STOP A VASÚTI TOLVAJOKNAK! Avagy elég a (fém)lopásokból a vasúton is.
8 perc olvasás
Kábel- és sínlopások, raktár betörések, rongálások – többek között ilyen esetekkel kell szembenézniük a MÁV Biztonsági Igazgatóság munkatársainak, akik kiemelt feladatuknak tekintik ezek visszaszorítását. A fenti példák nemcsak anyagi és erkölcsi károkat okoznak, de a biztonságos vasúti közlekedést is veszélyeztethetik. Ezért a MÁV Csoport átfogó programot indít a vagyonvédelmi események megelőzése, és a vagyonvédelem javítása érdekében.
Kábel- és sínlopások, raktár betörések, rongálások – többek között ilyen esetekkel kell szembenézniük a MÁV Biztonsági Igazgatóság munkatársainak, akik kiemelt feladatuknak tekintik ezek visszaszorítását. A fenti példák nemcsak anyagi és erkölcsi károkat okoznak, de a biztonságos vasúti közlekedést is veszélyeztethetik. Ezért a MÁV Csoport átfogó programot indít a vagyonvédelmi események megelőzése, és a vagyonvédelem javítása érdekében.
A vasúti közlekedés biztonsága döntően a vasúti pálya és tartozékai műszaki biztonságának, valamint a vasúti pályahálózat biztonságos üzemeltetésének függvénye. A folyamatos technikai biztonságjavító intézkedéseket elsősorban a lopások és rongálások hátráltatják, illetve bizonyos esetekben teszik tönkre. A színesfémlopások, sínfelszedések mindennaposakká váltak, a vonatok, állomásépületek lefújása bizonyos körökben divatnak számít, a nyári szünidő kezdetével feltehetően újra elkezdik az „unatkozó gyerekek" a vonatdobálásokat. A vasúttársaság nem tűrheti tovább az utóbbi időben elszaporodott bűncselekményeket, ezért új biztonsági stratégiát dolgozott ki a bűncselekmények megelőzése, illetve eredményes feltárása érdekében. Ezáltal a vasút teljes területén, mind az állomásokon, mind az üzemi területeken megerősített szolgálattal és gyakoribb ellenőrzésekkel, technikai fejlesztésekkel, valamint szigorúbb szankciókkal száll szembe a bűnelkövetőkkel – legyen az illetéktelen behatoló vagy vasúti alkalmazott.
Az üzembiztonság szavatolásának igénye mellett egyre jobban előtérbe kerülnek az üzemeltetés és a szolgáltatásminőség részeként kezelendő egyéb biztonsági kérdések, alapvetően a vagyonbiztonság. Ennek legfontosabb területei: a vasúti infrastruktúra és a vasúti járművek védelme, az utasok élete, testi épsége, vagyontárgyaik elleni támadások megelőzése, ezen keresztül a pályahálózatot használó vasúttársaságok és az utasok bizalmának megtartása. A vagyonbiztonság 2006-tól romló tendenciát mutat, amely különösen a vasúti infrastruktúra, vasúti jelző- és biztosító berendezések elleni támadások számának, az ezzel okozott kár nagyságának növekedésében fejeződik ki. A színesfémlopások súlyosan veszélyeztetik az üzembiztonságot is. Ugyancsak jelentős mértékű az utasok személy- és vagyonbiztonságának veszélyeztetettsége. Az új vasúti kocsik és vontató járművek forgalomba állítását követően a járműparkban okozott kár nagyságrendekkel növekedett. A szolgáltatási terület leggyakoribb rongálási típusai: a grafiti, a vonat-dobálás, az alkatrészek, berendezések, tűzoltó készülékek eltulajdonítása, a vonatok belső berendezésének megrongálása.
A vagyonbiztonságot elsősorban az alábbi területeken kell erősíteni:
- a vasúti infrastruktúra védelme, a pályaudvarok, állomások rendje,
- a személyszállító járművek megóvása, az utasok sérelmére elkövetett jogsértések megelőzése, az utasok bizalmának javítása,
- a vontatási célú üzemanyaggal kapcsolatos visszaélések megakadályozása.
