Halálos álmok
2 perc olvasás4 év alatt 107-el nőtt azon balesetek száma, melyek fáradtság, konkrétan elalvás miatt keletkeztek. 2005-ről 2006-ra 86-al nőtt az ilyen jellegű balesetek száma, mely növekedésre eddig még nem volt példa, derült ki az Országos Rendőrfőkapitányság Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztály statisztikájából.
4 év alatt 107-el nőtt azon balesetek száma, melyek fáradtság, konkrétan elalvás miatt keletkeztek. 2005-ről 2006-ra 86-al nőtt az ilyen jellegű balesetek száma, mely növekedésre eddig még nem volt példa, derült ki az Országos Rendőrfőkapitányság Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztály statisztikájából.
2004 óta csökkenő tendenciát mutatnak a fáradtság miatt bekövetkezett konkrét halálesetek (2004-ben 9,89%, 2005-ben 7,91% 2006-ban 7,69%) de az elalvás miatti balesetek száma jelentős növekedésnek indult.
Tavaly 364 „Elalvás vezetés közben" okból bekövetkezett közúti közlekedési baleset történt Magyarországon, míg 2005-ben ez a szám „mindössze" 278 volt. Az elmúlt 5 évben a legjobb időszak e tekintetben 2002 volt a maga 257 balesetével, de a szám azóta évi átlag 21.4-el nő.
A statisztikákból az is kiderült, hogy az „Elalvás vezetés közben" okból bekövetkezett halálos balesetek száma az autóbuszok esetében az elmúlt 5 évben -megdöbbentően- szinte mindig 16%. Minden hatodik ilyen balesetből egy halálos kimenetellel végződik. A teherautó és személygépkocsi sofőrök között egy kicsivel jobbak az arányok.
Az elmúlt öt év átlagát tekintve a fáradtságból adódó teherautó balesetek 12.14%-a, a személygépkocsis balesetek pedig 7.1%-a végződik tragikusan.
A kötelező pihenőidő bevezetése, a vezetőoldali alvásfigyelő szerkezet is azt a célt szolgálja, hogy ezek a balesetek egyre ritkábban forduljanak elő. A koncentráció növelése különösen fontos a hosszú utak során, melyet a minőségi, funkcionális energiaitalok, mint pl. a Red Bull tud támogatni, amelyet speciálisan fokozott szellemi és fizikai igénybevétel esetére fejlesztettek ki. A vezetési és pihenőidővel kapcsolatos szabályokat már rendelet is szabályozza. A törvény rendelkezései 2001. május 1-től hatályosak. A vezetési és pihenőidő szabályainak ellenőrzési tapasztalatai szerint a top-főszabálytalankodók között van Románia, Szlovákia, Olaszország, Szlovénia és érdekes módon az osztrákok is.