Nő az elektronikus csatornák szerepe a bankolásban
4 perc olvasás
A magyarok még mindig leginkább a bankfiókban intézik pénzügyiket, ám a fiatalok vevők az olyan digitális megoldásokra, mint a netbank, a mobilbankolás, illetve az okostelefonokra letölthető applikációk ‒ derül ki az Erste Group bankolási szokásokat vizsgáló nemzetközi kutatásából. A felmérés szerint a magyar hölgyek kifejezetten nyitottak az elektronikus csatornák használatára, Magyarországon 2 százalékponttal több nő használja kizárólag ezeket a szolgáltatásokat, mint férfi.
A magyarok még mindig leginkább a bankfiókban intézik pénzügyiket, ám a fiatalok vevők az olyan digitális megoldásokra, mint a netbank, a mobilbankolás, illetve az okostelefonokra letölthető applikációk ‒ derül ki az Erste Group bankolási szokásokat vizsgáló nemzetközi kutatásából. A felmérés szerint a magyar hölgyek kifejezetten nyitottak az elektronikus csatornák használatára, Magyarországon 2 százalékponttal több nő használja kizárólag ezeket a szolgáltatásokat, mint férfi.
Az Erste Group kutatása szerint Magyarországon a banki ügyfelek közel 40 százaléka használja bankolásra az elektronikus csatornákat. A többség tehát egyelőre még főként bankfióki pénztárakban, ATM-eken és bankfióki tanácsadóknál intézi a mindennapi pénzügyeit, de a trend egyértelmű: az elektronikus csatornák szerepe dinamikusan nő. Ezt jelzi, hogy minden tízedik banki ügyfél már csak kizárólag elektronikus csatornát használ mindennapi pénzügyei kezelésére.
A bankolási szokásokat feltérképező ‒ Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Ausztriában, Romániában, és Horvátországban a 15 évesnél idősebb banki ügyfelek körében készített ‒ kutatás arra kereste a választ, hogy mely csatornákat használják az emberek a bankolásra leginkább azokban az országokban, ahol az Erste is jelen van.
Csakúgy mint Magyarországon, a vizsgált országok legnagyobb részében – Csehország, Ausztria és Szlovákia kivételével – még mindig többségben vannak azok, akik kizárólag a bankfiókokban bonyolítanak különböző pénzügyi tranzakciókat, megelőzve azokat, akik a bankfiókok mellett az elektronikus csatornákat is igénybe veszik, illetve csak azokat látogatják. A magyar adatok szerint az ügyfelek 43 százaléka csak a fiókokban bízik, 28 százalék azoknak az aránya, akik digitális csatornákat is igénybe vesznek és 11 százalék azoknak a tábora, akik kizárólag az elektronikus csatornákat veszik igénybe: azaz mobillal, netbankon keresztül vagy okostelefonos alkalmazások segítségével intézik a pénzügyeiket. A kizárólag elektronikus szolgáltatásokat használók aránya az Erste-országok között Magyarországon a második legmagasabb (Csehország és Szlovákia 16-16 százaléka után).
Szabó István, az Erste Bank Kártya és Elektronikus Csatornák igazgatója a kutatással kapcsolatban elmondta: mindegyik országban megfigyelhető, hogy az elektronikus csatornák a 30 év alattiak körében számítanak a legnépszerűbbnek. Hazánkban ennek a korosztálynak több mint fele használja ezeket a csatornákat, míg ez az arány a 30-59 évesek között 41, a 60 évesnél idősebbek körében pedig már csak 11 százalék.
A felmérés a nők és férfiak bankolási szokásait vizsgálva megállapította, hogy a férfiak 33 százaléka az elektronikus csatornákat is használja a bankfiókok mellett, míg a nőknél 23 százalékos ez az arány.
Az elektronikus csatornák közül egyre népszerűbb okostelefonokra letölthető alkalmazások tekintetében egyértelműen Románia végzett az élen: a román banki ügyfelek 16 százaléka él az okostelefonos banki alkalmazások nyújtotta előnyökkel, a többi érintett országban csak 3-13 százalékos ez az arány.
Szabó István kiemelte: annak ellenére, hogy Magyarországra még mindig a túlzott készpénzhasználat jellemző, a nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is egyre többen szavaznak bizalmat az olyan elektronikus banki szolgáltatásoknak, mint például az okostelefonokra letölthető applikációk.
Az Erste Bank március elején, Magyarországon elsőként indította el komplex mobilfizetési szolgáltatását, a MobilePayt. Az okostelefonra letölthető alkalmazással az ügyfelek gyorsan, kényelmesen és biztonságosan fizethetnek be csekket, indíthatnak parkolást, vásárolhatnak autópálya-matricát vagy tölthetik fel mobiltelefonjukat. Az új szolgáltatás egyik legizgalmasabb kényelmi funkciója, hogy az erstés ügyfelek ismerőseiknek pár gombnyomással pénzt is utalhatnak, hiszen a tranzakcióhoz elég a telefonkönyvükből kiválasztani az érintett telefonszámát.
Az Erste Bank kiemelt célja, hogy az elektronikus banki szolgáltatások terén a piac leginnovatívabb szereplője legyen. A következő időszakban a bank ügyfelei újabbnál újabb, a mindennapi pénzügyeik intézését megkönnyítő digitális megoldásokra számíthatnak.