Száz éves a precíziós szemüveglencse – az emberiség közel 70 százalékának van szüksége rá
A Punktal lencse gyártása egykor
Egy nemzetközi felmérés szerint az emberek közel hetven százalékának szüksége van valamilyen látásjavító eszközre, s ezen a területen ma még mindig a szemüveg a meghatározó. Noha az optikai lencsék felhasználása már közel nyolcszáz éves múltra tekinthet vissza, a valódi áttörést a precíziós szemüveglencsék hozták meg, amelyeket Carl Zeiss jénai üvegcsiszoló mester műhelyében éppen száz évvel ezelőtt szabadalmaztattak.
A Punktal lencse gyártása egykor
Egy nemzetközi felmérés szerint az emberek közel hetven százalékának szüksége van valamilyen látásjavító eszközre, s ezen a területen ma még mindig a szemüveg a meghatározó. Noha az optikai lencsék felhasználása már közel nyolcszáz éves múltra tekinthet vissza, a valódi áttörést a precíziós szemüveglencsék hozták meg, amelyeket Carl Zeiss jénai üvegcsiszoló mester műhelyében éppen száz évvel ezelőtt szabadalmaztattak.
Az egykori németországi kisüzem ma már a világ egyik legnagyobb optikai vállalatává nőtte ki magát, számos gyáruk közül egyik Magyarországon található, amely európai kereskedelmi elosztó központként is működik, illetve a teljes Zeiss lencse termékcsalád értékesítésével foglalkozik. A cég az egykori világszabadalom bevezetése óta is folyamatos újításokkal járul hozzá ahhoz, hogy az emberek jobban lássanak, s ezzel javuljon életük minősége. Idén többek között egy olyan új bevonatot dobtak piacra, amelynek révén a törölgetésektől sem karcolódik a lencse, ráadásul a kellemetlen tükröződési jelenségek nagy része is eltűnik.
DuraVision Platinum„
Egy átlagos szemüveges napi 12 órán át hordja szemüvegét, így joggal várja el, hogy a lencse tartósan karcolásálló legyen" – mondta Rósa Gergely, a Carl Zeiss Vision Hungary Kft. kereskedelmi vezetője a vállalat keddi sajtótájékoztatóján, amelyet az egykori találmány születésének századik évfordulója alkalmából tartottak. Ennek az igénynek felel meg a cég legújabb terméke, a DuraVision Platinum. A lencse rétegei szorosan és strukturáltan illeszkednek egymásra, így az jobban ellenáll a káros külső behatásoknak. A legtöbb szemüveges naponta többször is megtisztítja a lencséket a portól vagy a látást zavaró foltoktól. A Zeiss DuraVision Platinum szemüveglencséken lévő szabadalmaztatott bevonat megakadályozza, hogy a lencsék a törlés során elektrosztatikusan feltöltődjenek, így nem vonzzák a porszemcséket, míg a lencsékre rakódó zsíros vagy olajos foltokat az olaj-, zsír- és víztaszító felület tartja távol.
A DuraVision Platinum tükrözésmentes bevonata elődeihez képest húsz százalékkal csökkenti a lencse felületén keletkező kellemetlen csillogásokat. Egy nemzetközi tanulmány szerint a szemüvegesek leginkább a tartósságot és a reflexiók csökkentését várják el szemüvegüktől. „Ennek jegyében fejlesztettük ki ezt a réteget, amely jelentősem mérsékeli a tükröződést, megvédi a lencsét a karcolódástól és a tisztán tartást is megkönnyíti a viselője számára." – emelte ki Rósa Gergely.
Azonban hiába a legmodernebb technológia, az embereknek önmaguknak is tenniük kell azért, hogy szemüket rendszeresen ellenőriztessék és látásukat korrigálják. „Sajnos ezen a területen mi magyarok igencsak elmaradtunk a fejlettebb országok mögött" – mondta a kereskedelmi igazgató. Pedig a Carl Zeiss Vision kínálatában ma már megtalálhatók olyan fejlett látásmérő eszközök is, amelyekkel akár század-dioptriára meghatározhatók az egyedi igények.
