3 az 1-ben, és most olvashatnak a harmadik KönyvTÁRlat-ról, ami nem csak nőknek szól, aztán betekinthetnek a Szkéné Színház új TranzDanz produkciójába, és végül kiderül hova hint csillagport Király Béla. Remélem kíváncsiak.

3 az 1-ben, és most olvashatnak a harmadik KönyvTÁRlat-ról, ami nem csak nőknek szól, aztán betekinthetnek a Szkéné Színház új TranzDanz produkciójába, és végül kiderül hova hint csillagport Király Béla. Remélem kíváncsiak.

 

Nő(nap)irodalom – A Nyugat nőírói és kortárs nőirodalom. Nem csak nőknek! 

Az Országos Széchényi Könyvtár irodalmi és kultúrtörténeti programsorozatának, a KönyvTÁRlat-nak harmadik délutánja 2012. március 8-án kerül megrendezésre.       

A nőnaphoz társított program középpontjában a 2008-as Nyugat-év kapcsán előtérbe került téma – a Nyugatban publikáló nőírók – és kortárs költő(nő)k munkái állnak.

A vendégek – Borgos Anna, Horváth Györgyi, Jablonczay Tímea, Kiss Judit Ágnes, László Noémi, Szilágyi Judit – arról (is) beszélgetnek, hogy létezik-e általában és ma „nőirodalom", kell-e egyáltalán ilyen megkülönböztetéseket tennünk.

A nap zárásaként megzenésített nyugatos versek hangzanak el a Misztrál együttes előadásában, melyet a meghívott költők és a zenészek közös rögtönzései egészítenek ki.
15.30 Keleti nők a Nyugatban
Borgos Anna pszichológus és Szilágyi Judit irodalomtörténész előadása.

16.35 Női identitásminták alakulása, kortárs költészet – Kerekasztal-beszélgetés
Résztvevők: Horváth Györgyi irodalomtörténész, kritikus; Jablonczay Tímea kultúrakutató, Kiss Judit Ágnes és László Noémi költő, író
Moderátor: Boka László irodalomtörténész

17.30 „Az arkangyalok összeesküvése a világ feje fölött"
Misztrál együttes Nyugat-műsora.

Kizárólag a rendezvény napján plakátkiállításon mutatják be a '20-as és'30-as évek női divatját.

A teljes program ingyenes. Felnőtteknek és az érettségihez közeledő diákoknak (11-13. évfolyam) ajánljuk elsősorban. Az egyes programrészek külön-külön is látogathatók.
Kérik, a részvételi szándékot  2012. március 5-ig szíveskedjenek jelezni a 36 1 487-8652-es telefonszámon vagy a pr@oszk.hu címen.
A programokon történő részvételt az igények beérkezésének sorrendjében tudják biztosítani.

Országos Széchényi Könyvtár

1014 Budapest, Szent György tér 4-5-6

http://www.oszk.hu/konyvtarlat/nyugat-noiroi-es-kortars-noirodalom

 

Kovács Gerzson Péter / TranzDanz: Profana

Bemutató: március 10. (szombat) és 11. (vasárnap), 20:00, Szkéné Színház

Táncosok: Bora Gábor, Gera Anita, Kántor Kata, Kovács Gerzson Péter
Zeneszerző: DJ Wondawulf
Koreográfus, látványtervező: Kovács Gerzson Péter

25 évvel ezelőtt, 1987-ben egy új, szokatlan formáció lépett színpadra a Szkéné Színházban: néptáncosok és jazz zenészek mutattak be egy fragmentált jelenetekből álló, a narratívát nélkülöző, asszociatív sokrétegű hivatkozásokkal élő produkciót, amelyben népzene keveredett a free-jazz elemeivel, az autentikus néptánc motívumai egyesültek a kortárs tánc mozdulataival. A darab címe Transz Tánc volt, az előadók Kovács Gerzson Péter, Széll Márta táncosok, Dresch Mihály, Baló István, Benkő Róbert, Grencsó István, Éri Péter zenészek voltak – itt és ekkor kezdődött a TranzDanz karrierje, KGP és Dresch máig tartó együttműködése.

Nem gondolta egyikük sem, hogy az akkor debütáló TranzDanz megél 25 évet, arra meg végképp nem számítottak, hogy a negyedszázad elteltével ismét a Szkénében mutatják be új darabukat, de lám, hosszú, tekervényes út után visszatértek, a tavaly óta új vezetéssel működő, felújított Szkéné Színház fogadja a TranzDanz új produkcióját, a Profana-t!

A mai színházi környezet, ahol a sikeres működés szinte egyedüli mércéje a mágikus nézőszám, nem kedvez a nézőtől komolyabb erőfeszítést igénylő daraboknak, eltökéltség és idealizmus szükséges ahhoz, hogy a kommersz dömpinggel sújtott világhoz ne a primér szórakoztatás hangján szóljunk. Ez a művészek és a színház közös kockázatvállalása!

A Profana kísérletet tesz arra, hogy szembesítsen a mai, szakralitás nélküli, fagyos valósággal, ennek kivagyi, önző, rémisztő, pozőr, identitásválságos (és egyben esendő) szereplőivel. Bízunk abban, hogy a változás, az örök változás nem csak a romlás irányában hathat, de aktív részvételünkkel, befolyásunkkal az ellentétes irányba is elmozdulhat. A Profana nem csak (görbe)tükröt tart, amelyben felismerhetjük hétköznapjaink jellegzetes figuráit, nem csak korlenyomat (kevés is lenne, ha csak azt tenné), de kifejezi a reményt, hogy a felismerés birtokában mind többen állnak ellen az elbutító, homogenizáló, leegyszerűsítő kommersznek és a hamis „polarizáló" világmagyarázatoknak.

…„Nincs nap árnyék nélkül, az éjszakát is meg kell ismerni. Az abszurd ember igent mond, s azután percnyi pihenés sincs… Egyébiránt tudja, hogy ő rendelkezik saját életével"…(Camus)

A Profana szereplői – a TranzDanz hagyományainak megfelelően (25 év elteltével már beszélhetünk hagyományról) – a hivatásos előadó-művészet legkülönbözőbb területeiről érkeztek.

Gera Anita, a Magyar Állami Népi Együttes szólistája, a magyar, a balkáni és a baszk(!) autentikus néptáncok szakértője, a Magyar Táncműhely (R)Evolúció elnevezésű új koreográfus stúdió alapítója. (TranzDanz szerepei: Bankett, Örök élet termékek, Városi Eszkimó)

Kántor Katalin Győrben kezdte táncos karrierjét, ahol klasszikus balett szakon végzett. Mára a független hazai kortárs táncélet egyik legkarakteresebb szereplője és néhány éve koreográfusa is. (TranzDanz szerepei: Tranzit, In Sol In Luna, Bankett, Örök élet termékek, Szimultán ablak, Ghost Exchange, Városi Eszkimó)

Bora Gábor a másik fellegvárban, Pécsen végzett és évekig volt a KET táncosa Horváth Csaba idejében. Független, szabadúszó táncos, aki az Operától, a Vígszínházig, valamint a legjelentősebb független kortárs együttesek produkcióiban látható. (TranzDanz szerepei: Bankett, re-DNS, Szimultán ablak, Városi Eszkimó)

A hazai elektronikus zenei élet sztárja, a Jövőzene rádiós műsor és klubest sorozat gazdája, a legendás Wondawulf, a legújabb zenei irányzatokat felhasználva írja a Profana (nagyon mai) zenéjét.

www.szkene.hu

 

Király Béla csillagport hint a SYMA nézőterére – látványos és izgalmas tánckoreográfia a StarDust: A Musical Show-n.

A nézők nem győzik majd kapkodni fejüket a StarDust show alatt, miközben a táncosok hol a széksorok közül, hol speciális emelkedőkről érkeznek a színpadra. A neves színpadi táncos és művészeti vezető, Király Béla célja, hogy koreográfiájával lenyűgözze a publikumot és igazán látványossá tegye az előadást. A vezető koreográfus még keresi azt a 12 táncost, akikkel megvalósíthatja nagyszabású tervét.

Kiváló zenészek, csodálatos szólóénekesek és nem mindennapi technikai bravúrok mellett profi táncosok teszik még felejthetetlenebbé a májusi StarDust show-t. A koreográfus célja, hogy a musicalirodalom leghíresebb dalainak hangulatához illően vonják be a táncosok a drámai cselekménybe a nézőket.

„Azt szeretném, ha a nézők nem pusztán csak nézőként lennének majd jelen a StarDust: A Musical Show előadásán. Az a célom, hogy a táncosok által drámai hatást váltsak ki náluk, hogy hatalmas élmény legyen számukra ez az előadás!" – árulta el Király Béla, aki még javában castingolja a leendő táncosokat.

„A produkciót alkotó 33 világhírű dalból 19 musicalslágerben lesznek táncosok a színpadon. Sokrétű és karakteres tehetségekre van szükségem, akik helytállnak a Kabaré pörgős és

A Szépség és a Szörnyeteg lírai számainál is, és persze elvárom, hogy ennek megfelelően tökéletes művészi kifejezőkészségük is legyen." – tette hozzá a maximalista koreográfus, aki azt is elmondta, a színpadi látvány a legfontosabb számára. „Nagy hangsúlyt fektetek a komplex látványra, így a szólóénekeseket és a kórust is bevonom majd a táncos jelenetekbe, persze ügyelve arra, hogy a mozgás ne menjen az éneklés rovására. Továbbá különleges kellékekkel és izgalmas drapériákkal bolondítom meg az egyes koreográfiákat."

A 2012. március 9-i castingon dől el, ki az a 6-6 szerencsés férfi és nő, akik részesei lehetnek a májusi nagyszabású produkciónak.

https://www.facebook.com/stardustmusical

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük