Támadnak a webtolvajok — A karácsonyi vásárlókra csapnak le az internetes csalók!
3 perc olvasás
A karácsony nemcsak a bevásárlóközpontokban, de a webáruházakban is kiemelt időszak: a forgalom 20-30%-át november és december hónapokban realizálja az e-kereskedelem. A szokottnál több vásárló – ahogyan az áruházakban a zsebtolvajoknak – a webes boltokban a virtuális tolvajoknak kedvez.Azok a webshopok, amelyek nem védik SSL tanúsítvánnyal az ügyfél és az oldal közötti kommunikációt, lényegesen nagyobb veszélynek teszik ki a vásárlóikat, mint az SSL-lel védett webboltok.
A karácsony nemcsak a bevásárlóközpontokban, de a webáruházakban is kiemelt időszak: a forgalom 20-30%-át november és december hónapokban realizálja az e-kereskedelem. A szokottnál több vásárló – ahogyan az áruházakban a zsebtolvajoknak – a webes boltokban a virtuális tolvajoknak kedvez.Azok a webshopok, amelyek nem védik SSL tanúsítvánnyal az ügyfél és az oldal közötti kommunikációt, lényegesen nagyobb veszélynek teszik ki a vásárlóikat, mint az SSL-lel védett webboltok.
Évről évre egyre többet vásárolnak a magyarok az interneten. 2014-ben 300 milliárd forintot költöttünk el magyar webshopokban. Ez jelentős, mintegy 4 százalék körüli részt tesz ki a hazai kiskereskedelem teljes forgalmából. „Az internetes vásárlás egyik nagy előnye, hogy pénzt és időt takaríthatunk meg és persze, hogy kényelemessé teszi az ünnep előtti ajándékbeszerzést. De ugyanúgy, ahogyan az áruházakban a zsebtolvajok, az internetes boltokban is egyre több virtuális zsebes, webtolvaj igyekszik megszerezni a pénzünket. Csak ők éppen nem farzsebben tárolt erszényre, hanem a virtuális pénztárcánkra, személyes és bankkártyaadatainkra utaznak" – mondta el Molnár Ferenc, a digitális biztonsági szakértő, a NETLOCK Kft. vezetője. „Az ünnepi vásárlási boom előtérbe helyezi a weboldalak biztonságát, amelyben az SSL rendszer jelentheti az első védvonalat a „webtolvajok" ellen. Az SSL elsősorban is a weboldal látogatóját, vagyis webshop esetén a vásárlót védi" – tette hozzá az ügyvezető.
SSL: elsősorban a vásárlót védi, bevezetése nem luxus
Bár a NETLOCK SSL-es statisztikái évről évre növekedést mutatnak, még mindig számos olyan weboldal és webshop van, amely nem rendelkezik tanúsítvánnyal és kiszolgáltatottabbá teszi vásárlóit a webtolvajoknak. Azt pedig még kevesebben tudják, hogy az SSL, az oldal és az ügyfél között zajló kommunikáció titkosítása mellett egyéb fontos feladatokat is ellát: a tanúsítvány hitelesíti a weboldalt, és biztosítja az ügyfeleket arról, hogy az ott látott információk valóban az adott weboldalhoz tartoznak, (azokat senki nem változtatta meg a kommunikáció folytán), és az ügyfél által megadott adatokat kizárólag a weboldal üzemeltetője ismerheti meg. Az SSL bevezetése egyáltalán nem luxuskategória, éves szinten néhány ezer forintból megváltható, legegyszerűbb verziója pedig pár kattintással megrendelhető.
Vásárlás előtt így ellenőrizhetjük a biztonságot
A NETLOCK szakértője körültekintésre inti a vásárlókat: „A weboldal és a vásárlás biztonságát növelő SSL tanúsítványt egy „zárt lakat" ikon jelöli a webcím előtti mezőben (pl: https:///www.netlock.hu ). De az online vásárlás biztonságát növelheti például, ha a fizetéskor internetes hitelkártyát használunk, amelyre csupán a vásárlás nagyságrendjével megegyező összeget töltünk fel. Ugyanígy érdemes ellenőrizni, hogy az adott webshop rendelkezik-e telephellyel, van-e levelezési címe, telefonszáma, és megfontolandó rákeresni az internetes fórumokon az adott webshopra, és megnézni mit írnak a korábbi vásárlók" – összegezte Molnár Ferenc.