Új ÁNTSZ-fogalom: ERKIMM
3 perc olvasásAzaz: mit jelent az ÁNTSZ ügyfelei számára a világjárvány küszöbén az egységes kistérségi ügyfélkapcsolati modell?
Azaz: mit jelent az ÁNTSZ ügyfelei számára a világjárvány küszöbén az egységes kistérségi ügyfélkapcsolati modell?
Az ÁNTSZ az idén nyáron újrafogalmazta küldetését, jövőképét és az eléréséhez szükséges stratégiáját. Az ÁNTSZ küldetése a magyar lakosság egészségi állapotának javítása, a már elért eredmények megtartása.
Jövőképe egy jól szervezett, a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodni képes, költséghatékony jogalkalmazó, megelőző szemlélettel, bizalmi elven működő, egységes, állampolgár-barát, szükség esetén gyors reagáló képességű Szolgálat. Az ÁNTSZ világos stratégiája különösen fontos ezekben a hónapokban, amikor a világ az influenza pandémiára készül, s jelenleg a felkészülés, a megelőzés szakaszában tart.
Az Egységes Rendszerű Kistérségi Működési Modell (ERKIMM) szoros kapcsolatban áll az EU által a közigazgatási területre ajánlott Közös Értékelési Keretrendszer (ún. CAF modell) kritériumrendszerével is. Bevezetésével hazánk e tekintetben az EU tagállamok élmezőnyébe kerül.
A módszertan alkalmazása a Szolgálaton belül nem teljesen új, a Dél-Alföldön évek óta alkalmazzák a gyakorlatban. A modell megvalósításért az ÁNTSZ Orosházai, Szarvasi Kistérségi Intézete 2009-ben Magyar Nemzeti Közigazgatási Minőségdíjat nyert el.
A modell átformálja az ÁNTSZ szolgáltató tevékenységét. A kistérségi intézetek oldaláról egységes, ügyfélközpontú, tervezhető, az eddiginél átláthatóbb és rugalmasabb irányítási és működési formát jelent, az ügyfelek számára pedig kiszámíthatóbb, gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést. Mindezt az ÁNTSZ külső források bevonása nélkül, saját erőforrásai révén hozta létre.
Most már így működik az ügyfélfogadási rend az egész országban 2009. július 1-től: Az ügyfél a területileg illetékes ÁNTSZ honlapjáról az ügyfél-tájékoztatót letöltve, részletes és pontos tájékoztatást kap arról, mi minden szükséges az adott ügy intézéséhez.
Telefonon időpontot egyeztethet a szakterületi ügyintézővel, aki egész ügyét végig kíséri. A tárgyalóban az adott időpontban csak vele foglalkoznak, mindaddig, amíg minden kérdésére részletes és kielégítő választ nem kap. A következő alkalommal – ugyancsak előre egyeztetett időpontban – már az ügyhöz tartozó iratokkal és igazolásokkal együtt benyújthatja kérelmét és ezzel a jogszabályban meghatározott határidőn belül kiadható a szakhatósági állásfoglalás.
Akinek nincs lehetősége az interneten informálódni, az illetékes ÁNTSZ kistérségi intézet ügyfélvárójában írásos formában is megtalálja az ügyének intézéséhez szükséges információs csomagot. Ezt áttanulmányozva, kérheti az időpont egyeztetést.
A Dél-alföldi Régióban kipróbált és bizonyított ügyfélfogadási rendszert ma már az egész országban, mind a 81 kistérség átvette, bevezette és alkalmazza. Az országos egységesítés után jelenleg a teljesítmények nyomon követésére (pl. átlagos ügyintézési idő) és a rendszer továbbfejlesztésére alkalmas mutatószám-rendszer kialakítása van folyamatban.