Új magyar elektromos autóbusz születik
4 perc olvasás
Környezetbarát, újrahasznosítható és a javítási költségek tekintetében lényegesen kedvezőbb a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. „Lego-szerű" elemekből áll és zömében nagy szilárdságú műanyag. Az elmúlt évtizedek műszaki fejlődésének legfontosabb eredményeit foglalja magában az az új magyar fejlesztés, amely hamarosan a belgiumi busz-világkiállításon mutatkozik be.
Környezetbarát, újrahasznosítható és a javítási költségek tekintetében lényegesen kedvezőbb a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. „Lego-szerű" elemekből áll és zömében nagy szilárdságú műanyag. Az elmúlt évtizedek műszaki fejlődésének legfontosabb eredményeit foglalja magában az az új magyar fejlesztés, amely hamarosan a belgiumi busz-világkiállításon mutatkozik be.
Új magyar busz készül. A fejlesztés magában hordozza a százéves hazai közúti járműgyártás hagyományait is, de olyan forradalmian új megoldásokat tartalmaz, amelyek alapvetően átírják az autóbuszról alkotott sztereotípiákat. Az októberi belgiumi BusWorld kiállításon az evopro mérnökei ezzel az új jármű-koncepcióval jelentkeznek. A buszcsalád sztenderd, „lego-szerű" elemekből áll össze, és abban is hasonlít valamelyest a klasszikus játékra, hogy főbb részleteiben műanyagból, azaz nagy szilárdságú kompozit anyagokból épül fel.
„A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériáktól, sőt sokkal könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát, újrahasznosítható és javítási költségeik is kedvezőbbek a hagyományos elemekénél. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, és könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is" – mondta Mészáros Csaba, az evopro elnök-vezérigazgatója.
Az új tervezésű városi és elővárosi közlekedésre szánt buszok belső elrendezésében a tervezők felhasználták a legújabb ergonómiai eredményeket és követelményeket, minden tekintetben az utasok kényelmét helyezték előtérbe. Az evopro új buszát innovatív hajtáslánc-variációkkal (teljesen elektromos, hibrid, dízel Euro 6, CNG) kínálják világszerte. Az újszerű megoldások a városi közlekedésben lehetővé teszik a nulla károsanyag-kibocsátás elvének érvényesülését és a járművek üzemeltetése is mintegy 30 százalékkal olcsóbb a hagyományos buszokénál, hiszen például a fékezéshez felhasznált energiát is visszatáplálják a rendszerbe.
Az új magyar buszcsalád megalkotása elsősorban az evopro mérnökeinek munkája, de a koncepció kidolgozásában más magyar járműipari fejlesztő cégek is részt vettek. Az eCon Engineering mérnöki vállalkozás készítette el például a rendkívül bonyolult szilárdságtani számításokat. Az evopro és az eCon Engineering is tagja a mintegy harminc céget tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszternek, amely több más tagvállalatával együtt vesz részt az októberi buszkiállításon. A magyar buszgyártók és beszállítóik azokat a termékeiket viszik a BusWorld-re, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy innovációban és a hagyományos buszgyártásban is még mindig ott vannak a világ élvonalában.
„Ezt nemcsak a külföldnek, hanem a belföldi megrendelőknek is muszáj újra és újra igazolniuk. Az elmúlt években nem igazán kényeztették el ugyanis a megrendelők a magyar buszcégeket. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, aközben a hazai buszipar pang; 2013 tavaszáig nem is voltak olyan jelentősebb hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna" – jellemzi a helyzetet Fórián István – a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke.
A klaszterbe tömörült magyar buszgyártók és beszállítóik, miközben a hagyományos buszok hazai piacán is helyt akarnak állni, nemzetközi tekintetben is versenyképes innovatív megoldásokon dolgoznak. Az evopro és partnerei innovatív koncepcióira épülő fejlesztések révén a magyar buszgyártás új esélyt kaphat arra, hogy ismételten a világ élvonalába kerüljön.