Kárösszegek megoszlása:
- Közel négyszeresére nőtt az árukár (121.900 eFt),
- Majdnem megduplázódott a betöréskár (18.624 eFt),
- A járműkár a csökkenés ellenére is magas (46.500 eFt),
- A kábel és egyéb berendezés lopások továbbra is veszélyeztetik a szolgáltatás zavartalanságát és biztonságát (15.580 eFt).
Árulopás:
- Kiemelten veszélyeztetett szállítási irány: Sopron – Budapest – Kelebia,
- Kritikus állomás: Székesfehérvár
- Új elkövetési irány: Sopron – BILK, esetenként Hegyeshalomnál és Szobnál belépő vonatok.
Pálya, építmény, távközlő, biztosító berendezés elleni lopás, rongálás:
- 812 db kábellopás,
- 45 esetben, 80 személy elfogása,
- Fémfelvásárló helyek hatóságokkal közös ellenőrzése (36 helyszínen, 2 tulajdonos eljárás alá vonása, 1 felvásárló hely azonnali bezárása.
Betörés és anyaglopás adatok:
- Csökkenő betörések, emelkedő kárértékkel (10,09 mFt/18,62 mFt)
- 1538 liter gázolaj
- 60 liter egyéb olaj
- Eredményes nagyobb mennyiségű tettenérés: Rákos – 400 liter, Algyő – 200 liter, Balatonfüred – 400 liter
- Fokozottan védendő pályavasúti raktárak: Budapest (Istvántelek, Teleki Blanka u., Szolnok, Ferencváros, Aszód); Füzesabony; Nyékládháza; Eperjeske; Fényeslitke; Debrecen; Nyíregyháza; Kiskunhalas; Kunszentmiklós; Pécs; Bátaszék; Siófok; Szakály-Hőgyész; Szombathely; Tapolca; Zalaegerszeg.
Személyszállítás biztonsága:
- Növekvő kocsirongálás /Különösen veszélyeztetett vonal: Bp-Lajosmizse, Bp-Sülysáp/
- Vonatok dobálása több mint 50%-kal nőtt. Veszélyeztetett helyszínek: Ferihegy, Soroksár, Székesfehérvár, Hosszúpályi, Örkény, Lajosmizse, Ózd, Putnok. (6 alkalommal 7 fő sérült könnyebben.)
- Akadálylétesítés
- A grafiti által okozott károk száma több mint 10%-kal emelkedtek. Veszélyeztetett vonal: Székesfehérvár – Bp. Déli Pu., Hatvan – Bp. Keleti Pu., Esztergom – Bp. Nyugati Pu. Veszélyeztetett helyszín: fejpályaudvari tárolók. 2008. decemberétől plusz őrszolgálati megrendelés.
- Tűzoltó készülékek sorozatos lopása. Az események 45%-a Budapest, 27%-a Szeged, 15%-a Pécs területén történik. (évente mintegy 20 mFt kárt okoz)
- Minimálisan csökkenő utas lopás (431/336), az elkövetési helyszínek átrendeződése mellett 25,8 %-os növekedés a nemzetközi vonatokon. (nemzetközi észrevételek – osztrák, román, szerb – rendőrségi és saját erős intézkedések)
- Növekvő agresszivitás (egyébként minden szolgáltatási területen) – 50 jegyvizsgálók ellen irányuló garázda cselekmény.
- Pénztárak támadása 30 esetben. Betörés és rablás. – Gyenge védelmi szint – nagy kockázat.
- 16 bombariadó (Egy elkövető elfogása – Nagykálló)
Elfogási eredmények a MÁV Zrt. területén:
- Összesen 561 fő elfogására került sor. Ebből 514 fő – „civil", 45 fő – vasúti dolgozó, 2 fő – vasútőr
- A tetten ért vasúti dolgozók – mozdonyvezető, mozdonyfelvigyázó, kocsirendező, kocsijavító, váltókezelő, tolatásvezető, raktárkezelő, tisztítási átvevő, olajkút kezelő, árufelvevő munkakörben dolgoztak.
