Ericsson szakmai nap – az IDC az átalakuló távközlésrõl
4 perc olvasásTom Schwieters, az IDC vezérigazgató-helyettese, regionális igazgatója az Ericsson Magyarország 2007-es szakmai napján foglalta össze az IT elemzõ cég véleményét a távközlés aktuális állapotáról.
Tom Schwieters, az IDC vezérigazgató-helyettese, regionális igazgatója az Ericsson Magyarország 2007-es szakmai napján foglalta össze az IT elemzõ cég véleményét a távközlés aktuális állapotáról.
A vezetékes távközlésrõl szólva elmondható; piaca telítõdik, a hangszolgáltatásra fordított kiadások egyre csökkennek, az árbevétel csökken, erõteljes nyomás nehezedik az érdekelt résztvevõkre. Folyamatos a forgalom- és az elõfizetõk átáramlása a mobil és a VoIP technológiák felé.
A régióban a mobil piac is lassan telítõdik, a hangátvitel részaránya közelíti a hagyományos megoldásokét, az árverseny itt is erõsödik a versenytársak és a szabályzók felõl egyaránt, közeleg a VoIP áttörés.A környezet általános állapotáról szólva; a hagyományos szolgáltatások piacai egyre érettebbek, a vezetékes szolgáltatás gyengélkedik.
A válasz :
-felvásárlásokkal a szolgáltatók (határon innen és túl) konszolidálódnak, ez növeli a hatékonyságot,
(pl. Deutsche Telekom, Vodafone, UPC, GTS Central Europe, HTCC),
-következõ-generációs (NGN) hálózati beruházások, hang+adat együttese révén csökkenthetõk az emberi erõforrás-igények, kisebb lehet az üzemeltetési költség, s idõvel a berendezések száma is a hálózatban,
-új szolgáltatások bevezetése, kitalálása; sok kisebb forrás elérése. Példák: zene, filmek, játékok, vezeték nélküli LAN, asztali biztonsági szolgáltatások, IP telefon, tûzfal, IP tv, mobil tv, video, VoIP, menedzselt KKV üzleti szolgáltatások.
Bár a feljövõben lévõ technológiák beruházási kockázattal járnak, a hagyományosan nyereséges szolgáltatások, a vezetékes hangátvitel, s a keskenysávú adatátvitel visszaesésével a kevésbé rentábilis szolgáltatások feljövõben vannak.
Új területekre való nyitást jelent a tartalomszolgáltatók, hálózati üzemeltetõk, eszközgyártók bevonása. Az IP lehetõvé teszi a távközlési vállalatok számára, hogy maguk is betörjenek a hagyományos IT szolgáltatások piacára.
Az iparágon kívüli konkurrencia jellegzetes képviselõi a Web 2.0 vállalatok, (pl. Google, Ebay, MySpace), a kábelszolgáltatók, tartalomszolgáltatók és az önkormányzatok (UPC, Time Warner, HBO, Virgin), a vezetékes és vezeték nélküli adatátviteli szolgáltatók.
Az új piacok ismét a fogyasztót pozícionálják a középpontba, a korábbi termék-orientált vállalatok fogyasztócentrikus szolgáltatóvá fejlõdnek, ahol a folyamatok, az IT rendszerek és maga a szervezet is ezt szolgálja.
Felmerül a kérdés, a szolgáltatók polihisztorokká váljanak? Az új szolgáltatások sokkal bonyolultabbá válnak, most arról kell dönteni, mi az a terület, ahol nem akarunk szerepet vállalni.
A menedzselt szolgáltatások kínálatában szerepel a költségcsökkentés, a központi kompetenciák növelése, a jövõbeni költségek pontosabb becslése, a piacra jutás felgyorsítása.
Gyártói oldalról szintén fejlõdés várható, a vendorok törekvése, hogy lefedjék a szolgáltatók összes igényét, nem csak menedzselt szolgáltatások, új területeken új beruházások, know-how szerzés, vállalati felvásárlások révén (portfólió bõvítésre).
Összefoglalva; a szolgáltatóknak változniuk kell, csökken a hagyományos piac, nagy lehetõségek nyílnak, de a kockázat is nagy. A piacok összefonódása révén a versenytársak új irányból tûnnek fel, ez új üzleti modelleket követel. Gyors változásokra lehet számítani, eközben kell a szolgáltatóknak stratégiai döntéseket hozniuk arról, hogy mit tesznek a jövõben és mivel nem foglalkoznak, ebben a helyzetben kell megújítaniuk partnerhálózatukat, hogy kiváló szolgáltatásokat tudjanak nyújtani ügyfeleiknek.
Harmat Lajos