Kép az Apokalypto cimű filmbőlKép az Apokalypto cimű filmből

A díjnyertes csapat jelenleg a filmgyártás és utómunka modernizálásának új kihívásaira összpontosít.A budapesti székhelyű Colorfront cég szoftverfejlesztői kiemelkedő teljesítményük eredményeként 2010. február 20-án veszik át Los Angelesben a hivatalos díjátadó gálán Oscar-díjukat a Lustre fényelő program kidolgozásáért és fejlesztéséért.

 Kép az Apokalypto cimű filmbőlKép az Apokalypto cimű filmből

A díjnyertes csapat jelenleg a filmgyártás és utómunka modernizálásának új kihívásaira összpontosít.A budapesti székhelyű Colorfront cég szoftverfejlesztői kiemelkedő teljesítményük eredményeként 2010. február 20-án veszik át Los Angelesben a hivatalos díjátadó gálán Oscar-díjukat a Lustre fényelő program kidolgozásáért és fejlesztéséért.

Az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) Tudományos és Technikai Oscar elismerését minden évben azok kapják, akik felfedezéseikkel, fejlesztéseikkel meghatározóan, kimagaslóan és maradandóan hozzájárultak a filmgyártáshoz. Ezen belül a Tudományos és Mérnöki Oscar-díj a filmgyártás előremozdításában nyújtott kiemelkedő teljesítmény elismerése.

A Lustre program segítségével valós idejű színkorrekciós képmanipulációkra van lehetőség a filmek ún. digitális fényelése során.

Jászberényi Márk, Priskin Gyula és Perlaki Tamás a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium matematika tagozatos osztályának egykori diákjai több mint 10 éve dolgoznak együtt. Az Autodesk Lustre szoftverét kifejlesztő csapat a díj kihirdetésekor már új kihívásokra összpontosít, amelyek a filmgyártási folyamatban a forgatás és az utómunka közötti gyorsabb, hatékonyabb munkamenet kialakítását teszik lehetővé.

A Lustre rendszer rövid történeti áttekintése

A Lustre 2003-as piacra dobását a digitális fényelés terén végzett öt évnyi úttörő fejlesztés előzte meg. A Lustre fejlesztését megelőzően 1998-tól Jászberényi Márk és Priskin Gyula a teljes digitális utómunka folyamatát átfogó rendszer kialakításán dolgoztak, beleértve az összes főbb munkaszakaszt: a szkennelést, kompozitálást, vizuális effekteket, a filmek felújítását és a feliratozást.

Digitális mozitermi fényelés (Digital Intermediate – DI) ekkor még nem létezett. A Colorfront-ot a Jászberényi testvérek, Márk és Áron, 2000-ben alapították, Priskin Gyula, mint vezető szoftverfejlesztővel egy olyan szoftver kifejlesztésére, amely a filmes iparágon belül úttörő megoldás a digitális fényelésre. A digitális fényelés lehetővé teszi a filmek digitális moziteremi, nagy felbontású és valósidejű színkorrekcióját, manipulációját. Perlaki Tamás 2001-ben csatlakozott a Colorfonthoz vezető fejlesztőként.

A Colorfront 2001-ben filmtörténelmet írt, amikor Peter Jackson A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetsége című filmje számára kifejlesztette a Stand Alone Color Corrector (SACC) rendszert. A filmgyártás során ezzel először vált lehetővé egy játékfilm számítógépes fényelése. Ezt követően a hollywoodi székhelyű EFILM a Colorfront következő ügyfelévé vált, és úttörőként először teljes hosszában digitálisan fényelte a Katonák voltunk című filmet.

Ezzel egy időben az angol 5D cég a Colorfront színkorrekciós technológiáját licenszelte, melyet később 5D Colossus néven dobott piacra. 2003-tól a Discreet (ma Autodesk) licenszelte a Colorfront technológiát és bevezette az első Lustre DI rendszert. Az Autodesk 2005 júniusában vásárolta meg a Lustre-t a Colorfront-tól.

Ma a Lustre irigylésre méltó hírnévnek örvend, mint piacvezető DI-rendszer, melyet számos film fényelésénél használtak, többek között az: Apocalypto, A Da Vinci-kód, A Faun Labirintusa és A Karib-tenger kalózai – A Fekete Gyöngy átka.

Jászberényi Márk 2007-ben kilépett az Autodesk-től és testvérével, Áronnal megalapította a Colorfront DI és film utómunka stúdiót. Rövid időn belül Priskin Gyula és Perlaki Tamás is csatlakoztak a céghez fejlesztőként.

A cég HD, 2K és 4K utómunka szolgáltatásokat nyújt hazai és nemzetközi filmgyártók számára, olyan filmekben, mint a Szabadság Szerelem, Terry Pratchett:

Going Postal (The Mob/Sky), The Pillars of the Earth – A Katedrális (Tandem Communication/Muse Entertainment/Scott Free) és a The Debt (Miramax-Disney).

Új kihívások

A Colorfront csapata olyan világszinten vezető pozícióban lévő cégeknek nyújtott már tanácsadást DI munkafolyamatuk kidolgozásában, mint a Los Angeles-i EFILM/Deluxe, Technicolor, LaserPacific/Kodak, a párizsi Éclair, a londoni és indiai PrimeFocus, a müncheni ARRI vagy a wellingtoni Weta Digital.

Az Oscar-díj odaítélésekor a Colorfront új képfeldolgozó és vizuális kommunikációs technológiákon dolgozik budapesti stúdiójában, amelyekkel a filmek forgatása és utómunkája közötti munkafolyamat hatékonysága jelentősen növelhető.