A hatékonyabb vagyonvédelem érdekében szükséges intézkedések:
Veszélyeztetettségi szinteknek megfelelően differenciált védelmi intézkedések bevezetése:
- Fizikai védelem (kábelek hozzáférésének megakadályozása, elektronikus kerítés)
- Őrszolgálat (felállított, mobil és kísérő szolgálat)
- Térfigyelő rendszer (jelenleg 41 helyszínen van, közbeszerzési eljárás keretében előkészítés alatt 7 helyszínen – Székesfehérvár, Bp.-Déli pu., Cegléd, Debrecen, Eperjeske – magasfogadó és Záhony, Kelebia, Nyíregyháza)
- Riasztó – távfelügyeleti rendszer kiépítése (szabad érpáron)
- Reagáló egység szervezése (helyszíni kivonulás, elfogás)
- Javítás-karbantartás, valamint a biztonságtechnika egységes elveken történő működtetésének megoldása.
- Területi vagyonvédelmi akciók szervezése
- Üzemanyag az ún. „Marker" anyaggal történő színezése
Mellékvonalak őrzése
A MÁV vezérigazgatója elrendelte a vasútvonalak őrzését és ellenőrzését. Az őrzéssel a MÁV Vasútőr Kft.-t bízta meg a MÁV, tavaly ennek költsége 65-70 millió forintba került. A MÁV Vasútőr Kft. folyamatos járőrözéssel – gyalogosan és gépkocsival – sikeresen ellenőrzi a vonalakat kiemelten azokat, ahol a tehervonati közlekedés nem szűnt meg. Az őrzés éves szinten mintegy 212 ezer órában, naponta 40-50 járőr igénybevételével valósul meg.
Bizonyos kiemelt objektumokat speciális technikai eszközökkel védenek: ilyen az értéke és műemlék jellege miatt Kalocsa állomás, melyet speciális kerítésrendszer telepítésével biztosítanak. A járőröző-ellenőrző tevékenység indokolt és eredményességét mutatja, hogy például a vasútőr jelenlétnek köszönhetően Kál-Kápolna, Hejőkeresztúr, illetve Kazincbarcika térségében sikerült az elkövetőket elfogni és a rendőrségnek átadni. A járőr szolgálat mellett a MÁV Pályavasút is rendszeres pálya-felügyeleti ellenőrzést tart. A MÁV Biztonsági Igazgatósága a területi biztonsági vezetők segítségével bevonta a települések polgárőrségeit, rendőrségi egységeit is. Komoly és hatékony együttműködést alakított ki a MÁV az országos rendőri és polgárőri szövetségekkel.
Sajnos mindezek ellenére tapasztalhatóak lopások és rongálások, de elsősorban azokon a vonalakon, iparvágányokon, ahol nem tavaly, hanem korábban, 10-15 éve szünetel a vasúti forgalom. A lopások, rongálások a megélhetési bűnözéssel hozhatók összefüggésbe, a színesfém-gyűjtés országosan tapasztalható, nemcsak a vasúton. Ennek hatékonyabb megakadályozására nemcsak törvényi szabályozás, hanem társadalmi összefogás is szükséges.
A különféle ingatlanok, állomásépületek, raktárak, stb. hasznosítási felmérése jelenleg is zajlik. Az ingatlanlisták az Önkormányzatok rendelkezésére állnak immár egy éve. A MÁV Ingatlan Igazgatóság területi képviselői folyamatos kapcsolatban vannak az önkormányzatokkal, hogy felmérjék melyik ingatlan hasznosítására van jelentkező. A MÁV célja ezzel az, hogy ilyen formában is megóvja az épületek állagát. A vasúttársaság továbbra is várja azoknak az önkormányzatoknak, civil szervezeteknek, magánszemélyeknek a jelentkezését, akik egy-egy vasúti ingatlan további hasznosításában lehetőséget látnak.