A minisztérium támogatja a szakértői munkacsoport javaslatait
4 perc olvasásFellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter azonnali forgalombiztonsági beavatkozások elvégzését és a 2×2 sávos bővítéshez szükséges tervezési feladatok elindítását rendelte el az M70 autóút baleseti helyzetének javítása érdekében. A tárcavezető a 2×1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére létrehozott eseti munkacsoport állásfoglalásának figyelembevételével, azzal egyetértve döntött az intézkedések mellett.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter azonnali forgalombiztonsági beavatkozások elvégzését és a 2×2 sávos bővítéshez szükséges tervezési feladatok elindítását rendelte el az M70 autóút baleseti helyzetének javítása érdekében. A tárcavezető a 2×1 sávos autóutak közlekedésbiztonsági helyzetének áttekintésére létrehozott eseti munkacsoport állásfoglalásának figyelembevételével, azzal egyetértve döntött az intézkedések mellett.
A szaktárca jóváhagyása nyomán – a szükséges előkészületeket követően – az Útpénztár terhére mintegy 100 millió forint értékben forgalombiztonsági beavatkozások végrehajtása kezdődik meg az M70 autóúton. A részben már bevezetett előzési tilalmat a 2×1 sávos szakaszok teljes hosszára kiterjesztik kettős záróvonal, közötte piros színű, akusztikus hatású burkolati jelek használatával. E szakaszokon a haladási irányt jelző nyílpárokat festenek fel. A kétirányú járműforgalmat függőleges műanyag terelőelemekkel is elválasztják, a jelzések számának csökkentése érdekében megszüntetik a jelzőtáblák bal oldali ismétlését, a 2×2 – 2×1 sávos szakasz-átmeneteknél figyelmeztető akusztikus burkolati jeleket helyeznek el. A közlekedésbiztonsági kockázatokra négynyelvű (magyar, angol, román, szlovén) táblákon figyelmeztetik az autósokat, tehergépjármű- és buszvezetőket. A gyakoribb és hatékonyabb rendőri, hatósági ellenőrzés céljából ellenőrző pontokat alakítanak ki. Javítják a Zala megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége és a Zala megyei Rendőr-főkapitányság Autópálya Alosztályának személyi és technikai lehetőségeit. Az elvégzett beavatkozások után egy évvel (majd ezt követően rendszeresen) újabb közúti közlekedésbiztonsági felülvizsgálatot végeztetnek majd el.
A munkacsoport az elalvás és szabálytalan előzés okozta balesetek elkerülését leghatékonyabban szolgáló megoldásként az M70 2×1 sávos szakaszainak mielőbbi átépítését javasolta. A szaktárca ennek megfelelően az autóút 2×2 sávra bővítését célzó tervezés megindítását, a fejlesztés hosszú távú közúthálózat-fejlesztési programba emelését határozta el. Az M70 2×1 sávos útként kapott építési engedélyt, ezért a bővítéshez új engedélyeztetésre van szükség. Az előkészítés időigénye így legalább három, a kivitelezésé további mintegy másfél év. A beruházás az előzetes becslés alapján 7-8 milliárd forintba kerülhet majd. A döntés alapján az útfejlesztési programba betervezett 2×1 sávos, előzési szakaszos autóutakat a költségek szinten tartása mellett minden esetben 2+1 sávos, osztottpályás, folyamatos fizikai elválasztású autóutakkal kell felváltani.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az M15 és M70 autóutakon júniusban történt tragikus közlekedési baleseteket követően hívta életre a Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezette eseti munkacsoportot. A felülvizsgálatban az NFM mellett az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Közút NZrt., a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Útügyi Társaság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Zala Megyei Kormányhivatal szakértői vettek részt. A testület öt alkalommal ülésezett, július közepén helyszíni bejárást tartott az M70 autóúton, állásfoglalását augusztusban tette közzé a minisztérium. A munkacsoport a miniszter felhatalmazása alapján a közeljövőben megvizsgálja az ország további rossz baleseti mutatókkal rendelkező autóútjai és főútjai kisköltségű beavatkozási lehetőségeit is.