s-bahn.jpgRontja a városképet? Döntse el az Olvasó.

  Első benyomásunk, hogy elcsúfítja a közel négy millió lakosú város képét. 10-15 méter magas acél tartóoszlopokon, traverzeken, gerendákon száguldanak a járművek. Zajosnak nem mondhatók, inkább suhannak. 15 vonal, 165 állomás, évi 400 millió utas. Ott tartózkodásunk harmadik napján megszokjuk, nem is olyan csúnya és eljuthatunk vele gyorsan a város valamennyi pontjára.

   A berlini S-Bahn jellemzője a percre betartott menetrend. A motorvonat nagy befogadóképessége és széles ajtaja rendkívül gyors utascserét, le- és felszállást tesz lehetővé. Átlagos sebessége 60 kilométer óránként. Az állomások közötti nem nagy távolság miatt az utazósebesség 80-90 km/óra lehet. Nem jellemző, de olykor az S-bahn a föld alatti alagútban, vagy az út szintjén halad.

   Felszállni az S-Bahn-ra lépcsőn, mozgólépcsőn, vagy liften lehet. Vigyázat, az ajtók gyorsan záródnak, előtte a „Zurückbleiben!” figyelmeztetés hallható.

   Van egy különlegessége, kapcsolata a Berlinbe érkező vonatokkal. Képzeljük el, befut a vonatunk mondjuk Drezdából Berlinbe, kiszállunk a kocsiból a bőröndökkel. Velünk szemben néhány lépésre ott a másik sínpár, az S-Bahn. Mindkét jármű padlószintje megegyezik a peron szintjével. Botlás kizárva. Ha először érkezünk, az eligazító táblák megmondják, hol kell le-, vagy átszállni úti célunk eléréséhez. Jegyautomata mindenütt található. Jegyünkkel egy órán át utazhatunk. Ára: 3 euró (!).

   A berliniek persze elégedetlenek az üzemeltetéssel, mint a világ bármelyik városának lakói. Felújítani a kocsikat, vagy újakat venni? Ez a kérdés ott is. Meghirdetik a tendert, majd visszavonják. Nem marad idő az új szerelvények legyártására, így a már többször kidobásra ítélt sorozatokat kell tovább üzemeltetni. A megrendelő tartományokat képviselő közlekedési szövetség (VBB) és az üzemeltető, a négyezer alkalmazottat foglalkoztató       S-Bahn Berlin állandó vitában van egymással. Mint a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapesti Közlekedési Vállalat.

   Ha már az összehasonlításoknál tartunk, Berlinben az S-Bahn vonalak hossza 330 kilométer, utasforgalom napi 1,1 millió, az alkalmazottak száma 3850 fő.  Budapesten a Metró vonalhossza 40 kilométer szállított utasok száma ugyancsak napi 1,1  millió, az alkalmazottak becsült száma a BKV adataiból 2.100 fő.

 

Láng Róbert

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük