Szimpózium a kollektív okosságról
A kollektív bölcsességet sokszor és sokféle összefüggésben emlegetjük. A választások kapcsán vonzó lenne megtenni azokat a tiszteletköröket, melyek a szavazások nézőpontjából közelítik a kollektív intelligenciát. Ugyanakkor a fogalom nem elsősorban a népi döntésekhez kötődik, hanem sokkal inkább az összeadott gondolatok gerjesztette tényleges haladásról.
A kollektív bölcsességet sokszor és sokféle összefüggésben emlegetjük. A választások kapcsán vonzó lenne megtenni azokat a tiszteletköröket, melyek a szavazások nézőpontjából közelítik a kollektív intelligenciát. Ugyanakkor a fogalom nem elsősorban a népi döntésekhez kötődik, hanem sokkal inkább az összeadott gondolatok gerjesztette tényleges haladásról.
Erről szól az a szimpózium is, melyet szimpóziumként először tartanak ebből a témából Hágában az idén április közepén. A kétnapos 2010. április 15. -én kezdődő rendezvény beharangozója is a kollektív intelligencia kutatásának széleskörű alkalmazási lehetőségét emeli ki. Legyen az akár egy konkrét termék megtervezése és előállítása, vagy egy új technológia felhasználása például az oktatásban. Ez utóbbira a Web 2.0 felhasználása kapcsán tér majd ki előadás az összejövetelen. A részletes program a szimpóziumnak otthont adó FernUniversität honlapján, a http://www.fernuni-hagen.de/collin2010/en/program.shtml linken érhető el.
Ebből már a címe alapján is talán érdemes kiemelni azt az előadást, mely nem annyira a kollektív bölcsességről, mint a kollektív butaságról kíván megemlékezni (McGovern: On Collective Unintelligence). Valószínűleg ez is olyan fogalom lehet, melyről sokaknak jutnak eszébe a fogalmat érintő különböző élethelyzetek. Amikor akár a legjobb szándékkal összehívott kollektíva jó érzékkel dönt a nem mindig legjobb lehetőségek megvalósításának irányában.
Azonban inkább a pozitív vonulatokat érdemes hosszabb távon figyelni, melyek között a már említett oktatási lehetőségek egyesítik az interneten megvalósítható környezetek előnyeit. Miközben maga az oktatási folyamat is lehet forrása a kollektív előrehaladásnak, ahogy a csoportos tanulás előnyeit már elég régóta hasznosítják a különböző iskolák. Így valószínűleg érdekes lehet figyelemmel kísérni a szimpózium eredményeinek hatását is.
Simay Endre István