Ambiciózus tervek a Xiaomi IPO-ja mögött
2 perc olvasásAz okostelefonjairól Európában is sokak által ismert Xiaomi, amely egyike Kína leggyorsabban növekvő technológiai vállalatainak, a tervek szerint valamikor júliusban kezdi meg nyilvános kibocsátását (IPO). Arról, hogy milyen árazás mellett történik az IPO, többféle híresztelés kering, voltak olyan pletykák is, miszerint a Xiaomi piaci ára 100 milliárd dollár, de a Xiaomitól ennél reálisabb jelzés érkezett, ami a 70-80 milliárd dolláros sávba teszi a cég piaci értékét. Elemzők szerint kb. 10 milliárd dollárnyi tőkéhez szeretne jutni a vállalat az IPO-n keresztül, ami azt jelentené, hogy ez lenne 2018 legnagyobb IPO-ja.
A Xiaomit gyakran nevezik az Apple kínai megfelelőjének. A cég bevétele 2017-ben 114,6 milliárd jüan (kb. 18 milliárd dollár), ami az előző évihez képest 68%-os növekedést jelent. A 2017-es bevétel mintegy 70%-a az okostelefon-üzletágból származott, de az utóbbi években dinamikusan nőtt az IoT (Internet of Things) és az internetes szolgáltatások szegmense, jelentősen enyhítve a cég egylábon való állását. A Xiaomi több új termékkategóriában is megjelent, így többek között az okos TV-k, a laptopok, a hangszórók, a smart routerek és a fitness-karkötők piacán is.
A Xiaomi a 4. legnagyobb okostelefon-gyártó a világon. Bevételének 28%-a Kínán kívülről származik, és ez az arány nőni fog, ahogy a cég a szomszédos országokban teret hódít. A Xiaomi az okostelefonok globális piacának növekedését évi 5,5%-ra teszi az IPO kapcsán beadott dokumentumban, míg az IoT piacán a várható növekedési ráta 20% körüli. Ha a cég magas piaci érték mellett kíván kibocsátani, akkor azt csak az 5,5%-nál nagyobb növekedési ütemmel tudná alátámasztani.
A társaság üzletmenetének leginkább kérdéses része a cash flow. A kumulatív cash-flow épp, hogy pozitív volt 2015 és 2017 között. De egy agresszív befektetési terv nagy fokú finanszírozást igényel, és ha a Xiaominak sikerül 10 milliárd dollárt gyűjtenie az IPO-ból, az komoly fegyvertény lenne, amely pénzügyileg megalapozná a feltörekvő piacokon való terjeszkedést. Ezzel jó eséllyel megnyílna az út, hogy a Xiaomi legyen a harmadik okostelefon-gyártó óriás, a Samsung és az Apple mellett.
Peter Garnry, Saxo Bank