Wa(l)king The City: folytatódik a PLACCC Fesztivál különkiadása
5 perc olvasásA koronavírus miatt kialakult helyzetre reagálva a PLACCC Fesztivál az őszre tervezett nemzetközi programjai helyett elsősorban magyar alkotóknak írt ki nyílt pályázatot helyszínspecifikus produkciók létrehozására. A Wa(l)king The City című eseménysorozat a nyílt pályázat nyerteseinek munkáival folytatódik júliusban Budapest utcáin és az online térben. Lesz például privát történetmesélés Pesterzsébeten, fotóművészeti akció hajléktalanokról, zenei, tánc- és újcirkuszi produkciók, sőt még közösségi napraforgó ültetés is. Az akciókra virtuális támogatói jegyek válthatók, amelyek bevétele további művészek megbízását teheti lehetővé.
A koronavírus járvány minden téren gyökeresen változtatta meg az életünket. A kialakult helyzetre tekintettel a PLACCC Fesztivál – a megszokott őszi programjai helyett idén – dán partnerével, a Metropolis/Koppenhágai Nemzetközi Színházzal együttműködésben szervezi meg Wa(l)king The City című köztéri művészeti eseménysorozatát. A művészeket arra kérik, hogy köztéri mikroprojektek sorozatán keresztül fedezzék fel a változó várost. A művészek júniusban és júliusban 2-3 naponta ötórás sétákat tesznek Budapesten egy általuk választott útvonalon, amelynek során hat-hat alkalommal online bejelentkeznek egy-egy művészeti mikroakcióval.
A felhívásra 47 pályamű érkezett, melyek közül a szakmai zsűri 13-at választott ki. A sorozatot június végén a Göndör László és Hajmási Péter által nagy sikerrel elkezdett Karanténshow „városi” verziója indította, majd a színházi megközelítést Porteleki Áron hajnali minikoncertjei követték, utána pedig Murányi Marcell bogárhoteleket telepített a sétája során, melyek a feléledő város és a természet kapcsolatára utalnak.
Az eseménysorozat júliusban a Budapesten tanuló flamand Ine van Horen intermédia művész sétájával folytatódik, amely a városi antropológia felől közelít meg egy konkrét épületet, a Blaha Lujza téri Corvin áruházat. Ezt Lévai Viola táncprodukciója, majd Stern Lili és Antal Bálint részvételi művészeti városi sétája követi. Juhász Gergő képzőművész hajléktalan emberekről készült portrékat készít útja során, amelyek sajátos public art alkotásokként – legalábbis egy ideig – a helyszínen maradnak. Zoletnik Sophie és Lennart Paar újcirkuszi intervenciója a nyilvánosság és az identitás kérdését járja körül, Szeri Viktor, Páll Tamás és Muskovics Gyula pedig ismét egy új műfajt, az AR performanszot vezeti be a sorozatba. Ágens „privát ’történetírás’ közben mutatja be Pesterzsébet rejtett zugait és ikonikus helyszíneit, figuráit, Kovács Márton és Móser Ádám pedig hol együtt, hol külön-külön sző dallamokat az utcák, terek kiismerhetetlen hangszőnyegébe. Vass Imre mozgás-performansza némiképp provokatív módon ösztönöz az elmúlt hónapok feldolgozására, végül pedig a Wa(l)king The City eseménysorozat július 21-én egy olyan akcióval zárul, amelynek eredménye hosszabb távon is a város része marad: Margit Anna és St. John Mckay ugyanis a helyi lakók és járókelők bevonásával ültet napraforgókat az VIII. kerületi utcák betonját megszakító kis földterületekre.
Részletes program.
A közönség PLACCC Fesztivál Facebook oldalán, valamint a honlapokon online követheti nyomon az óránkénti élő bejelentkezéseket, egyes akciókhoz a helyszínen is csatlakozni lehet, illetve véletlenül is belefuthatnak a járókelők a városban, így az online térből fokozatosan visszatér az életünkbe az élő művészetfogyasztás is. A Wa(l)king The City eseménysorozattal a PLACCC Fesztivál – lehetőségeihez mérten – igyekszik támogatni a hazai művészeket abban, hogy a több hónapos kényszerpihenő után a lehető leghamarabb fellépési és bevételi lehetőséghez jussanak.
A köztéren és a digitális térben egyszerre zajló eseményekre virtuális támogatói jegyek is vásárolhatók, amelyeknek bevételét újabb művészek megbízására fordítják. Jegyvásárlás a Stagehive közösségi finanszírozási oldalon keresztül lehetséges.
Támogatók: Summa Artium, Creative Europe, In Situ, Metropolis
A PLACCC Nemzetközi Művészeti Fesztivált 2008-ban rendezték meg először Budapest belvárosában, majd a későbbi években Pécsen és a Csepel Művek területén is jelentkezett különkiadásokkal. A helyszínspecifikus fesztivál lényege, hogy a produkciók nem a művészet hagyományos helyszínein, színháztermekben vagy galériákban valósulnak meg, hanem köztereken, utcákon, rendhagyó épületekben, helyszíneken. Az elmúlt 12 évben számos színházi, képzőművészeti, irodalmi, zenei, tánc- és újcirkuszi produkciót láthatott a közönség a Madách tértől a Blaha Lujza téren át az egykori Tévészékházig, de a Klauzál téri vásárcsarnokban, a Szemlőhegyi barlangban, sőt egy mozgó kamionon is születtek művészeti produkciók. A nemzetközi fesztivál nemcsak a külföldi alkotók előremutató, innovatív munkáit hozza el évről évre a hazai közönségnek, de a kezdetektől fő célja olyan magyar alkotók támogatása, akik helyszínspecifikus produkciókat szeretnének létrehozni, illetve ezen a területen szeretnének kísérletezni és kipróbálni magukat.