EricssonTom Schwieters, az IDC vezérigazgató-helyettese, regionális igazgatója az Ericsson Magyarország 2007-es szakmai napján foglalta össze az IT elemzõ cég véleményét a távközlés aktuális állapotáról.

EricssonTom Schwieters, az IDC vezérigazgató-helyettese, regionális igazgatója az Ericsson Magyarország 2007-es szakmai napján foglalta össze az IT elemzõ cég véleményét a távközlés aktuális állapotáról.

A vezetékes távközlésrõl szólva elmondható;  piaca telítõdik, a hangszolgáltatásra fordított kiadások egyre csökkennek, az árbevétel csökken, erõteljes nyomás nehezedik az érdekelt résztvevõkre. Folyamatos a forgalom- és az elõfizetõk átáramlása a mobil és a VoIP technológiák felé.

A régióban a mobil piac is lassan telítõdik, a hangátvitel részaránya közelíti a hagyományos megoldásokét, az árverseny itt is erõsödik a versenytársak és a szabályzók felõl egyaránt,  közeleg a VoIP áttörés.A környezet általános állapotáról szólva; a hagyományos szolgáltatások piacai egyre érettebbek, a vezetékes szolgáltatás gyengélkedik.

A válasz :

-felvásárlásokkal a szolgáltatók (határon innen és túl) konszolidálódnak, ez növeli a hatékonyságot,

(pl. Deutsche Telekom,  Vodafone, UPC, GTS Central Europe, HTCC),

-következõ-generációs (NGN) hálózati beruházások,  hang+adat együttese révén csökkenthetõk az emberi erõforrás-igények, kisebb lehet az üzemeltetési költség, s idõvel a berendezések száma is a hálózatban,

-új szolgáltatások bevezetése, kitalálása; sok kisebb forrás elérése. Példák: zene, filmek, játékok, vezeték nélküli LAN,  asztali biztonsági szolgáltatások, IP telefon, tûzfal, IP tv, mobil tv, video, VoIP,  menedzselt KKV üzleti szolgáltatások. 

Bár a feljövõben lévõ technológiák beruházási kockázattal járnak, a hagyományosan nyereséges szolgáltatások, a vezetékes hangátvitel, s a keskenysávú adatátvitel visszaesésével a kevésbé rentábilis szolgáltatások feljövõben vannak.

Új területekre való nyitást jelent a tartalomszolgáltatók, hálózati üzemeltetõk, eszközgyártók bevonása.   Az IP lehetõvé teszi a távközlési vállalatok számára, hogy maguk is betörjenek a hagyományos IT szolgáltatások piacára.

Az iparágon kívüli konkurrencia jellegzetes képviselõi a Web 2.0 vállalatok, (pl. Google, Ebay, MySpace), a kábelszolgáltatók, tartalomszolgáltatók és az önkormányzatok (UPC, Time Warner, HBO, Virgin), a vezetékes és vezeték nélküli adatátviteli szolgáltatók.

Az új piacok ismét a fogyasztót pozícionálják a középpontba, a korábbi termék-orientált vállalatok fogyasztócentrikus szolgáltatóvá fejlõdnek, ahol a folyamatok, az IT rendszerek és maga a szervezet is ezt szolgálja.

Felmerül a kérdés, a szolgáltatók polihisztorokká váljanak? Az új szolgáltatások sokkal bonyolultabbá válnak, most arról kell dönteni, mi az a terület, ahol nem akarunk szerepet vállalni.

A menedzselt szolgáltatások kínálatában szerepel a költségcsökkentés, a központi kompetenciák növelése, a jövõbeni költségek pontosabb becslése, a piacra jutás felgyorsítása.

Gyártói oldalról szintén fejlõdés várható, a vendorok törekvése, hogy lefedjék a szolgáltatók összes igényét, nem csak menedzselt szolgáltatások, új területeken új beruházások, know-how szerzés, vállalati felvásárlások révén (portfólió bõvítésre).

Összefoglalva;  a szolgáltatóknak változniuk kell, csökken a hagyományos piac, nagy lehetõségek nyílnak, de a kockázat is nagy.  A piacok összefonódása révén a versenytársak új irányból tûnnek fel, ez új üzleti modelleket követel.  Gyors változásokra lehet számítani, eközben kell a szolgáltatóknak stratégiai döntéseket hozniuk arról, hogy mit tesznek a jövõben és mivel nem foglalkoznak, ebben a helyzetben kell megújítaniuk partnerhálózatukat, hogy kiváló szolgáltatásokat tudjanak nyújtani ügyfeleiknek. 

http://www.idchungary.hu/  

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük