Concerto Nyárestek
Júliusban, négy kellemes nyári csütörtök estén szabadtéri koncerttel várja közönségét a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza hangulatos udvarán. A Concerto Nyárestek–en Csalog Gábor, Vashegyi György, Kováts Péter, Berkes Kálmán lesznek a közreműködő művész vendégek. Művészeti vezető Kaczander Orsolya.
Júliusban, négy kellemes nyári csütörtök estén szabadtéri koncerttel várja közönségét a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza hangulatos udvarán. A Concerto Nyárestek–en Csalog Gábor, Vashegyi György, Kováts Péter, Berkes Kálmán lesznek a közreműködő művész vendégek. Művészeti vezető Kaczander Orsolya.
Július 11. 20:00 – Tükröződések
A program:
Mozart: c-moll szerenád K.
Mozart: Esz-dúr quintet K.452
Poulenc: Sextet
Közreműködik: Csalog Gábor
Csalog Gábor tizenegy évesen nyert felvételt a Liszt Ferenc Zeneakadémia rendkívüli tehetségeinek tagozatára, ahol – többek közt – Czövek Erna, Ránki Dezső, Kocsis Zoltán, Kurtág György, Kadosa Pál és Schiff András voltak a tanárai. Ezt követően az egyesült államokbeli Indiana egyetemen folytatta tanulmányait Schök Györgynél, akinek utóbb két évre az asszisztense is lett. Gyakran játszik kortárs zenét, számos magyar szerzővel (például Sáry Lászlóval, Csapó Gyulával) áll munkakapcsolatban. Kurtág Györggyel 1980 óta dolgozik együtt: műveinek előadásán és bemutatásán túl magyarországi kamarazene kurzusainak asszisztenseként is tevékenykedik. Számos európai országban koncertezik, gyakran tűzve ritkán hallható darabokat széles repertoárjába, de figyelme egyre inkább a hangfelvételek készítése felé fordul. A Zeneakadémia és a Bartók Konzervatórium kamarazene tanára; a Könemann Music Budapest kottakiadónál Chopin összes zongoraművének urtext közreadója.
Július 18. 20:00 – Haydn – Napszakok
No. 6 " Le Matin", No. 7. "Le Midi", No.8 " Le Soir"
Vezényel: Vashegyi György
Július 25. 20:00 – Magyar rondó
Kodály, Erkel, Farkas Ferenc művei
Hangversenymester: Kováts Péter
Augusztus 1. 20:00 – Mozart
A program:
Mozart: Esz-dúr Kürtverseny K.417
Mozart: Klarinétkvintett K.581
Mozart: Haffner szimfónia K.385
Közreműködik: Berkes Kálmán és Tóth Bálint
Vezényel: Berkes Kálmán
Mozart: Esz-dúr Kürtverseny K.417
„Mozart négy kürtversenyt komponált: a Köchel jegyzék a 412, 417, 447 és 495-ös számon tartja nyilván ezeket, és valamennyi Ignaz Leutgeb nevéhez fűződik. A derék kürtöst még Salzburgból ismerte Mozart, és bár műveletlenségét gyakran nem a leggyengédebb módon figurázta ki, alkalmilag szívesen segítette pénzkölcsönnel régi muzsikustársát, aki 1777-ben Bécs külvárosában sajtkereskedéssel próbált boldogulni. Mindamellett Leutgeb gyakran lépett fel bécsi hangversenyeken, és erre a célra írta számára Mozart a négy kürtversenyt. Némelyikben az előadási utasítások mellett Leutgeb személyére vonatkozó, jókedvű szókimondó utalások találhatók, amelyeket a komponista színes tintával írt a kéziratokba.
Az Esz-dúr versenymű 1783-ban, Bécsben íródott. Sajátossága, hogy a szólóhangszert a bevezető zenekari tutti során is alkalmazza a zeneszerző (hasonlóan cselekszik a K 495-ös kürtversenynél is), és a kürt csak a főtéma megszólaltatásával válik ki az együttesből. A témák megalkotásánál nyilván a kürt meleg, bársonyos hangszíne ihlette a zeneszerzőt. A szonátatétel kidolgozási részében a meglepő harmóniai fordulatok egyenesen a romantika előfutárainak tűnnek. A lassú tétel ismét a mozarti versenyművekre jellemző mély érzelmeket feltáró románc, a finálé pedig a „chasse"-típusú zenék közé tartozik, amelynek megszólaltatására a kürt különösen alkalmas."
Mozart: Haffner szimfónia K.385
„A salzburgi korszak végleg lezárult az alkotó életében: a 80-as évek elején Mozart Bécsbe költözik és megpróbál mint „szabad" művész érvényesülni. Kezdetben úgy látszik, ez sikerült is: 1782 júliusában bemutatják Szöktetés a szerájból című daljátékát. Kevéssel a bemutató után elkészül az a többtételes zenekari műve, amelyet Sigmund Haffner, jeles salzburgi közéleti férfiú nemesi rangra emelése alkalmából komponált. A Haffner család – akinek nevét a 250-es Köchel-számú szerenád is őrzi – újabb szerenádot kért Mozarttól, aki a régi barátságra való tekintettel szívesen teljesítette kérésüket. Nagy elfoglaltsága közepette, gyakran éjszakákon át komponálta a művet, és amint elkészült egy tétellel, azt nyomban Salzburgba küldte apjának. Később az egész művet visszakérte, hogy Bécsben előadassa, ekkor azonban a szerenádmuzsikában szokásos Indulót, valamint egy menüettet elhagyott belőle, és az ilyen módon négytételesre redukált művet mint szimfóniát mutatta be bécsi hangversenyén (mint akkoriban nevezték: „akadémián"). 1783 februárjában így írt apjának: „Az új Haffner-szimfónia egészen meglepett, mivel abból egyetlen szóra sem emlékeztem már. Egészen hatásos darab lehet."
Az első tétel ünnepi fényben ragyog, s ezt a fényt nagy hangközökben merész lendülettel mozgó, pregnáns ritmikájú főtémájától nyeri, amely – Haydn példáját követve – úgyszólván állandóan jelen van a tétel egész folyamán. A lassú tétel a bécsi szerenád-muzsikák kedélyes-érzelmes világát idézi fel, akárcsak a menüett. A finálé főtémája a Szöktetés időbeni közelségére utal: Ozmin híres „akasztófa-áriájának" témájára ismerünk benne."
(Pándi Marianne: Hangversenykalauz)
Megkezdődött a Concerto Budapest új évad bérleteinek árusítása is.
Három bérletsorozattal várják a közönséget a megújult Zeneakadémián, egy nagy sorozattal a Művészetek Palotájában, valamint folytatódnak gyermek, családi, és Stúdió sorozatok is.
Koncertjeik programja az alábbi linken olvasható:
http://hu.concertobudapest.hu/item/536-2013-14-%C3%A9vad-b%C3%A9rletei
2013. július 11., 18., 25., augusztus 1.
Pesti Vármegyeháza
Concerto Nyárestek
http://hu.concertobudapest.hu/
Lantai József