A jövõ közlekedése: Ahogyan egy informatikai cég látja
3 perc olvasásAz IBM kutatói öt pontban vázolták, és hozták nyilvánosságra a közlekedés területén várható újításokat. A cég szakembereinek meggyõzõdése, hogy véget ért az a korszak, amikor a közlekedés problémáit több út építésével és több járat üzemeltetésével lehetett megoldani a fejlett világban.
Az IBM kutatói öt pontban vázolták, és hozták nyilvánosságra a közlekedés területén várható újításokat. A cég szakembereinek meggyõzõdése, hogy véget ért az a korszak, amikor a közlekedés problémáit több út építésével és több járat üzemeltetésével lehetett megoldani a fejlett világban.
Most már csak az információ- és kommunikációs technológia segítségével növelhetõ a közlekedési rendszerek hatékonysága, kapacitása, biztonsága, rugalmassága.
- Jelenleg 34 milliárd liter üzemanyagot pazarolnak el a Földön forgalmi dugókban
- A gépjármû-balesetek költsége világszinten több százmilliárd dollár nagyságrendû
- A fejlett városokban elképzelhetetlen az utak további bõvítése
- Száz átszálló légiutasból háromnak elvesztik a csomagjait
- A légitársaságoknak évi 2,5 milliárd dollárjukba kerülnek az elveszett csomagok
- Tizenkét éven belül várhatóan és 3,5-rõl 7 milliárdra nõ a légiutasok száma
A legfontosabb trendek:
- Az autókban általánossá válnak az együttmûködõ közlekedést támogató érzékelõ- és visszajelzõ rendszerek. A jármûvek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: felkeményedõ gázpedál figyelmezteti a sofõrt, ha nem tartja be a követési távolságot; nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel irányítaná autóját egy másik jármûhöz; sõt az autók akár automatikusan megfelelõ korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.
- Általánossá válik a hangvezérlés és a vezetõk beszélgetnek autóikkal. Így kapcsolhatják a gépkocsi berendezéseit, meghallgathatják SMS üzeneteiket, vagy e-mailjeiket, de az autó is nyújt szóban, fény- illetve hangjelzésekkel tájékoztatást.
- Intelligens, a forgalmi helyzetet valós idõben nyomon követõ, és azonnal reagáló rendszerek bevezetésével irányítják majd a lámpákat, amelyek mindig az adott körülményeknek megfelelõen segítik a közlekedést. Hasonló módon szabályozzák majd a haladást a változtatható irányú sávokban. A vezetõk információt kapnak a javasolt útvonalakról.
- Az utasok mobiltelefonjaikra kapnak folyamatosan értesítést a vonatok és buszok érkezésérõl, vagy késésérõl. A kommunikáció két irányú: az utazóközönség tartózkodási helye alapján a közlekedési vállalatok rugalmasan tervezhetik kapacitásukat.
- Rugalmasabbá válnak a repterek – reptéri kapukat, ki- és beléptetõ pontokat informatikai rendszerek osztják el és irányítják optimálisan, mindig az aktuális terhelésnek megfelelõen. Az egyesített légitársasági/reptéri rendszerek drasztikusan csökkentik a csomagkezelési hibákat, miközben képesek a megemelt biztonsági követelmények miatt is többszörös mennyiségû poggyász ellenõrzésére.