3D–élményekkel készül a foci világbajnokságra a Panasonic
Az elektronikai világcég 2010. júniusában újságírókat invitált 3D televíziói közelebbi megismerésére a budapesti Ferenc körúton lévő Panashop márkabolt bemutatótermébe. A 3D hálás megjelenítési lehetőségét a Roland Garros francia nyílt teniszbajnokság női elődöntője szolgáltatta. A szubjektív élmény: meggyőző, a teniszlabda csaknem arcunkba vágódik, ill. a szünetben a demo-filmen a Grand Canyon vizének felvágódó cseppjeihez törölközőt kérünk…
Az elektronikai világcég 2010. júniusában újságírókat invitált 3D televíziói közelebbi megismerésére a budapesti Ferenc körúton lévő Panashop márkabolt bemutatótermébe. A 3D hálás megjelenítési lehetőségét a Roland Garros francia nyílt teniszbajnokság női elődöntője szolgáltatta. A szubjektív élmény: meggyőző, a teniszlabda csaknem arcunkba vágódik, ill. a szünetben a demo-filmen a Grand Canyon vizének felvágódó cseppjeihez törölközőt kérünk…
Miről is szól ez a mostanában sokat emlegetett technika-technológia?
(Kerekes Gábor, Panaudio Kft., összefoglalója alapján)
A háromdimenziós megjelenítés alapját, hasonlóan a filmhez, és a televíziózás korábbi megjelenítési formáihoz,
az emberi látás és az agy becsapása jelenti. Tudvalevőleg agyunk nem képes követni a megfelelően gyorsan változó képeket, ezek a látás biológiai mechanizmusában egybefolynak, s az elkülönült egyedi képekből egységes, egybefüggő folyamat képei rajzolódnak elénk.
A háromdimenziós, azaz térbeli képek megjelenítése a két szemünk látás-mechanizmusának sajátossága, ennek leképzése, utánzása révén jöhet létre agyunkban a valós világ mesterségesen előidézett térképzete.
Az ábrázolni kívánt valóságot a két szemnek megfelelő szögben elhelyezett felvevőeszközzel, kamerával filmes, vagy elektronikus formában rögzítjük, ill. továbbítjuk. A filmes, vagy elektronikus felvevőkamerával rögzített kép visszajátszása során korábban sztereoszkóp, majd később 3D szemüveg segítségével jön létre a néző agyában a térbeli látvány illúziója. A 3D vetítés tehát a jobb és a bal szembe érkező váltakozó képek megjelenítésére épül, a jobb, ill. a bal szemnek szánt képet a megfelelő kamera rögzíti és képvisszaadáskor a két szín-csatornát megjelenítő szemüveg továbbítja agyunknak, a megjelenések között a lehető legkisebb átfedésre (crosstalk) kell törekedni.
A térhatású mozi korai éveiben a két szem két különböző, piros és kék üvegen keresztül kapta a kétféle információt,
(anaglif szemüveg), emiatt, és a mozik műszaki problémái okán, a nézők idővel szemük kifáradását, fejfájást, esetleg émelygést érzékeltek.
A fellépő nehézségeket megoldotta a ma is használatos, polarizációs szemüvegek megjelenése. A tökéletes megoldást végül az éles és tiszta digitális vetítési technológián alapuló 3D mozgóképek hozták el.
Különbség van a mozitermekben használt passzív 3D szemüvegek és a Panasonic által is használt aktív képzáró 3D szemüveg között. Utóbbi tulajdonképpen két, a szem előtt elhelyezkedő LCD panel, ezek a rájuk érkező vezérlő-feszültség hatására felváltva elsötétülnek, elzárva a rajtuk áthaladó fény útját. A vezérlés ütemét a 3D tv vevőkészülék szinkronizáló jelei szabják meg. A szemüveget egy amerikai gyártó szállítja a Panasonic számára.
Több gyártócég forgalmaz már szemüveg nélkül működő 3D-s készülék-paneleket is, melyek az ún. „látószög-korlát" (parallax barrier) elvén működnek. Ez olyan mikro-optikai alkatrészek együttesét jelenti, melyek segítségével a jobb és a bal szembe jutó fénysugarak elválaszthatók. Amennyiben a jobb és a bal szembe jutó képek egy térhatású (sztereo) képpárt alkotnak, akkor az agyunk azt térhatású képként fogja fel. Az így megvalósuló 3D-t egyenlőre csak személyes használatra ajánlják, a térérzet ugyanis csak egy bizonyos, meghatározott nézőpozícióból érvényesül.
Tudni kell azonban: az ép látószervű emberek egy része, 100-ból hárman, nem képesek a térbeli látásra, számukra a 3D nem ad többletet.
