Az Enterprise Group és a hazai informatikai piac
13 perc olvasás
Az Enterprise Group 2011.szeptember 22-i tájékoztatóján Orbán Előd ügyvezető igazgató felvázolta a cég helyzetét, s áttekintést adott a hazai IT és távközlési piac átalakulását mozgató tényezőkről, a piaci változások összetevőiről, az Enterprise Group új megoldásairól, üzleti lehetőségeiről a távközlési, a rendszerintegrációs- és az integrált medikai szoftverpiacon.Szó esett az Enterprise Group pozíciójáról a változások kezelésében, vállalati struktúrájának átalakításáról, a várható eredményeiről, s az innováció módjairól.
Az Enterprise Group 2011.szeptember 22-i tájékoztatóján Orbán Előd ügyvezető igazgató felvázolta a cég helyzetét, s áttekintést adott a hazai IT és távközlési piac átalakulását mozgató tényezőkről, a piaci változások összetevőiről, az Enterprise Group új megoldásairól, üzleti lehetőségeiről a távközlési, a rendszerintegrációs- és az integrált medikai szoftverpiacon.Szó esett az Enterprise Group pozíciójáról a változások kezelésében, vállalati struktúrájának átalakításáról, a várható eredményeiről, s az innováció módjairól.
Az Enterprise Group az alkalmazás-fejlesztésben látja a jövőt és kiemelt üzleti lehetőségnek tartja az egészségügyben előirányzott informatikai fejlesztéseket.A cégcsoport jövőre 25%-os növekedéssel számol, a következő három évben pedig bevételének kétszeres növekedését várja.A portfolió-bővítés munkahelyteremtéssel jár, a következő években a foglalkoztatottak száma eléri a 100 főt.
Az elmúlt évek szakmai-gazdasági fejleményeiről:
– a 2000-es évek közepétől kb. 2007-ig az un. „generált változások" jellemezték a piacot – a gyártók és a kereskedők „generálták" az eladásokat, az ügyfelek aktuális beszerzési igényétől, szükségleteitől függetlenül.
Az eladások ezen típusa mára megszűnt, ma már nincs olyan ügyfél akit rá lehetne beszélni olyan termék megvételére, amire nincs aktuálisan szüksége.
-csak azok a cégek élik túl a változásokat, amelyek minden szinten elfogadják a változtatás szükségességét, s képesek is változtatni, újítani, nyitottak az újdonságokra.
– előtérbe kerül a cégeknél a költség-érzékenység, a vállalkozás napi tevékenységét ennek kell vezérelnie.
-jellemző jelenség ma a vállalati tevékenység során beérkező nagy számú megkeresés, ezért mára a legszűkebben rendelkezésre álló erőforrássá az emberi figyelem vált a gazdaságban. A döntéshozatali képességnek erősödnie, magának a döntéshozatalnak gyorsulnia kell, emellett előtérbe kerül a nemet mondás képessége. A vállalati tervezésnél ezt a tényt mindenképpen figyelembe kell venni, a gazdaságot korábban jellemző üzleti modellek mind virtualizálódnak.
-a virtualizáció tért hódít; mára a világ harmadik legnagyobb lélekszámú államává, Kina és India után a facebook vált, amely virtuális pénzzel, virtuális folyamatokkal, árúkkal is rendelkezik, s ezekkel kilép a piacra.
-a valódi ügyfélkapcsolat jelentős szerepet kap; az elektronikus kapcsolattartás elterjedése mellett mára ismét felértékelődnek a személyes ügyfél- és vállalaton belüli kapcsolatok.
Az Enterprise Groupnál úgy látják, az elmúlt két évben tapasztalható globális gazdasági átalakulás a hazai informatikai szektort sem kerülte el. Nem a gazdaság változott meg elsősorban, hanem a gazdaságban dolgozó, élő emberek gondolkodása. Felértékelődtek a vállalat számára megfogalmazott alapelvek és a jővőkép. Utóbbi rendkívüli erővé vált a cégnél dolgozók számára. Megváltozott a pénz szerepe, mára ez eszköz és nem cél, de megváltozott a gazdaság szereplőinek felelőssége is a társadalom iránt.
