Színes, nemzetközi vendégkör és növekvő belföldi kereslet Hévízen
4 perc olvasás50 országból, közel 230.000 vendég, több mint 1.076.000 éjszakát töltött el 2016-ban Hévízen. Ezek a fő számok, de merüljünk el a részletekben! Honnan jöttek, meddig maradtak és mit kerestek a fürdővendégek?
50 országból, közel 230.000 vendég, több mint 1.076.000 éjszakát töltött el 2016-ban Hévízen. Ezek a fő számok, de merüljünk el a részletekben! Honnan jöttek, meddig maradtak és mit kerestek a fürdővendégek?
Papp Gábortól Hévíz Polgármesterétől megtudtuk, hogy összesen 1.076.754 vendégéjszakát regisztráltak a tavalyi évben, a befizetett idegenforgalmi adó alapján a fürdővárosban. Ez 45.056 éjszakával (4,3%-kal) több a 2015. évben mért adatoknál. KSH statisztika alapján 1.056.072 éjszakát töltöttek a vendégek kereskedelmi szálláshelyeken (hotelekben, panziókban és kempingekben), ami a kategóriában 14,3%-os növekedést jelent egy év leforgása alatt. Az önkormányzati adóbevallások szerint magánszálláshelyeken 121.661 éjszakát töltöttek a vendégek. A magánszálláshelyek forgalma már 2015-ben is nőtt 29%-kal és ez a pozitív trend tovább erősödött 2016-ban is, 22%-os növekedéssel.
A 2015-ben tapasztalható orosz forgalom csökkenésére gyorsan reagáltak a szolgáltatók, összhangban a városmarketinggel, így többek között ennek is az eredménye a 2016. évi növekedés, ami már a 2014. évi forgalmi adatokat is felülmúlja.
Hogyan alakult át a vendégkör Hévízen?
Kérdésünkre Horváth Orsolya a Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft. igazgatója elmondta, hogy a legnagyobb volumenű növekedést a belföldi piacról tapasztalták. Összesen 420.331 belföldi vendégéj volt 2016-ban Hévízen, ami 18,6%-os növekedést jelentett. 122.575 vendég érkezett belföldről, új helyi rekordot döntve ezzel. Átlagosan 3,4 éjszakát töltöttek Hévízen, ami jól mutatja, hogy leginkább a wellness és spa élmények vonzották őket.
Külföld tekintetében a legmarkánsabb változás az osztrák éjszakákban jelentkezett +17,3%-os növekedéssel (+ 13.807 vendégéjszakával) átlépte a 93.000 vendégéjt. Emellett nőttek a vendégéjszaka számok Németországból (+5,2%), Svájcból (+ 18,5 %), Csehországból (+ 54,8 %) és Szlovákiából is (+ 55,8 %). 2016-ban ismét növekedési pályára álltak a keleti piacok, Oroszországból + 6,4%, Ukrajnából + 10,6 % növekedés volt mérhető.
A leghosszabb tartózkodási idővel a németek (9,74 éj) és az oroszok (9,76 éj) büszkélkedhetnek, akik elsősorban a Hévízi Tradicionális Kúra miatt töltenek el hosszabb időt a városban.
Összességében a vendégéjszakák 39,8%-át teszik ki a magyarok, 60,2%-át a külföldiek. A TOP 5 külföldi küldőország rangsora a következő volt 2016-ban:
Küldőországok | Vendég (fő) | Vendégéjszaka (db) |
1. Németország | 20 431 | 198 910 |
2. Oroszország | 17 276 | 168 650 |
3. Ausztria | 23 848 | 93 193 |
4. Csehország | 10 819 | 42 199 |
5. Szlovákia | 6 973 | 21 140 |
Egyéb összesen | 25 614 | 95 870 |
Külföld összesen | 107 214 | 635 741 |
Az elért eredmények mutatják, hogy a minőségi szolgáltatásokra stabil és fizetőképes a kereslet, valamint hogy a város fejlesztési elképzelései illeszkednek a fogyasztói igényekhez. A vendégek a legfrissebb elemzések szerint már nem minőség kategóriákat keresnek, hanem szolgáltatás csomagokat és élményeket. Ezt a trendet kihasználva a magánszálláshelyek is sikeresen tudnak piacra lépni és versenybe szállni a vendégek kegyeiért.
Hévíz Város Önkormányzata a TDM Egyesülettel karöltve ebben nyújt segítséget a minőségfejlesztési pályázatával, ami kifejezetten a magánszemélyek által üzemeltetett vendégházakra irányul. 2016-ban összesen 95 magánházban valósultak meg fejlesztések, amelyeket a nyári szezonban már a vendégek is élvezhettek. A legkedveltebb fejlesztések a WiFi kiépítés, a síkképernyős TV-k és a konyhai kisgépek voltak.
2017-ben ismét meghirdetésre került a pályázat, amelynek beadási határideje 2017. február 28. Már most nagy az érdeklődés a szobakiadók részéről (eddig közel 50 pályázat érkezett be), de a véghajrában várható az igazi dömping.
Bíznak benne, hogy a plusz forrás hatására tovább nő a kereslet a magánszállások iránt és hosszútávon ismét növekedési pályára áll a magánszobakiadás.