Révay András: Taxisok a környezetért
5 perc olvasás
Tagadhatatlan, hogy a közlekedés legkevésbé népszerű résztvevői a taxisok. Az autóstársak a vezetési stílusukat szidják, a többiek pedig környezetszennyezésüket kárhoztatják. Ha az előzőben nem is, ez utóbbiban némi előrelépés várható.
Tagadhatatlan, hogy a közlekedés legkevésbé népszerű résztvevői a taxisok. Az autóstársak a vezetési stílusukat szidják, a többiek pedig környezetszennyezésüket kárhoztatják. Ha az előzőben nem is, ez utóbbiban némi előrelépés várható.
A tervek szerint 2011 januárjában jelennek meg Budapest utcáin az első, környezetbarátnak nevezhető Green taxik. A százhúsz darab, EURO-5-ös káros anyag kibocsátási normával működő jármű az angol – magyar befektetési háttérrel megalakult Green City Future Zrt. tulajdona lesz. A cég részt kíván venni az európai „Green Cars" programban, elektromos gépkocsik magyarországi forgalmazásával, töltőhálózat telepítésével, valamint megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos beruházásokban és kutatásokban. Első lépésként ezt a „zöld taxi" társaságot hozták létre.
A Zrt. vezérigazgatója, Simon Géza, a társaság bemutatásakor felhívta a figyelmet, hogy a taxik többet futnak, mint egy átlagos, városi autó. A légszennyezés általuk keltett mértéke ezért is nagyobb. Budapest útjain naponta egymilliónál is több autó közlekedik és ez súlyos hatással van a levegő minőségére. A káros anyagok hetven százalékát a gépkocsik juttatják a levegőbe. A többnyire magánvállalkozóként dolgozó taxisok olcsó autó használatában érdekeltek, viszont a műszakilag elavult taxik tömege fokozottan felelős a környezet- és levegőszennyezésért. A Green City Future Zrt. autói a legkorszerűbb, legkisebb por és széndioxid kibocsátású motorokkal készültek és rövidesen elektromos meghajtású is lesz közöttük. Elektromos autótöltőből pillanatnyilag csak egy van Budapesten, de újabbak megnyitásáról már folynak a tárgyalások.
Az új autók bemutatásakor nem volt szerencsés a Levegő Munkacsoport igazgatójának szerepeltetése. Horváth Zsolt hozzászólását – főként szervezetének korábbi tevékenysége okán – a megjelentek részéről több kritika is érte. Avval viszont egyet lehetett érteni, hogy a gépjármű forgalmat korlátozni kell a fővárosban – vagy teljesen új alapokra kell helyezni. Budapesten 5500 taxi dolgozik, ez a teljes autóforgalomnak alig fél százaléka, de futásteljesítményük miatt az egyik legnagyobb szennyezőnek számítanak. Az igazgató célként jelölte meg, hogy 2012-től csak olyan taxik működhessenek, amiket EURO-5-ös motorral láttak el, ám nem tért ki ennek megvalósítási lehetőségeire.
Átfogóbban gondolkodott és messzebbre tekintett Eppel János, a Porsche Hungária marketig igazgatója. Úgy fogalmazott: a politikai vezetők feladata, hogy támogassák a hatékonyabb, alacsonyabb fogyasztású, csekélyebb szennyezést okozó járművek forgalomba állítását. Nagy feladat vár az energiaiparra is. Az erőművek miatt a légköri széndioxid mennyisége akkor is évi húsz százalékkal növekedne, ha csak elektromos autók futnának. Az autóipar viszont már kész a terhelés csökkentésére. Már létezik a korszerű villanymotor, csak az elektromos energia tárolását kell még úgy megoldani, hogy egy feltöltéssel a villanyautóval is legalább 500 km távolságot lehessen megtenni.
Kisebb távolságon használható villanyautója már a Green Taxinak is van. A Škoda Octavia GreenLine, a márka első elektromos meghajtású modellje, már a 2010-es Párizsi Autószalonon is bemutatkozott. A tesztjárművek első flottája a tervek szerint 2011-re állhat fel. A Volkswagen 2013-ban dobja piacra az első zéró-emissziós, tehát nulla káros anyag kibocsátású elektromos gépkocsiját, az Up blue-e-motion modellt, melyet még ugyanabban az évben követ a Golf blue-e-motion. A sorban a Golffal azonos technikai alapokra épülő Jetta blue-e-motion következik majd.
A Green Taxi Kft. vezetői elhatározták, hogy fokozatosan egyre több elektromos kocsit állítanak forgalomba – erősítette meg dr. Hattyár Péter, a Kft. ügyvezető igazgatója. Bár ezek a kocsik jelenleg még drágábbak, ez a taxiárban nem fog érvényesülni. Átlagosnak nevezhető árakat terveznek. A sofőrök formaruhát kapnak, nem vállalkozók, hanem alkalmazottak lesznek, megélhetésük tehát függ a viselkedésüktől. A nyelvtudás hiánya ugyan még nem lesz kizáró ok, de az utasok kényelméről, biztonságáról máris több módon gondoskodnak. Minden kocsiban lesz bankkártya-olvasó, a készpénzforgalom csökkenése a vezetőt is védi. Mintegy másfél éven belül meg kívánják oldani a GPS összekapcsolását a taxiórával. Így az utas már az induláskor tudni fogja, mennyit fizessen, ha pedig olyan helyen kéri a kocsit, ahol diszpécser is dolgozik – pályaudvaron vagy autóbusz állomáson – akkor előre is fizethet. Ezzel az utasok becsapására sem nyílik tovább lehetőség.
A környezetbarát taxi társaság 2011. január 1-vel kezdi meg működését.