A szakterületen folyamatos fejlesztés folyik; 3-5 évenként új, pl. holografikus megoldásokat alkalmaznak.
Előrejelzések szerint, 2020-ra olyan vetítési technológia érhető el, mellyel nappalinkba akár egy térbeli foci-pályát is beállíthatunk.
A technikai hátteret olyan, több millió dollárt befektető cégek biztosítják, mint a 3ality Digital System, Element Technica, P+S technik.
A rögzített anyagok kezelését biztosító 3D Blu ray szabvány 2009 végén született meg, főbb ismérvei:
3D BD,
3D menü,
3D Video,
3D feliratozás,
72 Mbps adatsebesség,
teljesen új tömörítési eljárás, az MPEG4-3D Multi Video Coding (MVC) kibővítése az AVC/MPEG4 H.264-nek, ennek segítségével kétszeres mennyiségű adat feldolgozásához csupán 50%-al kell több hely a lemezen.
A 3D alkotói-tartalmi kérdései
A film eredeti ötletének feltalálója, Lumiere is kísérletezett a 3D technikával, híres, A vonat érkezése c. filmjének 3D változatát be is mutatta 1903-ban.
A filmes világot a térbeli látvány megvalósításának gondolata folyamatosan foglalkoztatta, a '20-as, '30-as , az '50-es, majd a '80-as években számos, átütő sikert nem hozó kísérlet örtént a 3D megteremtésére.
A kétdimenziós film a '20-as években a hanggal, majd harminc év múltán a színek megjelenítésével gazdagodott.
Ekkor Alfréd Hitchcock is kísérletet tett a háromdimenziós film megalkotására Gyilkosság telefonhívásra c. művével, de nem akadt olyan vetítőterem, ahol azt elkészülte után bemutassák, erre csak 1980-ban kerülhetett sor.
Hazánkban az '50-es években Bodrossy Félix rendező folytatott jelentős kísérleteket a térhatású film és a hozzátartozó mozi kifejlesztésére.
A Magyar televízió 1973-ban készített 3D dokumentum-filmet Szent Györgyi Alberttel.
A 3D szakmai oldalról is vitákat generált, tekintve, hogy a hang és a színek dramaturgiai eszköztára, annak használata egyértelműen megfogalmazható, a 3D vonatkozásában az alkotók erről mindmáig polemizálnak.
A 21. század elején a mozik látogatottsága és a film-forgalmazás rekord méretű visszaesést produkál, a filmszakmának-filmiparnak eszközöket kell találnia a nézők visszacsábítására a vetítőtermekbe.
Látványos szafarik, a Nemzetközi Űrállomás, mélytengeri felvételek, autóversenyek 3D felvételei megragadták a nézőket, s érzékeltették a 3D látvány vonzerejét; a kép térben való mozgását. A 3D megjelenítésnek alkotói veszélyei is vannak; a látvány sokszor elfedheti a tartalmi mondanivalót (ha van…).
Milyen irányt vehet a térhatású film fejlődése?
-A valóság lehető legtökéletesebb leképzése felé természet-, és útifilmekben, ill. nagy jelentőséget kapnak az élő
3D tv-közvetítések. Amerika gyorsan válaszolt az idevágó érdeklődésre, ott a digitális háromdimenziós mozik és több 3D tv-csatorna már élőben adják a legkeresettebb sporteseményeket, pl. a SuperBowl döntőt.
-Másik lehetőség a 3D-re; a látványra és a játékosságra összpontosító filmek gyártása, népszerű műfajok számára (sci-fi, fantasy, musical, tánc, koncertek).
A recept tehát: 3D + hatalmas vászon + izgalmas történet.
A 3D előállítási költségei jóval magasabbak, mint a hagyományos filmé, bár a digitális technika mérsékeli az árakat a '80-as évek kezdeti próbálkozásihoz képest.
A 3D mozik versenytársat kapnak viszont az otthonok számára kifejlesztett 3D házimozi rendszerekben, melyek már elérhetők.
2008-ban a világon kb. 850 3D-s mozivászon volt, 2009-re ez a szám 4.300-ra nőtt.
3D-s filmek száma: 2008-ban 11, 2009-ben 19, 2010-ben 30-40 várható.
A 3D tartalmakat továbbító műholdak:
-Sky 3D (Anglia)
-Orange (Franciao.), ennek első Live adása a Roland Garros tenisztorna, az Eurosport és a Panasonic együttműködésével, Európában a kódolt Astra 1M, ill. a Hotbird 8 adja élőben.
-ESPN (USA) sportadásokkal,
-Japán: 3 adás,
Magyarország: Foci VB 3D élő közvetítésekkel, az Antenna Hungária tervezi a kísérleti adást ebből az alkalomból.
A 3D nagyhatású propagátora: az AVATAR!
