Turistacsalogató Németországba
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) 2008. június 11-i tájékoztatóján Knud Jörgen, a DZT délkelet-európai regionális igazgatója és Dernovics László, a DZT budapesti képviseletének (DUIHK) vezetője szólt a Németországba irányuló turizmus, benne a magyar látogatások aktuális eredményeiről, a hazai képviselet terveiről. Az eseményen köszöntek el munkatársai és partnerei az 1995-től működő regionális igazgatótól, posztjáról való visszavonulása alkalmából.
A Német Turisztikai Hivatal (DZT) 2008. június 11-i tájékoztatóján Knud Jörgen, a DZT délkelet-európai regionális igazgatója és Dernovics László, a DZT budapesti képviseletének (DUIHK) vezetője szólt a Németországba irányuló turizmus, benne a magyar látogatások aktuális eredményeiről, a hazai képviselet terveiről. Az eseményen köszöntek el munkatársai és partnerei az 1995-től működő regionális igazgatótól, posztjáról való visszavonulása alkalmából.
2007-ben Németországban a külföldiek 54,8 milliónál több vendégéjszakát töltöttek el, ami minden várakozást felülmúlt. Ez a szám 1,8 millióval (3,5%-al) nagyobb, mint 2006-ban, amikor pedig a FIFA VB emelte magasra a számokat. Az Európából érkezettek száma nőtt a legnagyobb mértékben, 6%-al, így Németország Franciaország és Spanyolország mögött a harmadik helyet foglalja el az európai utazási piacon. 2007.-ben két évnegyedben is az első helyen szerepelt az ország a 36 legkeresettebb úti cél sorában.
A növekedés 2008-ban is folytatódik, a Német Statisztikai Hivatal januári kimutatásai szerint a kül- és belföldi vendégek eltöltött éjszakáinak száma 5,3%-al növekedett, ami arra utal, hogy Németország egész éves úticéllá válik.
A DZT hat külhoni regionális igazgatósága közül 2007-ben a délkelet-európai régió érte el a legjobb vendégéjszaka-eredményt a 9,4%-os növekedéssel. Ehhez az eredményhez nagymértékben járult hozzá két új EU-tag, Szlovákia és Szlovénia. Az északkelet-európai régiós igazgatóságnál is jól teljesített a Baltikum, de Oroszország és Ukrajna is. Növekedés könyvelhető el Lengyelország, Ausztria és Belgium tekintetében is, a legfontosabbnak tartott küldőpiacon, Hollandiában pedig Németország lett 2007-ben a legkedveltebb úti cél.
Az Európán kívüli területeket tekintve, az USA-ból érkezettek száma minimális mértékben nőtt, annál inkább növekedett az Indiából (33%-al) és az öböl-államokból (9%) érkezettek száma.
A német tartományok kedveltségi sorrendje a beutazóknál:
Bajorország,
Észak-Rajna-Vesztfália,
Baden-Württemberg.
A városok sorrendje:
Berlin,
München.
Miért legyen 2008-ban Németország az úti cél?
-az emberek, az életmód és az életstílus vonzereje; Németország a második Európában a kulturális utazások terén,
-történelem: ötezer kastély és vár, utazás a reneszánsz, barokk és klasszikus stílusú múltba,
-Németország 11%-os világpiaci részesedéssel az üzleti utak elsőszámú célpontja, értéke 2007-ben:
66,7 milliárd euró,
-Németország az első számú vásári- és kongresszusi helyszín Európában,
-a városi ünnepek vonzó sora,
-a konyhaművészet,
-kiváló közlekedési infrastruktúra; 30 repülőtér, 40 ezer km vasút, 11 ezer km autópálya,
-aktív pihenés kiváló célpontja: túrázás, kerékpározás, golf és divatsportok,
-több mint 300 gyógyfürdő és gyógyüdülő-régió, több mint ezer wellness-szálloda,
-bevásárlás: >400 bevásárló központ, butik, sétáló utca, outlet-center,
-kedvező ár-érték arány a szálláshelyeknél, München és Berlin ebben vezet,
-München 850 éves.
A német turizmus sarokpontjai a következő években:
2009-ben Németország az aktív üdülés célországa, a kirándulás és kerékpározás életstílus,
-a berlini fal 20 éve omlott le,
-90 éves a Bauhaus,
-Händel halálának 250. évfordulója,
-Atlétikai Európa bajnokság.
2010-ben:
-Európa Kultúrális Fővárosa a Ruhr-vidék, Essen, az ipari kultúra bemutatásával,
-300 éves a meißeni porcelán,
-200 éves a müncheni Októberfest,
2011-ben: gyógyüdülés és wellnes Németországban,
2012-ben: Németország, az üzleti úti cél,
Hogyan választottak németországi úticélt a magyarok?
A magyar utazók 2007-es útjai országok szerint:
1.Ausztria,
2.Olaszország,
3.Németország,
4.Románia.