A magyar gazdaság meghatározó ágazatának, az informatikai szektor szereplőinek fel kell készülniük a változásra, mivel az állam- és közigazgatási területen jelentkező új elképzelések és a kapcsolódó európai szintű követelmények új helyzetet teremtenek.
A változás a korábbiaktól eltérő működésbeli hozzáállást kíván az infokommunikációs piacon, nemcsak a kisebb cégektől, de az eddig meghatározó nagyvállalatoktól is, ezért az ágazat jelenlegi vezető cégeinek jelentős piacvesztése és háttérbe szorulása várható. Jellemző jelenség, hogy a nagy infokommunikációs piaci szereplők nem tudják lekövetni a változásokat. A változást figyelmen kívül hagyó, ill. a helyzetet rugalmatlanul kezelő nagyvállalatok könnyen elveszthetik eddig biztosnak vélt, többmilliárd Ft-os piaci részesedésüket, ezzel meghatározó ágazati pozíciójukat. Az átrendeződés körülményei között ezért kizárólag a változást előrelátó, és az arra dinamikusan reagáló IT vállalatoknak lesz lehetőségük a növekedésre és a fejlődésre.
Az átrendeződéshez nagyban hozzájárul a nagyvállalati szektor speciális megoldásokra vonatkozó igénye, továbbá az IT alkalmazások fejlesztésének térnyerése, amely a piac aktuális mozgatórugója.
A távközlési piac szűkül, a hangsúly pedig a korábbi hardver- központú szállításokkal szemben áthelyeződik az alkalmazási szoftverfejlesztésre. Megváltozott a nagyvállalati ügyfelek igényköre is, speciális informatikai területek és fejlesztések jelentek meg, amelyek hatást gyakorolnak erre a piacra. Azok a cégek képesek túlélni a változásokat és a piacon hatékonyan dolgozni, amelyek a változás-kezelést magas színvonalon művelik.
Ehhez előre kell látni, hogy mi történik a gazdaságban, új üzleti stratégiát kell kidolgozni, jövőképpel kell rendelkezni, a menedzsmentnek erős figyelmet kell fordítani a munkatársakra, s rá kell ébredni, hogy az IT ma már nem eszköz, hanem maga az üzlet, vagy az üzlet jelentős része. Komplex innovativ megoldások bevezetése az, ami ma jellemzi a piacot.
Az informatikai piac új irányait látva, a tavalyi tulajdonosváltást követően döntött az Enterprise Communications Magyarország Kft. a stratégiai átalakulás mellett döntött és Enterprise Group néven folytatja tovább tevékenységét.
Az üzletileg kritikus nagyvállalati és kormányzati igényekben rejlő növekedési potenciált felismerve, az Enterprise cégcsoport az informatikai piacot mozgató alkalmazásfejlesztéssel, valamint teljes körű IT tanácsadással és a komplex igényeket lefedő portfólióval válaszol a piac kihívásaira. Az új piaci klíma folyamatos növekedést biztosíthat a változáshoz alkalmazkodó és az új lehetőségeket meglátó cég számára, az Enterprise Group kibővített portfólióval, új üzletágakkal (Communications, Computing, Software, Consulting), innovatív IT technológiai megoldásokkal, és határozott üzleti tervekkel készül piaci részesedésének növelésére.
Az átalakulást követően, a magyar tulajdonban lévő Enterprise Group a jövőben is a Siemens Enterprise elsődleges, a globális ügyfelekért kizárólagosan felelő hazai partnere marad, és annak teljes termék- és szolgáltatás-portfóliójához hozzáfér.
Az Enterprise Group jogelődje a 2010-es üzleti évben 2 milliárd Ft-os árbevételt ért el, amely elsősorban a hagyományos vállalati távközlési megoldások szállításából és ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokból származott.
A portfólió bővítésével és az új piacokon történő részesedés növelésével a cégcsoport idén 2 – 2,2 milliárd Ft összegű árbevétellel számol a csökkenő távközlési árbevétele mellett, míg üzleti eredménye a többszörösére nő.
A megfogalmazott üzleti tervek szerint 2012-re az eredmény további 25%-os növekedését várja a vállalat.
Az Enterprise csoport munkatársainak száma jelenleg 57 fő, az év végére azonban jelentős létszámbővítés szerepel a tervek között. A jelenlegi létszám mintegy 20%-a foglalkozik szoftverfejlesztéssel. A portfólió-bővítést és átalakítást követő munkahelyteremtés tovább folytatódik és a következő években az Enterprise Group alkalmazotti létszáma várhatóan 100 fölé emelkedik majd.
Az idei év legjelentősebb hazai SAP bevezetését levezénylő Enterprise Group több területen lát lehetőséget a továbblépésre. A megújult vállalati felépítésben a múltból jól ismert távközlési szolgáltatásokat összefogó Communciations üzletág és a komplex rendszerintegrátori megoldásokat kínáló Computing üzletág szorosan együttműködve szolgálja ki a nagyvállalati ügyfeleket.
A vezetőség szakmai és üzleti meggyőződése azonban, hogy közép- és hosszú távon, a Software üzletág tevékenységéhez kapcsolódó alkalmazásfejlesztés lesz a kulcs az IT szektor élmezőnyében maradáshoz.
A jelenleg elsősorban integrált medikai szoftverfejlesztéseket kínáló üzletág felállítását a vállalat korábbi egészségügyi (medikai) piacon szerzett szakmai tapasztalata, továbbá jól működő partneri kapcsolatai segítették.
A portfólió ez irányú bővítését, az egészségügyi IT piac mérete is indokolja: e speciális területről származó bevétel ugyanis éves szinten 4-5 milliárd Ft-ra becsülhető. Az Enterprise csoport egyik kiemelt üzleti célja, hogy a Software üzletág szolgáltatásaival részt vegyen a kormány új egészségügyi politikájának köszönhetően megnyíló informatikai fejlesztésekben, és innovatív, komplex megoldásaival hozzájáruljon a még „szigetszerűen" működő állami egészségügyi informatikai rendszer európai színvonalon történő megújításához és ez által az értékteremtéshez.
A kompetencia és a versenyképesség növelését támogatja az Enterprise Group Consulting üzletága is: szolgáltatásaival szakértői tanácsadást nyújt az ügyfelek vállalati folyamatainak kialakításához, illetve szorosan kapcsolódik a cégcsoport többi tevékenységéhez is.
Orbán Előd, a vállalat ügyvezető igazgatója rámutatott, az informatikai megoldásszállító vállalatok közül sokan nehézkesen, vagy egyáltalán nem képesek menedzselni a piacon végbemenő változást, s a korábban bevált módszerekkel kezelik az előállt helyzetet. Véleménye szerint, az előrelátás képessége és a változtatásra való hajlandóság elengedhetetlen ezen a piacon, s ez alapjaiban megkülönbözteti az Enterprise Group-ot a többi szereplőtől. A vezető szerint a vállalat stabil jövőképe, professzionális szakembergárdája és a cégcsoport egészét átható innovatív szemléletmód az, ami a gyakorlatban is lehetővé teszi, hogy több lépéssel a versenytársak előtt járjanak és pozitívan tekintsenek a jövőbe.
A vállalat átalakulásáról és konkrét rövidtávú céljairól szólva az Enterprise Group vezetője hozzátette;
az új tevékenységek bevezetése, ill. a szakértő munkatársak megtartása és a további létszámbővítés mellett a vállalat jelenlegi elsődleges stratégiai célja továbbra is az, hogy megőrizze és erősítse vezető pozícióját az átrendeződő informatikai piacon.
A cég korábban kizárólag kommunikációs megoldásokkal foglalkozott, most viszont nyit a piacon és elsősorban a szoftver alapú és szoftver-vezérelt megoldásokat veszi célba.
A meglévő kommunikációs (Comminications) üzletág mellé további üzletágakat is kifejlesztenek;
a kifejezetten hardver infrastruktúrával és rendszer-integrációval foglalkozó Computing üzletágat,
a szoftverfejlesztéssel, alkalmazás-fejlesztéssel foglalkozó Szoftver üzletágat és
a konzultációval foglalkozó Consulting üzletágat.
A kommunikációs és a Computing üzletág megfogalmazott küldetése:
a kommunikációs kultúra formálása és vezető rendszer-integrátorként kiemelkedő szakmai színvonalon, innovatív technológiák és komplex megoldások alkalmazásával, megbízható partnerként elégíteni ki az ügyfelek igényeit.
A szoftver üzletágban: a meglévő medikai (egészségügyi) szoftverekhez kötődő tapasztalat, tudás és piacismeret alapján vezető medikai megoldás-szállítóvá válni a közeljövőben, a fekvőbeteg ellátástól a háziorvosi szolgálatig, nem foglalva magába a gyógyszertárak és az OLEP témakörét, tehát azokat tartalmazza, akik orvosi-egészségügyi szolgáltatásokat nyújtanak. Az Enterprise-nál úgy vélik, a vállalat a medikai piacot uraló három nagy cégnél korszerűbb megoldásokkal szolgálhat (adatbázis-kezelés, user-interface, stb.).
A részletek:
–A Communications üzletág kifejezetten hangkommunikációs vállalati megoldásokkal,; telefon rendszerekkel és un. unified communications megoldásokkal foglalkozik, amiben a cég vezető helyen szerepel a piacon.
Az üzletághoz tartozik a strukturált kábelezés és minden háttér-feladat, többek között a távközlési szolgáltatások nyújtása is. Az egyik legnagyobb telekommunikációs háttér-szolgáltató Magyarországon az MVM, amely céggel közösen az Enterprise Group rövidesen távközlési szolgáltatásokkal lép a piacra.
–A Computing üzletágban adathálózati aktív rendszerekkel, informatikai biztonsági megoldásokkal és adatközpontokkal foglalkoznak, nagybonyolultságú komplex adatközponti megoldásokkal (idén két nagy idevágó megoldásuk szerepel). Hálózattal kapcsolatos és hálózat-biztonsági szolgáltatások szerepelnek még a palettán.
–A Szoftver üzletágban un. Enterprise Multi Medical (EMMA) megoldással fognak rövidesen jelentkezni. A szoftver 2011 decemberében, vagy 2012 januárjában kerül a piacra, éppen akkor, amikor a jelenlegi medikai szoftver szállítók szerződése lejár. A szoftver, melyet minden szereplő kényelmesen tud használni, szabad felhasználású (ingyenes) szoftver-motorokkal is képes együttműködni, s az összes meglévő rendszerből képes adatokat migrálni.
–A Consulting üzletág a meglévő területeken a cégnél felhalmozódott szakmai tudást tanácsadásban adja tovább. Miután a cég már az SAP értékesítésében is részt vesz, így ez a tevékenysége az SAP vállalatirányítási rendszereihez is kapcsolódik.
Az NDOC folyamatmenedzsment és elektronikus iratkezelési rendszer szoftverében is partnerként szerepel a cég. Az Enterprise saját értékesítésében forgalmazza az un. ProCenter nemzeti szoftvert, a Siemens call- és kontakt center megoldását, melynek bevezetésében nyújtanak támogatást.
Ezen túl, az üzletág ellátja az Enterprise saját medikai szoftverének teljeskörű támogatását is.
Az üzletág gyártó-független működést is produkál, de első vonalban a Siemens megoldásokkal foglalkozik.
Nagyon fontosnak tartják az Enterprise Groupnál az un. 112-es projektet, az egységes bevetés-irányítási és tevékenység-irányítási szoftvert tartalmazó segélyhívó rendszer megvalósítását. Az európai gyakorlatban alkalmazott vonatkozó szoftver hazai forgalmazója az Ennterprise Group. Kormányhatározat 2012-re írja elő a megvalósítást. A cégnek az Országos Mentőszolgálatnál telepített rendszerei, ill. meglévő tudásbázisa megfelelő kompetenciát adnak a részvételre. Hasonló 112-es projekt- referenciával rendelkezik a cég Bulgáriában, Finnországban és Görögországban.
Másik nagy tervük; az integrált medikai piacra való belépés, a korábban vázoltak alapján.
Alapelveik a vállalkozásban nem származhat hasznuk abból, amiből másnak kára származik,
csak olyan megoldást adnak el, amire az ügyfélnek szüksége van.
A munkatársakkal szemben megfogalmazott elvárások:
ügyfélközpontú hozzáállás,
felelősség-vállalás,
tisztelet,
tudatosság,
magas szakmai színvonal,
őszinteség,
megbízhatóság.
http://www.algotech.hu/hu/UC-Unified-Communications
http://www.hipathclub.com/index.php?option=com_content&task=view&id=37&Itemid=33
Harmat Lajos