépeit vezethesse. Kínálnak nekik állásokat, de senki nem megy szívesen Kínába, Afrikába, az arab térségbe. Ezért ad meg ő is minden szakmai támogatást az új egyesületnek. Kétszáz pilóta, háromszáznál is több stewardess, a földi személyzet szakemberei, mind hajlandóak segíteni, hogy történjen valami.

A sajtótájékoztató kezdetén két, felségjelzés nélküli, „gazdátlan" repülőgép-modell állt az asztalon. Jelképnek szánták. Nem igaz ugyanis, hogy a MALÉV megszűnése nem hagy nyomot a gazdaságban. A Tárki felmérést végzett, melyből kiderült: százmilliárd forinttal kevesebb pénz áramlik a gazdaságba. Most a külföldi járatokra eladott jegyek kétszeresen is rontják a mérleget. A külföldiek által vásárolt jegyek ára kiesik a bevételből, a magyar utasok jegyvásárlása pedig a kiadási oldalon jelenik meg. Ha a MALÉV nem működött volna, az idegenforgalmi bevételek évente 80 milliárd forinttal alacsonyabbak, a kiadások 28 milliárddal magasabbak lettek volna.

Az egyesületben van már elképzelés a „hogyan tovább?"-ról is. Ha MALÉV név bármely okból nem használható tovább, a reménybeli új társaság neve BLUENOSE lehetne. Egyre több a támogató. Felvették a kapcsolatot a pilóták szervezetével, a Magyar Szolidaritás mozgalommal, az Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségével, tárgyalnak a fiatal Vállalkozók Országos Szövetségével – és ami a legmeglepőbb: megkereste őket az Olasz Gyáriparosok Szövetsége! Ugyanakkor idehaza a hivatalos fórumok némák. Mendemondákat lehet hallani a Kormány elé terjesztett különféle tervekről. „A fejünk fölött pingpongoznak és ez így tovább nem mehet" – jelentette ki az egyesület elnöke. „Összevissza beszélnek, és ebből elég!"

Vécsei Mihály és Demeter Csaba a meghívottak jelenlétében kékre festette a két fehér repülőgép orrát. Jelezve, hogy elkezdték az új társaság felépítését és programjukkal a nyilvánosság elé lépnek. Céljuk a magyar polgári légi közlekedés szakmai és civil támogatása, egy új nemzeti légitársaság létrehozása. Feladatuknak tekintik a területen dolgozó szakemberek szociális támogatását, a százéves magyar légi közlekedés hagyományainak őrzését és egy nemzetközi virtuális közösség létrehozását. A munkára az idő is serkenti őket, mert a pilótáknak repülés nélkül eltöltött 90 nap után komoly gondjaik támadhatnak az engedélyeikkel. Fél év elteltével a helyzet még rosszabb, ez pedig rákényszerítheti őket, hogy külföldön vállaljanak munkát.

A szervezők komolyan remélik, hogy a máris rendelkezésükre álló, mintegy 80 – 100 milliárd forintnyi „humán tőke" jelent akkora vonzerőt, hogy társul mellé befektető. Repülőgépeket szerezni pedig nagyon könnyű. Versenyeznek a különböző társaságok az ajánlataikkal, mert rengeteg repülőgép áll parlagon. A Budapest Airport is tárt karokkal várná az új társaságot, neki is alapvető gazdasági érdeke, hogy több utas jöjjön. A MALÉV tavaly hárommilliónál is több utassal repült, ők a boltokban is sokat vásároltak. Az most mind hiányzik. Az egyesület eddig nyolcvankét országból kapott támogató visszajelzést. Érkeztek már olyan levelek is, melyekben közölték: ha egy civil kezdeményezés, civil kontrollal, üzleti alapon létre tud hozni egy magyar légitársaságot, abba hajlandók beszállni – nem kevés pénzzel! Márpedig akkor összejön annyi pénz, aminek a láttán azt mondják: igen, van értelme Magyarországon új légitársaságot létrehozni!

www.bluenoseair.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük