Curtis-növendékek a MÁV Szimfonikusokkal
A MÁV Szimfonikus Zenekar vendégeként négy végzett (Teddy Abrams, Harrison Hollingsworth, Gabriel Globus-Hoenich, Josef Špaček) és egy jelenlegi (Varga Levente) Curtis-növendék érkezett Budapestre, hogy június 23-28-ig koncerteket adjanak és kurzusokat tartsanak. A philadelphiai Curtis Institute of Music, a világ egyik leghíresebb zenei oktatási intézménye.
A MÁV Szimfonikus Zenekar vendégeként négy végzett (Teddy Abrams, Harrison Hollingsworth, Gabriel Globus-Hoenich, Josef Špaček) és egy jelenlegi (Varga Levente) Curtis-növendék érkezett Budapestre, hogy június 23-28-ig koncerteket adjanak és kurzusokat tartsanak. A philadelphiai Curtis Institute of Music, a világ egyik leghíresebb zenei oktatási intézménye.
A MÁV Szimfonikus Zenekar 2013. június 28-án az Olasz Kultúrintézetben tartja évadzáró koncertjét két Curtis-növendék közreműködésével.
A program:
G. Gershwin: Egy amerikai Párizsban
S. Barber: Hegedűverseny
A. Dvořák: IX. „Új világ" szimfónia
Közreműködik: Josef Špaček (hegedű)
Vezényel: Teddy Abrams
G. Gershwin: Egy amerikai Párizsban
„1928 tavaszát Gershwin európai vakáción töltötte. Úgy tervezte, hogy ezt az utazást zenei tanulmányai elmélyítésére használja majd fel; ehelyett nagyszabású zenekari műben örökítette meg friss élményeit, benyomásait, mindazt a szenzációt, amit Párizs a külföldi számára jelent.
A művet 1928-ban, New Yorkban mutatta be Walter Damrosch, a New York-i Filharmonikusokkal.
A tavaszi napfényben indul el a darab hőse, hogy Párizzsal ismerkedjék. A nagyforgalmú utcákon taxik kürtje lármázik, és az idegen tétován veszi szemügyre a látnivalókat. Nem veti meg az útjába kerülő szórakozóhelyeket és a szép leányokat sem. Bár honvágyat érez, a darab végén mégis mélabúsan búcsúzik a világvárostól.
Ez a program színes epizódokra és remekbe készült karaktermotívumokra nyújt a zeneszerzőnek sokrétű lehetőséget. A zenéhez 1951-ben filmet is írtak."
A. Dvořák: IX. „Új világ" szimfónia
„Dvorák 1892-95 között a New York-i Nemzeti Konzervatórium igazgatója volt. Amerikában szerzett élményei, a szokatlan és tanulságos új benyomások hatása alatt komponálta e-moll szimfóniáját. A néger és indián népzenék felfedezése éppúgy nyomot hagyott alkotásán, mint a nagyvárosi élet; a szimfónia alapvető érzése azonban a honvágy.
Dvorák a művet 1893 első hónapjaiban írta, a bemutató ugyanez év végén zajlott le New Yorkban. Sikere rendkívüli volt, a zeneszerzőt a konzervatórium háromszáz dolláros nagydíjával is megjutalmazták.
Az első tétel pregnáns ritmikája, színes és lendületes dallamossága a nagyvárosi benyomásokat tükrözi. A második és harmadik tételben az új élményanyag a régivel, az Újvilág népzenéje az otthon hagyott mélosszal társul. A lassú tétel ösztönzője Longfellow Ének Hiawatháról című indián tárgyú költeményének erdei temetést leíró részlete volt: Dvorák mindezt az emlékezés távolába helyezve dolgozta fel, így vált e tételből az egzotikus kolorit ellenére is megrendítő vallomás a népről, amelyhez tartozik. A harmadik tétel tánc-jellegét folklorisztikus dallamfordulatokkal és erőteljes ritmikával domborította ki a zeneszerző. A zárótétel megírása előtt Dvorák emlékezetesen szép napokat töltött egyik Iowa állambeli cseh településen. Itt az az öröm érte, hogy Európában maradt gyermekei meglátogatták. A honvágy helyett így az örömteljes viszontlátás kapott hangot a szimfónia befejezésében." (Pándi Marianne: Hangversenykalauz)
2013. június 28. (péntek) 19.00
MÁV Szimfonikus Zenekar zárókoncert
Olasz Kultúrintézet
Budapest, Bródy Sándor utca 8.
Lantai József