Hegedüs Sándor: KIVA – Mentőöv a KKV-knak?
Új elemként került be a legutóbbi adócsomag-tervezet részeként a KIVA kulcsának módosítása, amelyre már sokan vártunk. A nyári módosítások és a vállalati adónemeket és járulékterheket érintő őszi változások után ez a javaslat mentőövként újra előtérbe tolta a KIVA-t, mint a hazai kis- és középvállalkozások számára megoldást jelentő opciót.
Új elemként került be a legutóbbi adócsomag-tervezet részeként a KIVA kulcsának módosítása, amelyre már sokan vártunk. A nyári módosítások és a vállalati adónemeket és járulékterheket érintő őszi változások után ez a javaslat mentőövként újra előtérbe tolta a KIVA-t, mint a hazai kis- és középvállalkozások számára megoldást jelentő opciót.
Az adó és járulékváltozások hatása a KKV szektorra jelentős
Az elmúlt hetekben eltérő intenzitással, de folyamatosan terítéken vannak a jövő évi adóváltozások, illetve a 2017. január elsejétől előírt minimálbér és garantált bérminimum emelések és az ezzel együtt járó további béremelkedések. Több szakértő és érdekképviseleti vezető is felvetette, hogy ezek együttes hatása a KKV szektorra és egyes ágazatokra jelentős, negatív hatást gyakorolhat. Az ismert jogszabályi előírásokon túl a munkaerő piaci folyamatok is erőteljesen befolyásolják a vállalkozások profitabilitását, amelyet a hatékonyságuk növelésével és áremelésükkel várhatóan csak részben sikerül kompenzálni. A szociális hozzájárulási adó csökkenése mindössze 4,05 százalékos béremelkedést kompenzál, a többit a vállalkozásoknak kell kigazdálkodniuk.
Új KIVA paraméterek, adóalap-számítás és 14 százalékos adókulcs 2017-től
Az előzőek áttekintése után érdemes az érintett vállalkozásoknak meggondolniuk, hogy 2017. január elsejétől kívánnak-e a KIVA 2.0 adta lehetőségekkel élni. A héten benyújtott törvényjavaslat a kisvállalati adó (KIVA) kulcsát a jelenlegi 16 százalékról 14 százalékra tervezi csökkenteni. A nyári módosító csomag az eddig sokat hivatkozott határérték-változásokon túl az adóalap-meghatározás módját is jelentősen átalakította. Ez utóbbinak a hatása azonban eddig kevés figyelmet kapott.
A KIVA adóalapja eddig az adózó pénzforgalmi szemléletű eredményének és személyi jellegű kifizetéseknek összege, de legfeljebb a személyi jellegű kifizetések összege volt, amelyet meglehetősen nagyszámú korrekciós tétel módosíthatott. Mindez 2017. január elsejétől úgy alakul át, hogy a pénzforgalmi szemléletű eredmény helyére egy jóval egyszerűbb és tervezhetőbb tényező kerül: egyes tőke és osztalékműveletek egyenlege. Ez utóbbi leegyszerűsítve azt jelenti, hogy csak akkor keletkezik a személyi jellegű kifizetéseken túl adóalap, amennyiben a tulajdonos a vállalkozásból jövedelmet kíván kivonni. Egyéb esetben jövőre már csak a személy jellegű kifizetésre kell a 14 százalék adót megállapítani, szemben az ugyanezen alapra számítandó 22 százalék szociális hozzájárulási adóra és 1,5 százalék szakképzési hozzájárulásra. E kettő közötti különbözetből és az osztalék felvételhez kapcsolódó eltérő adókonzekvenciákból származnak azok az eltérések, amelyek a vállalkozások adóterhelésének jelentős különbségét és a profit eltéréseket okozhatják.
KIVA vagy TAO – melyik a jobb választás?
Leegyszerűsített számításaink szerint egy olyan vállalkozás esetén, amelynek 200 millió forint a bevétele, a személyi jellegű kifizetésen kívüli költsége, ráfordítása 80 millió forint, míg személyi jellegű kifizetése 100 millió forint, társasági adózás esetén 3,5 millió forint veszteséget szenved. Ugyanakkor osztalék fizetés nélkül 6 millió forint eredményt tud elszámolni KIVA szerinti adózás választása esetén. Amennyiben KIVA-adóalanyként az osztalékot is felveszi, akkor nettó 4,023 millió forinthoz juthat a magánszemély.
|
KIVA |
Társasági adó |
Tárgyévi bevétel |
200 000 000 |
200 000 000 |
Személyi jellegű kifizetésnek nem minősülő költség, ráfordítás |
80 000 000 |
80 000 000 |
Személyi jellegű kifizetés |
100 000 000 |
100 000 000 |
Szocho |
|
23 500 000 |
Adózás előtti eredmény |
20 000 000 |
-3 500 000 |
KIVA személyi jellegű kifizetés után |
14 000 000 |
|
Tao |
|
0 |
Adózás utáni eredmény |
6 000 000 |
0 |
KIVA osztalék után |
736 842 |
|
Szja |
789 474 |
0 |
EHO |
450 000 |
0 |
Nettó osztalék magánszemélynél |
4 023 684 |
0 |
Amennyiben azonos bevételi és személyi jellegű kifizetésen kívüli költség, ráfordítás számok esetén a személyi jellegű kifizetések összege csak 32 millió forint, akkor az osztalék felvétele előtt a társaságban, társasági adózás esetén 88,4 millió forint, míg KIVA adózás esetén 88 millió forint eredmény marad. Osztalék kifizetése esetén azonban már a két adózás eltérő jellege miatt a magánszemélyek közel azonos 61,8 millió forintos nettó bevételhez jutnának.
|
KIVA |
Társasági adó |
Tárgyévi bevétel |
200 000 000 |
200 000 000 |
Személyi jellegű kifizetésnek nem minősülő költség, ráfordítás |
80 000 000 |
80 000 000 |
Személyi jellegű kifizetés |
32 000 000 |
32 000 000 |
Szocho |
|
7 520 000 |
Adózás előtti eredmény |
88 000 000 |
80 480 000 |
KIVA személy jellegű kifizetés után |
4 480 000 |
|
Tao |
|
7 243 200 |
Adózás utáni eredmény |
83 520 000 |
73 236 800 |
KIVA osztalék után |
10 256 842 |
|
Szja |
10 989 474 |
10 985 520 |
EHO |
450 000 |
450 000 |
Nettó osztalék magánszemélynél |
61 823 684 |
61 801 280 |
Kinek érdemes KIVÁT választani?
A jelen bejegyzésünkben és a fenti két példán keresztül arra kívántuk felhívni a figyelmet, hogy a jövő évi KIVA szabályozás átalakítása miatt jelentős, előre kalkulálható különbségek lehetnek két azonos számokkal működő, de eltérő adózási formát választó vállalkozás között. Különösen hasznos lehet a KIVA választása azon társaságok számára, melyeknek a jövő évi béremelkedések kigazdálkodása problémát jelenthet. A KIVA sok esetben segíthet a pozitív adózás utáni eredmény fenntartásában. Mindezek alapján arra számítunk, hogy amennyiben a vállalkozások megfogadják a jól ismert fordulat átiratát – „keresse fel könyvelőjét, adótanácsadóját" – akkor a KIVA-adóalanyok száma jövő évtől kezdődően jelentősen növekedhet.
Az eredeti írás megjelent: http://rsm.hu/blog/2016/12/kiva-mentoov-a-kkv-knak