„A magyarok átlagosan ötévente járnak szemészeti kontrollra, míg Németországban a szemüveget viselők kétszer ilyen sűrűn teszik ezt" – beszélt tapasztalatairól Kiss Márk, a Magyar Optikus Ipartestület Etikai Bizottságának vezetője, a Róna Optika tulajdonosa. A szakemberek javaslata szerint még panaszmentesség esetén is legalább kétévente el kell menni szemészeti vagy látásvizsgálati kontrollra.
Ma már tudjuk, hogy az emberi szem ugyanúgy egyedi, mint az ujjlenyomat vagy a DNS, ezért személyre szabott megoldásokra van szükség ahhoz, hogy a lehető legjobban lássunk. Az egyedi szemüveg elkészítésének alapfeltétele a pontos mérés, amelynek három különböző tényező: az objektív és a szubjektív fénytörés valamint a látásprofil meghatározására kell kiterjednie.
Az objektív fénytörés megállapítja a szem fénytörő tulajdonságait, vagyis azt, hogy az illető rövid- vagy távollátó, esetleg szemtengelyferdülése van. A szubjektív fénytörés vizsgálatának során a szemüveg viselője különböző szemüveglencséket próbál ki azért, hogy kiderüljön, melyik nyújt számára optimális látásélményt. A mérési folyamat harmadik lépésében a „hullámfront technológia" alkalmazásával kerül sor a szem látásprofiljának meghatározására. A hullámfront technológia a szemek egyedi fénytörési paramétereit méri és mint egy újlenyomat egyedi térképet rajzol ki a szem torzításairól.
2007-ben a Carl Zeiss Vision volt az első vállalat, amely forradalmi újdonságként kombinálta az objektív és szubjektív fénytörés-mérést és a hullámfrontot az i.Scription technológia, valamint az ahhoz kapcsolódó i.Profiler mérőberendezés alkalmazásával. A 2011-ben továbbfejlesztett mérőberendezés egyesíti az összes jelentősebb paramétert, és képes ezek gyors és automatikus mérésére, akár század dioptriás pontosságig. A berendezés készítette látásprofil ugyanolyan egyedi, mint maga a szem, és az i.Scription technológia segítségével közvetlenül felhasználható a szemüveglencsék elkészítése során.
A modern technológiákat és fejlesztéseket sorolva alig hihető, hogy Carl Zeiss üvegcsiszoló műhelyében már a 19. században készültek szemüveglencsék. A nagy áttörést azonban 1912. hozta el, amikor a vállalat szabadalmaztatta két munkatársa, Allvard Gullstrand Nobel-díjas svéd orvos-matematikus és Moritz von Rohr matematikus Punktal névre keresztelt találmányát, a világ első precíziós szemüveglencséjét. Az optikai látásjavítás történetében ez a lencse tette először lehetővé, hogy a szemüveg viselője a látómező minden részében ugynolyan élesen lásson. Ez a találmány alapozta meg a szemüvegek tömeges elterjedésének lehetőségét és egyben a Carl Zeiss cég sikereit is.
A Carl Zeiss konszern ma 4,237 milliárd eurós éves forgalmával a világ egyik vezető szemüveglencse-gyártója. A nemzetközi konszern kutatásra és fejlesztésre óriási összegeket fordít, 2011-ben a teljes árbevétel nyolc százalékát, mintegy 350 millió eurót költött ilyen célra. A tavalyi év során a mátészalkai gyár 217 millió forintot szánt beruházásra. A magyarországi részleg árbevétele 5,77 milliárd, üzemi eredménye pedig 583 millió forint volt 2011-ben.
Büszkék lehetünk arra, hogy ez a világcég Magyarországon is rendelkezik gyártókapacitással. „A Carl Zeiss Vision mátészalkai üzeme bocsátja ki a vállalatcsoport összes üvegből készült lencséjét" – mondta el Karaffa Róbert, a Carl Zeiss Vision Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Az 1992 óta a Zeiss Csoporthoz tartozó üzemben több mint 430 dolgozónak adnak munkát. "Terveink között szerepet a Zeiss Csoporton belül európai színvonalú, alacsony költségű gyártóbázis és a „manufaktúra" jellegű technológiák átvétele" – folytatta Karaffa Róbert. Az ügyvezető igazgató nagyon fontosnak tartja munkatársai képzését és a cég innovációs törekvéseit is.