A hazai turizmusipar kiemelkedően jól teljesített 2007 novemberében
A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint 2007 novemberében a külföldi vendégforgalom tekintetében folytatódott, sőt javult az előző három hónapban tapasztalt kedvező tendencia: a külföldi vendégek és vendégéjszakák száma egyaránt 11,0%-kal emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken.
A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint 2007 novemberében a külföldi vendégforgalom tekintetében folytatódott, sőt javult az előző három hónapban tapasztalt kedvező tendencia: a külföldi vendégek és vendégéjszakák száma egyaránt 11,0%-kal emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken.
Legfontosabb, korábban csökkenést mutató piacainkon is növekedést tapasztaltunk: a német vendégéjszakák száma 2,2%-kal, a brit vendégéjszakák száma 20,7%-kal emelkedett. Ez összesen +11 ezer vendégéjszakát jelent Magyarország számára 2006 novemberéhez képest.
Mindkét piacunkon új légijáratok nyitása és erőteljes marketingtevékenység keltette fel az érdeklődést Magyarország iránt. Németországban a Ryanair brémai járatindítását a nagyvárosokban folytatott koncentrált Budapest Winter Invasion kampány[1], a sajtóban megjelent hirdetések és a tanulmányutak nyomán született számos cikk támogatta. Nagy-Britannia és Magyarország között a négy új légikikötő (Glasgow, Bristol, Liverpool és East-Midlands) bekapcsolásával, továbbá a Malév és a Wizzair kapacitásbővülésével az átlagos napi légikapacitás csaknem 40%-kal emelkedett. A Magyar Turizmus Zrt. brit külképviselete Budapest Winter Invasion nyereményakciókkal, a regionális és az egyik leghallgatottabb londoni rádiócsatornán elhangzott hirdetésekkel és interjúkkal, hírlevelekkel erősítette az érintett légitársaságok marketingkommunikációját.
1. táblázat
A legfontosabb küldőországok vendégéjszakáinak száma a kereskedelmi szálláshelyeken, 2007. november
Küldőpiac |
Vendégéjszakák |
|
száma (ezer) |
változása (%) |
|
Ausztria |
67,2 |
7,1 |
Franciaország |
23,6 |
24,2 |
Hollandia |
8,9 |
-12,8 |
Lengyelország |
10,1 |
-6,4 |
Nagy-Britannia |
51,8 |
20,7 |
Németország |
109,5 |
2,2 |
Olaszország |
31,9 |
15,7 |
Románia |
22,1 |
1,2 |
Spanyolország |
19,8 |
33,0 |
USA |
30,4 |
5,5 |
Forrás: KSH
Legjelentősebb piacaink közül bővült az Ausztriából, az Amerikai Egyesült Államokból és az Olaszországból érkező vendégforgalom, a korábban is fejlődő francia, román és spanyol beutazó turizmus esetében pedig ismét javulást regisztráltak. Legfontosabb piacaink többségében a már megkezdett Budapest Winter Invasion kampány, a szakmai kapcsolatok ápolása és a légitársaságokkal való közös marketingkommunikáció hozta meg gyümölcsét. Olaszország esetében a november eleji hosszú hétvége, az MT Zrt. intenzív hirdetési kampánya, Románia tekintetében a Wizzair járatindítása, Spanyolország esetében a nemzeti turisztikai marketingszervezet madridi metróban folytatott hirdetési kampánya külön kedvezett a vendégforgalom növekedésének.
A belföldi vendégforgalom szintén növekedést mutatott: a belföldi vendégek száma 10,4%-kal, a belföldi vendégéjszakák száma 6,1%-kal emelkedett 2006 novemberéhez képest.
Összességében a vendégek száma 10,7%-kal, a vendégéjszakák száma 8,4%-kal emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken.
A javulást a régiók többsége érezhette: 2007. novemberben a Balaton, a Budapest-Közép-Dunavidék, a Dél-Alföld és a Nyugat-Dunántúl régióban a külföldi és a belföldi vendégéjszakák száma egyaránt nőtt. A Közép-Dunántúlon a belföldi vendégforgalom mérséklődött, a külföldi vendégforgalom azonban több mint 20%-kal bővült. A Dél-Dunántúlon, az Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon a belföldi vendégéjszakák száma növekedett.
[1] Bár a BWI a 2007. december – 2008. március időszakra vonatkozik, a hirdetések már az ősz folyamán felhívták a figyelmet hazánkra.