Jászberényi Áron, a Colorfront ügyvezetője elmondta: "Ez a díj hatalmas elismerése a Colorfront fejlesztői csapata által végzett DI innovációs tevékenységnek. A Lustre szoftver meghatározó jelentőségű a film utómunka területén, azonban a piac és a technológia állandó fejlődése folyamatos új kihívások elé állít minket. A Colorfront utómunka stúdióban is a Lustre rendszert használjuk digitális fényelésre alkalmas mozitermeinkben, kiegészítve azon új szoftver elemekkel, melyeket Oscar-díjas csapatunk fejleszt házon belül, ezzel is segítve a forgatás, a vágás, a fényelés, és a trükk folyamatok minden lépését. A Colorfront ezekre, a piacon máshol nem elérhető, egyedi új technológiákra építve nyújt utómunka szolgáltatásokat alapvetőn nemzetközi ügyfelei részére."

A Colorfront Európa egyik vezető DI (digitális fényelés) és utómunka stúdiója Budapesten. A céget a Jászberényi testvérpár, Márk és Áron alapították, akik a digitális fényelés területének meghatározó szereplői, elsősorban az Autodesk által később megvásárolt, a piacon legkeresettebbnek számító DI fényelő rendszerének (Lustre) kifejlesztésében és piacra vitelében betöltött szerepük miatt.

Ezt a szakértelmet ötvözve a digitális fényelés és utómunka terén szerzett világszintű fejlesztési tapasztalattal, a Colorfront utómunka stúdió ma a legfejlettebb technológiát nyújtja a szkennelés és rögzítés, a napi forgatott anyag átírása, a DI fényelés, a trükkök, az online és offline vágás, a hangkeverés és a különböző videó verziók elkészítésének területén.

http://www.colorfront.com/

Perlaki Tamás (született: 1973) vezető fejlesztő a Colorfront Kft-nél, Európa egyik legmodernebb digitalis film utómunka stúdiójánál. 14 évesen került először kapcsolatba a számítógépes grafikával. A Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnök és Informatikus szakán szerzett egyetemi diplomájának kézhez vétele után az érdeklődése a nagyteljesítményű számítástechnikai rendszerek irányába fordult.

A Colorfront Kft-hez a Gyűrűk Ura című filmben használt Stand Alone Color Corrector (SACC) szoftveren dolgozó fejlesztőként került. Miután a világelső 3D szoftvereket gyártó Autodesk felvásárolta a Colorfront technológiát, csatlakozott az Autodesk szoftverfejlesztő csapatához, ahol a vállalat világszinten elismert vezető rendszereihez, egyebek mellett a Lustre-höz fejleszett eszközöket és algoritmusokat.

2008-ban kivált az Autodesk-ből, hogy újra a Colorfront-hoz csatlakozzon és új kihívásokkal szembesüljön.

Priskin Gyula (született: 1973) a Colorfont Kft vezető szoftverfejlesztője. A számítógépekkel még általános iskolában került kapcsolatba, majd ezután ez lett a hobbija. Miután megszerezte programozó matematikus diplomáját az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Természettudományi karán, mérnökként dolgozott egy digitális video termékekkel foglalkozó hazai cégnél.

Ezután csatlakozott a Colorfront Kft-hez, mint szoftverfejlesztő és kezdett el dolgozni a Gyűrűk Ura című filmen használt Stand Alone Color Corrector (SACC) szoftveren.

Miután a világelső 3D szoftvereket gyártó Autodesk felvásárolta a Colorfront technológiát, csatlakozott az Autodesk Lustre fejlesztő csapatához, mint fő szoftverfejlesztő. 2008-ban kivált az Autodesk-ből, hogy újra a Colorfront-hoz csatlakozzon és új kihívásokkal szembesüljön

Jászberényi Márk (született: 1973) Európa egyik vezető digitális film utómunka stúdiója, a Colorfront alapítója. A számítógépes grafikával a középiskolai éveinek elején került kapcsolatba, Minnesotában. Visszatérve Magyarországra, a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium matematika tagozatos osztályában érettségizik, Priskin Gyulával és Perlaki Tamással együtt. Márk az Eötvös Lóránd Tudományegyetem programozó matematikusaként szerezte meg diplomáját, miközben 3D animátorként, kompozitorként, majd trükkfelelősként dolgozott különböző budapesti stúdióknál.

Márk 2000-ben alapította meg a Colorfront-ot testvérével Áronnal, és még ugyanebben az évben a las vegas-i National Association of Broadcasters (NAB) kiállításon mutatták be első terméküket, a Discreet Flame colorstar spark plug-in-jét. 2001-ben Priskin Gyulával és Perlaki Tamással közösen kifejlesztették a Stand Alone Colour Corrector (SACC) szoftvert a Gyűrűk Ura produkció számára, forradalmasítva a DI-t. Az Autodesk 2005-ben vásárolta meg a Lustre szoftvert, és ekkor Márk az Autodesk igazgatója lett.

A Jászberényi testvérek 2007-ben indították útnak újra a Colorfront utómunka stúdiót, Európa legfejlettebb DI stúdióját, ahol számos Magyarországon illetve külföldön forgatott nemzetközi nagy játékfilmen és televíziós sorozaton dolgoznak.

    Az Oscar-díj, a Scientific and Engineering Award, Academy of Motion Picture Arts and Sciences, Academy, Academy Award and Scientific és az Engineering Award Academy Plaque bejegyzett végjegyek és az Academy of Motion Picture Arts and Sciences szerzői jogvédelme alatt állnak.

A Lustre az Autodesk védjegye. Minden egyéb cég- és terméknév az adott vállalatok vagy partnereik védjegyei vagy bejegyzett védjegyei lehetnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük