Futár Iván: I l l ú z i ó (egy kiállítás megnyitója) — Bexby (Bihari Beatrix-Renáta) grafikai kiállítása a Montázs teaház és ga
7 perc olvasás
A világ illúzió. A művész és a filozófus dolga hogy világot teremtsen, de az ember élhetőségének egyik feltétele, hogy ne vegye túl komolyan, hiszen a világ csak illúzió.
.
Bex azt kérte, hogy legyen különleges ez a megnyitó. Mivel számomra mind ő, mind a képei különlegesek, természetesnek vettem, hogy megpróbálkozzak a kihívással.
Aránylag könnyen összerittyenthettem volna egy mély, komolyan szakmainak tűnő elemzést-értékelést, hiszen nem kell ahhoz érteni, csak magabiztosan csoportosítani a szakszavak egy részhalmazát. Mi az amitől különleges lehetne? Ha sikerülne rávenni az orgonámat a koncertre, akkor lenne orgonakoncert is – de ilyen kora tavasszal még olyan zárkózott a drága. Van kép, van zene (a kiváló Aphonia), és a tűznyelés nem az én műfajom, tehát a verbalitás irányába kell nyitnom. Az első ötletnek a Stand Up Comedy ugrott be. A művészet mindig a teljes skála felé sugárzott. Mondjuk tömegspektrométerrel kimutatták, hogy Michelangelo Buonarroti a stukkófestékébe nyers tojást kevert. Ezt az infot most megpróbálom meg másképpen tálalni.
Összefutott az agórán két negyvenéves művészfeleség.
– Hallom hogy az urad még mindig nagy kujon! Hát otthon mennyi az annyi? – csipkelődik DaVinciné.
– Az? Ugyan! – legyint Michelangelóné – A stukkóiból bezzeg nem sajnálja a tojásait, de otthon nagyon fukarul bánik vele.
A képek nagy része a műélvezeti körülmények függvényében átértelmezhető.
Nem mindegy, hogy hol a kép: egy középületen, egy lakás falán vagy esetleg ipari designként funkcionál; úgy mint bevásárlószatyor, bögre, párnahuzat, WC papír.
Ez persze sok mindenre is igaz lehet. Több cég azért vásárol meg egy-egy terméket (gyártási jogot), hogy azzal is csökkentse a konkurencia hatásosságát. Megveszem a Bex összest, és eldugom a spejzba. Az unokáimnak majd vagy jó lesz ez, vagy nem.
Egy kép mondandója lehet kemény, bántó – azaz célzatos. A lépcsőfordulóban lógó, apró emberkét diszlájkoló marok készülhetett volna egy agresszív csoportosulás megrendelésére a másik csoportosulás elleni médiakampányhoz. Csak az a hátulütője az ilyen képeknek, hogy ha jók, akkor visszaüthetnek, mert a mondanivaló az kilóg a keretből. Persze, ha nem veszem magamra, nem sértődöm meg, akkor nincs baj. Nem kell mindent megérteni. A tények gyakran illuzórikusak? Nem erről szól az értelmezés, a magyarázkodás, a statisztika, a művészet?
Tudják mi a különbség az itáliai és a németalföldi reneszánsz között monetáris szempontból? Az itáliai mesterek megrendelésre dolgoztak, a németalföldiek maguknak festettek, és aztán megpróbálták eladni. Mindkettő piacérzékeny technika, csak másképpen.
A Guernica temporálisan egy konkrét háborúhoz köthető, de ma a minden háború borzalmához asszociáljuk. Történelmi tény (vagy talán városi legenda, mivel anyámtól hallottam) Major Tamás 1956-os diszlájkolása a Szakszervezetek Székházának erkélyén. Az erkély alatt a kollégák (színészek) tömege, akik azt várták, hogy Major döntse el, hogy közülük ki léphet színpadra a későbbiekben és ki nem. Politikai alapon. Ettől függetlenül Major nagy színész volt. És jó pár nagy színész (pl. Sinkovits) az ő döntése alapján került parkolópályára.
Bex mostani képei mellett nem könnyű elaludni. Feltenném-e a hálószobám falára? Hát … Attól függ, hogy milyen éjszakákra vágyom. Nem egy rózsaszín habos-babos anime. De miért kéne annak lennie? Nem ezt rendelte tőle az Élet!
Van az a kezes karmos madara. Na, ha az kerülne a design budi papírra, hát nem karmolnám, ha karmolna! Mármint ha 3D-ben. Mert ugye lehet egy kép egy D, két D, három D – ez többnyire illúzió. A mozgófilm, ami állóképek egymásutánja, a slágerlista, ami slágerek egymásutánja … Azért sláger, mert a listán van, de azért van a listán mert sláger.. Hát igen. A művészetre is van több meghatározásunk. Arisztotelész (meghatározottan etikus és stílusos), Csehov (aminek ki kell jönnie), Andy Warhol (ami a művész annak szán), Paul Feyerabend (minden mehet, bármi elfogadható).
Szóval ezekre támaszkodva a második ötlet a rap lett. Például a Fluorral kiegészített Indigó utca nevű zenekar PontPontPont száma: kevés dallam sok szöveg, megoldhatónak tűnt az átdolgozása. A dal az Magyar Rádió 2 slágerlistáján volt már első, volt 19-edik, mikor hova kerül. Egy másik listán Fluor állandó kilencedik, ott ahol első Indigó Pista, ha ugyan ő rejtőzködik a Hélium nicknév alatt.
Tekintettel a közönségkedvelő, emberséges mivoltomra, csak az első szakaszt adom elő élőben.
– * –
http://www.montazsteahaz.hu/ a kiállítás helyszíne a Montázs teaház és galéria
http://www.euroastra.org/node/36219 Organikus élettér [Bexby (Bihari Beatrix-Renáta) grafikai kiállítása]
http://bexby.uw.hu/ Bexby szerzői honlapja
http://www.facebook.com/home.php#!/Bexby Bexby a Face Bookon
http://myspace.com/indigoutca Indigó utca
http://indigoutca.uw.hu/ Indigó utca
http://www.facebook.com/home.php#!/indigoutca Indigó utca a FaceBookon
Indigó utca + Fluor az MR2 Akusztikon
http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/50325/fluor-filigran/pontpontpont-zeneszoveg.html Az eredeti „Indigó utca + Fluor" szöveg, amit a megnyitóra átírtam a szerző szíves engedélyével
http://www.youtube.com/watch?v=NIRHeVkj13w MR2 Akusztik Indigó utca – Pont pont pont – az eredeti dal