A török államvasút és a MÁV-START Zrt. újraindíthatja a Budapest és Isztambul közötti vasúti közlekedést.
3 perc olvasás
A jövő nyártól a Keleti pályaudvarról egészen Ázsiáig lehet majd elutazni közvetlen vonattal, hiszen a jelenlegi tervek szerint több év után ismételten létrejöhet a vasúti kapcsolat Budapest és Isztambul között. Minderről a napokban állapodott meg a két érintett vasútvállalat vezetése.
A jövő nyártól a Keleti pályaudvarról egészen Ázsiáig lehet majd elutazni közvetlen vonattal, hiszen a jelenlegi tervek szerint több év után ismételten létrejöhet a vasúti kapcsolat Budapest és Isztambul között. Minderről a napokban állapodott meg a két érintett vasútvállalat vezetése.
Évente közel négymillió turista keresi fel Isztambult, és a két vasúttársaság várakozásai szerint különösen a nyugat-európai és észak-amerikai utasok érdeklődnek majd a vasúti utazás és a történelmi útvonal iránt. A TCDD (török vasúttársaság) és a MÁV-START Zrt. változatos fedélzeti szolgáltatásokkal és kedvező árakkal azonban a magyar és a török utasokat is meg kívánja szólítani. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy a szép tájakat bejáró, nagy távolságú hálókocsis vonatok egyre népszerűbbek a szabadidős utazók körében.
Budapest és Isztambul között 1889-ben jött létre először közvetlen vasúti összeköttetés. A Párizs és Isztambul közötti gyorsvonat kezdetben a Pozsony – Érsekújvár – Párkány – Budapest – Szeged – Temesvár – Orsova útvonalon közlekedett Magyarországon. Az új isztambuli vonat a tervek szerint Budapestről késő délelőtt indul majd Békéscsaba – Arad felé, onnan a Maros mentén folytatja az útját Erdélyben. A Kárpátokat délután a Zsil völgyén végigkanyarogva mássza meg, majd éjjel Giurgiu és Rusze között kel át a Dunán. Reggel, a hálókocsiban a függönyt elhúzó utasok a Balkán-hegységben gyönyörködhetnek. A vonat felkapaszkodik a híres Sipka-szorosba, ahonnan a Rózsák-völgyét átszelve halad tovább. Kora délután lépi át a vonat a bolgár-török határt, és a történelmi Drinápolyt (Edirne) érintve estére ér a 13 milliós egykori török fővárosba, Isztambulba.
Erol Inal, a TCDD vezérigazgató-helyettese budapesti látogatásán elmondta: „A török államvasút óriási léptékű fejlesztésekbe kezdett, és stratégiánk alapvető eleme az európai összeköttetések javítása. A TCDD nagysebességű vasútvonalat épít Európa felé, ezért fontos számunkra a korábban megszakadt közvetlen kapcsolatok újraindítása."
Dr. Mosóczi László, a MÁV Zrt. általános infrastruktúra vezérigazgató-helyettese támogatásáról biztosította a törekvés megvalósítását. Monszpart Zsolt, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója hozzátette: „A MÁV-START Zrt. évek óta törekszik arra, hogy Délkelet-Európa felé a lehető legjobb csatlakozásokat biztosítsa a budapesti csomópontból, és ennek a rendszernek idegenforgalmi szempontból kiemelkedő jelentőségű eleme az isztambuli kapcsolat. A személyszállító vasúttársaság Németország, Ausztria, Csehország és Lengyelország felől biztosít csatlakozásokat az új vonathoz."