A magyarok 2007-ben 8,3%-al több éjszakát töltöttek Németországban, mint 2006-ban. Ez a tendencia folytatódott a folyó év első negyedében is, amikor arányosan további 6,8%-al emelkedett a magyar vendégéjszakák száma.
Bajorország az első számú célpont, második Baden-Württenberg, harmadik Észak-Rajna Wesztfália, negyedik Hessen.
Városok népszerűsége:
München.
Berlin,
Frankfurt,
Köln,
Drezda,
Hamburg.
Rendkívül magas a vidéki és hegyvidéki utak száma, 48% a városlátogatás (30%-al magasabb az európai átlagnál).
Kiemelt jelentőségűek voltak a körutazások és a különleges alkalmi utak.
A budapesti DZT iroda 2007-ben a Művészet és kultúra köré csoportosította tevékenységét, konferenciákkal, tájékoztató levelekkel, tv-rövidfilmmel, tanulmányutakkal ápolta a média-kapcsolatokat. Prospektust jelentetett meg 50 német városról, PR akciót végzett a Nők lapja magazinban, kiemelt jelentőségű volt az internetes oldal http://www.nemetorszag.travel/ , 87 ezren látogatták.
2008-as szervezési célok:
-„Kastélyok, parkok és kertek" jegyében az élményparkokat ismerteti,
-„A német konyhaművészet" , ill. a német tengerpart jegyében folytat ismertetést.
Kiemelt partnerével, a Lufthansa-val folytatja együttműködését, a Germanwings légitársasággal Köln/Bonn és Stuttgart népszerűsítésén dolgozik, az Autoclub Travellel az Autostadt bevezetésén munkálkodik.
Online tevékenységét folytatva, a C-Travel online utazási portálon utazási katalógust hozott létre a képviselet, a Deutschland Travel Club szakmai találkozók keretében németországi partnereket hív meg tájékoztatóra.
Tervei között szerepel az online erőteljes használata és és új módszerű kampányok indítása, online nyereményjátékok bevezetése.
A portálon interaktív térkép segíti az érdeklődőket, újdonságot jelent a németországi nyelvi utak propagálása, szeretnék, ha ez új turizmus-formaként honosodna meg Magyarországon.
Ami vonzó a turistáknak; kulináris élvezetek
2008-ban a konyhaművészet áll a német turizmus-marketing középpontjában.
-Sörhagyományok:
A német nemzeti italt ezernél több sörfőzdében főzik, sok meg is látogatható kóstolóra. Felélednek a sörkertek régi hagyományai, a sör-tisztasági törvény 1515-ös megszületését is évente megünneplik.
Mit-hol ajánlanak:
Bréma – pilzeni Beck's 1879 óta (http://www.beck.de/ ),
Berlin, Diedersdorf kastély – Berliner Weiße (http://www.schlossdiedersdorf.de/ ),
Düsseldorf-Altstadt, Schumacher sörfőzde – Alt (http://www.brauerei-schumacher.de/ )
Köln, óvárosi sörtúra – Kölsch (www.tour-agentour.de/Koelschtour )
Branderburg, Neuzelle kolostor – Schwarzer Abt (http://www.neuzeller-bier.de/ )
Sörmúzeum: Rechenberg (http://www.museumsbrauerei.de/ )
Bajorország, Weltenberg kolostor – búzasör (http://www.weltenburger.de/ )
Ajánlatos félretenni a „német konyháról" kialakult sztereotípiákat, a régi főzési hagyományokat minden régióban ápolják.
A választék:
számtalan felvágott, kolbász, sültféleség (Heidschnucken-bárányhús, Pfefferpotthast-marhahús,
rajnai Sauerbraten marhasült, pfalzi disznósajt),
spárga, halételek (északon: Labskaus, angolnaleves) ,
burgonya-különlegességek,
édes tészták (brandenburgi Klemmkuchen, drezdai gyümölcskenyér, gőzgombóc, barátfüle,
svábföldi galuska és derelye) ,
sokféle kenyér (Pumpernickel-fekete kenyér, rajnavidéki tócsni-burgonyalepény és hagymás lepény),
gyümölcs- (moseli törkölyös hús) és zöldség-ételek (Rote Grütze és sültalma).
Mindezek leöblítéséhez: zamatos borok a Mosel-, a Saar- és a Rajna-vidékéről, vagy ősszel a Federweißer murci, ill. hesseni almabor.
-Április közepétől június 24-ig „spárgaláz" tör ki Németországban (a spárga a királyok zöldsége, mondják).
Három hagyományos spárga-útvonal:
-Bádeni Spárgaút: Schwtzingen-Karlsruhe-Scherzheim
-Alsó-Szászországi Spárgaút: Lüneburger Heide-Hannover-Braunschweig KözépWeser – Oldenburger Münsterland -Nienburgi spárgamúzeum,
-Észak-Rajna-Vesztfália: 163 gazdaság,
Plusz: Branderburg, Beelitz: spárgamúzeum.
Tessék választani!
http://www.deutschland-turismus.de/ (magyarul is)
www.c-travel.hu/kulfold/nemetorszag
Harmat Lajos