A hollywoodi stúdiók sora készül 3D alkotásokkal, ezek kalózmásolása technikailag nem megoldható!
Még a 3D-s Blu-ray filmek kalóz-másolása sem könnyen oldható meg…
2010 februárjában a Panasonic európai termékbemutatón vonultatta fel új, 50"-os, és 65"-os VT20 3D Plazma Full-HD tv-it, s a hozzájuk kapcsolható 3D Blu-ray lejátszót. Ezek az eszközök a korábbi, 2D-s verziókkal kompatibilisak.
A Panasonic megállapítása szerint, a cégnél kiemelkedő minőséget elért 3D plazma-technológia egyértelmű előnyben van az LCD technológiával szemben, mely szintén nagy léptekkel fejlődik ugyan, de a plazma a cross-talk (képátfedés, képáthallás) csökkentésével, a képélesség, fényerő-hatékonyság, mozgás-leképzés folytonossága terén élenjáró megoldást biztosít, még 2D anyagok esetén is.
A 3D lehető legjobb megjelenítésre a Panasonic új, gyorsabb képmegjelenítő eljárást és a 600 Hz-es sub-field (rész-kép) meghajtási technológiát alkalmazza, 10 sub-field-el dolgozva, melyek mindegyike frissül.
Az új kijelző másodpercenként 60 képet küld váltakozva a néző mindkét szeméhez, melyet aztán az agy 3-dimenziós képként értelmez, állít össze.
A cég PDP video-megjelenitési fejlesztései eredményeként, a 600 Hz-es technológiával a teljes mozgókép felbontásra tiszta, éles és nagyon jó minőségű térhatású képek érhetők el.
A plazma panelnél szinte zéró válaszidő érhető el, itt nincs is szükség az LCD-nél elengedhetetlen 120-140 Hz-es megoldásokra. Az LCD-nél alkalmazott 8-10 bites technológia helyett itt már 12 bites jelfeldolgozás használatos, amivel 6144 gradációs lépcső érhető el. Az elért mozgóképfelbontás 1080 soros!
A Panasonic VT20-as modellekben a plazma panel válaszideje 1 mikroszekundum, így nincs nincs képátfedés, jitter.
Az új kijelzők az új foszforok segítségével, a hagyományoshoz képest egy-harmad idejű képkioltással dolgoznak.
A VIERA CAST megoldással az új készülékekkel internetes kötvetlen elérés és Skype telefonálás is lehetséges.
A VIERA LINK megoldás révén az otthonokban levő összes Panasonic- kompatibilis eszközt egyetlen távirányítóval lehet vezérelni.
A VIERA Image Viewer funkció révén multimédiás alkalmazások futtahatók.
A Panasonic a 3D terület teljes lefedésére törekszik, a képalkotástól a képvisszaadásig.
Ennek konkrét megvalósulási formáját jelentik a Full HD 3D Viera Plazma tv készülékek és a 3D Blu-ray lejátszók, versenybe állva a mozi-élmény házon kívüli megvalósulási formáival.
A 3D területen egyenlőre egyértelmű a plazma jogosultsága, de a Panasonic dolgozik LCD-s 3D tévéken is. A kihozott plazma készülékeken a logo nem tud beégni! A plazma fogyasztását különösen alacsony szinten lehet tartani, egy 42"-os készülékük fogyasztása ma 100watt, 4 éve még 300 watt volt. (Az LCD-nél ez az érték: 60-70 W) A plazma készenléti fogyasztása: 0,3W !
A készülékek ajánlott nézési távolsága 1,5-5 m.
Kereskedelmi megjelenés
Az első, legújabb technológiával szerelt Full HD 3D VIERA Plazma tévé, a 3D 50"-os TX-P50VT20 jelű modell már április vége óta kapható, 65"-os változata júliusban érkezik.
A tv készülékek mellé két darab Panasonic aktív szemüveg jár, melyet a szemüvegesek is gond nélkül feltehetnek, további tartozék egy WiFi USB adapter, mely az internetes tartalmakat teszi elérhetővé, ill. házi DLNA hálózat elérését, kialakítását teszi lehetővé.
Akciósan, július 10-ig 5 éves garancia jár a készülékekre, a Panasonic tévék általános meghibásodási aránya jelenleg 1%.
A Blu-ray, műhold és játék képességekkel és internetes kapcsolatra képes 50"-os 3D tv készülék ára : bruttó 690 ezer Ft.,a 65"-os ára: 1,3-1,4 millió Ft., további méretek és árak is léteznek….
http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50vt20-tx-p50vt20b-20100319171.htm
http://ces.cnet.com/8301-31045_1-10427858-269.html
http://www.avhome.hu/tag/parallax-barrier/
Harmat Lajos