Szalay Dakar Team tizedszer
2008 januárjában harmincadik alkalommal rendezik meg a Dakar-ralit. A magyar csapat pilótája, Szalay Balázs tizedszer áll rajthoz a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyén. A jelenlegi hírek szerint a versenyen 570 jármű áll rajthoz, 245 motoros, 205 autós, 100 kaminonos és 20 quados egység, közöttük lesz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős Opel Antara RR versenyautója is. Szalay eddig kilencszer rajtolt a Dakaron és öt alkalommal jutott el a célba.
2008 januárjában harmincadik alkalommal rendezik meg a Dakar-ralit. A magyar csapat pilótája, Szalay Balázs tizedszer áll rajthoz a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyén. A jelenlegi hírek szerint a versenyen 570 jármű áll rajthoz, 245 motoros, 205 autós, 100 kaminonos és 20 quados egység, közöttük lesz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős Opel Antara RR versenyautója is. Szalay eddig kilencszer rajtolt a Dakaron és öt alkalommal jutott el a célba.
A csapat tájékoztatót tartott 2007. december 5-én, ahol bemutatták új autójukat és a kibővült szponzori kört, amelytől új elnevezésüket is kapták; nevük ezután Old Spice Dakar Team.
A team négy ország versenyzőit fogja össze, autóval indul a Szalay Balázs-Bunkoczi László magyar páros,
a cseh Miroslav Zapletal – Miroslav Janacek duo, motorral pedig a szlovák Ivan Jakes és a szlovén Tomaz Merhar.
A csapat vezetője Szalay Balázs.
Elmondták; az autó vadonatúj festést kapott az elkövetkező Dakarra, a piros-sárga színösszeállítással sportosabb, agresszívabb külsőre tett szert (a piros szín az új névadó szponzorra, az Old Spice-ra utal), a csapat a megszerzett tapasztalatok birtokában legalább az első húsz közé akarja pozícionálni magát. Azaz, túl vannak azon, hogy csak teljesítsék a 9 ezer kilométeren felüli távot, a lehető legjobb eredményt akarják elérni. Túl a jelenlegi realitásokon, Szalay Balázs szerint álmaik a verseny megnyerését sem tartják lehetetlennek egykor.
Az Opel Antara RR-t, amely a legutóbbi Dakaron mutatkozott be, az idény során folyamatosan fejlesztették, s mára rendkívül ütőképes gép lett belőle. A GM fejlesztési segítségével új motort kapott, átalakították a futóművét és az első sivatagi teszten, a dubai Világkupa-viadalon jelesre vizsgázott. A páros az eddigi legjobb nemzetközi eredményét érte el vele: hetedik helyével egy Vk-pontot szerzett.
A GM Racing két mérnöke technikai segítséget nyújt a Dakaron, a csapat teljesítménye így akár a gyári pilótákét is megközelítheti. Motorjuk ugyanolyan, mint az amerikai Robby Gordoné, de ő legutóbbi nyolcadik helyezése révén 36,2 mm-es levegőbeömlő-szűkítővel indulhat, a Szalay csapaté viszont 37.2 mm-es, ennyi előnnyel indulhatnak a versenyen.
A januári verseny jóval nagyobb küzdelmet hozhat az ideinél, ugyanis 1.500 kilométerrel hosszabb lesz a szelektív szakaszok hossza, mint legutóbb. Néhány klasszikus Dakar-szakasz visszakerült a programba, például egy 1994-es szelektív (Nouakchott-Nouhadibou), amelybe annak idején jó néhány versenyzőnek gondot okozott. Ez volt az a pálya, amelyen a Mitsubishi elveszítette a versenyt a Citroennel szemben…
Szalayék mögött a kiélezett verseny idején is megbízható szervizcsapat áll:
a versenyben induló, úgynevezett T4-es kamion Darázsi Zsolt vezetésével, valamint három szervizkamion (köztük egy vadonatúj 6×6-os MAN), amelyek a szervizútvonalon közlekednek és a versenynapok végén segítenek a szervizmunkálatokban.
A Szaharát átszelő verseny-mezőny először 1978 decemberében startolt Párizsból, a Trocadéro térről.
Az ötlet Thierry Sabine-é volt, s harminc év elteltével néhány vállalkozó kedvű autós, motoros, kamionos kedvteléséből népszerű versennyé fejlődött.
A 2008-as Dakar-rali össztávja 9.273 kilométer, ebből a szelektív szakaszok hossza 5.736 km. A mezőny január
5-én rajtol Lisszabonban és a versenyben maradt szerencsések január 20-án Szenegál fővárosában, Dakarban fejezhetik be a küzdelmet. A verseny során a részvevők három afrikai országon, Marokkón, Mauritánián és
Szenegálon át haladnak céljuk felé, ahol január 20-án ér véget a verseny.
Az útvonal kijelölésekor ismét rátérnek a klasszikus szelektív szakaszokra, mint amilyen a marokkói Guelmine, a mauritániai Nuadibu (a kemény feladatot jelentő 15 kilométeres homok-dűne sorral) és a szenegáli Saint Louis.
A környezet védelme érdekében változtattak a szabályokon, a motorosok üzemanyagában olyan adalékokat használnak, amelyektől a gépek kevesebb szén-monoxidot bocsátanak ki. A keletkezett hulladékot, szemetet nemcsak összegyűjtik, de el is szállítják egy marokkói újrahasznosító üzembe.
A rendezők minden versenyző nevezési díjából 20 eurót fordítanak a környezetvédelemre.
Szalay Balázs és csapatának főtámogatója a K&H Lízingcsoport, együttműködésben a GMAC Hungary-vel.
A K&H Lizingcsoport a hazai piacon az egyik legnagyobb autós ügyfélkörrel rendelkezik, fő profilja az új autók finanszírozása, a GMAC a K&H Lízingcsoporttal együttműködve stratégiai partnere az OPEL-nek.
Szponzorként Mio Technology gyártmányú navigációs eszközökkel támogatja a csapatot az LCP System Kft.
-A GPS készülékek használatáról Szalay Balázs elmondta, csak „vak" információkat vehetnek velük igénybe, (vészhelyzetben) egy megadott speciális kód beütésével teljeskörű elérést kapnak, de ez a versenyből való kizárást vonja maga után…
Új hivatalos szponzor a Loctite, amely már három éve kapcsolatokat ápol a csapattal, most komplett verseny-csomagot kap tőlük minden versenyző.
A vegyianyag és festékgyártó PPG cég szponzorálásával a világ egyik legnagyobb festékgyártó cége áll a csapat mögé, festékét viseli a gyárakból kikerülő autók kétharmada.
Az Euroastra kérdésére Szalay Balázs elmondta, az útvonal országaiban az emberek jól fogadják a versenyt, barátságosak, mint Afrikában általában és a versenyzők eddig nem találkoztak ellenérzéssel, ellenszenvvel.
A szokatlan, nagy és gyors forgalomról az érintett helységek lakosait hivatalos „előörsök" fogják időben értesíteni.
A versenyre két magyar újságírót is hivatalosan delegálnak.
Harmat Lajos