RiverRide – busz is hajó is, magyar is, máltai is – attól függ hogyan nézzük
4 perc olvasásAz európai kontinensen elsőként Budapesten élheti át azt az egyedülálló élményt, amelyet csak egy kétéltű autóbusz nyújthat. Eddig választhatott, hogy szép fővárosunkat négy keréken járja be, vagy inkább egy sétahajó fedélzetéről csodálja. Mostantól nem kell döntenie…
Az európai kontinensen elsőként Budapesten élheti át azt az egyedülálló élményt, amelyet csak egy kétéltű autóbusz nyújthat. Eddig választhatott, hogy szép fővárosunkat négy keréken járja be, vagy inkább egy sétahajó fedélzetéről csodálja. Mostantól nem kell döntenie…
A RiverRide egy olyan különleges kétéltű városnéző busz, amelyen két vasmacska, egy hajókürt, mentőöv és 160 méter hajó-kötél található, mentőmellény van mind a 45 ülés alatt, vízsugár hajtómű hajtja, és amelynek sofőrje hajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik… és egyben egy olyan hajó is, amely 6 keréken gurul, tárcsafékekkel fékez, tolató- és féklámpája is van, és a kapitány buszvezetői engedéllyel büszkélkedhet.
A RiverRide kényelmes üléseiből tekintheti meg Budapest nevezetességeit, előbb a nyüzsgő utcákon haladva, majd az a felejthetetlen élmény következik, amikor egy lélegzetelállító csobbanással a Duna habjai közé veti magát a busz, s a folyó vízén ringatózva élvezheti tovább a város csodálatos panorámáját. A vízi kaland után pedig, visszakapaszkodva a rakpartra, ismét a világvárosi forgatagban találjuk magunkat. Ez a városnézés attól egyedülálló, hogy a buszról két teljesen különböző szemszögből is megcsodálhatja a várost anélkül, hogy elhagyná a helyét. Az idegenvezető angol és német nyelven mutatja be a város nevezetességeit a vendégeknek.
A kétéltű jármű egy igazi, nemzetközi összefogás eredményeként kelt életre. A hajótest egy brit hajómérnök tervei alapján, Máltán készült, az alvázat és a motort az Iveco olaszországi gyárában szerelték, a vízsugár hajtómű szintén olasz, Castoldi gyártmány. Az Európai Uniós biztonsági és minőségi előírások teljesítéséhez a magyarországi Thermosol Kft. készítette fel a kétéltűt.
A válságos pénzügyi helyzetben több bank elutasítása után az FHB Bank vállalta, hogy egy ilyen innovatív vállalkozás mellé áll. A jármű minőségét és biztonságosságát a magyarországi TÜV Rheinland és a Nagy-britanniai Lloyd's Register vizsgálta, a forgalomba helyezést a magyar Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Máltai Tengerészeti Hatóság engedélyezte. A RiverRide számára nemcsak a biztonság fontos, hanem a környezet védelme is. A kétéltűt a környezetet legjobban kímélő, EURO5-ÖS motor hajtja, ezzel megóvva fővárosunk levegőjét és vizét.
A járatok főszezonban naponta ötször, november és március között pedig napi négyszer közlekednek. A túra a Roosevelt térről indul a Parlament felé, majd az Alkotmány és a Bajcsy-Zsilinszky úton át elér az Erzsébet térre, ahonnan az Andrássy úton végighaladva a Hősök tere érintésével a Dózsa György úton eljut a Dunáig, ahol egy 70 méter hosszú rámpáról a busz belecsobban a vízbe, majd a Dunán tesz egy közel egyórás utat. Ezt követően a Helia szállodánál visszatérve a szárazföldre, a rakparton végig haladva visszajut a busz a Roosevelt térre. A városnézés körülbelül 2 órás. A jegyre diákkedvezmény vehető igénybe, sőt mi több 6 éves korig ingyenes a részvétel. A jegyek megvásárolhatók a http://www.riverride.com/ honlapon, valamint a buszmegállóban buszindulások idején. A nagy érdeklődésre való tekintettel érdemes a jegyeket előre megvásárolni.
A JÁRMŰ FŐBB ADATAI:
A busz rendszáma: LOC 182 (magyar) A hajó lajstromszáma: 11 935 (máltai)
Típusa: IVECO I40E-GTS-1
Gyártási éve: 2009
Motor űrtartalma: 5880 cm3
Teljesítmény: 290 LE
Nyomaték: 1050 Nm
Környezetvédelmi besorolás: EURO 5
Nettó súly: 11 685 kg
Bruttó súly: 15 000 kg
Hossza: 11,9 m
Szélessége: 2,48 m
Magassága: 3,8 m
Merülése: 1,3 m
Vízsugár hajtómű: Castoldi Turbodrive 282
Ülések száma:
44 utas+gépkocsivezető/hajóskapitány+idegenvezető
Különleges biztonsági felszerelések
Pyrogen tűzjelző és tűzoltó rendszer
2 + 7vészkijárat
1 db vészkjjárati létra
46 db mentőmellény
18 db fenékszivattyú
1 db mentőkarika
2db 30 kg-os horgony
160 m kötélzet
1 csáklya
2 db rádió adó-vevő berendezés
2 külső kameraegység tolatáshoz és az orr alatti terület
beláthatóságához
teljes navigációs fényrendszer
1 db hajókürt I