2024.december.12. csütörtök.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Amikor a Google eldönti, mit gondolhatunk: a Google vélemények manipulációja

8 perc olvasás
A Google véleményrendszer kalandos útja - avagy amikor az algoritmus próbál emberi lenni. Képzeljük el egy pillanatra, hogy a Google véleményrendszer egy szigorú étterem-kritikus, aki az ajtóban áll és azt mondja: "Sajnálom, de Ön már járt itt egyszer, többet nem mondhat véleményt!" Vicces, nem? Pedig pontosan ez történik nap mint nap a digitális világban. Az igazság az, hogy az élet nem olyan, mint egy matematikai egyenlet, amit egy algoritmus könnyedén megoldhat. Egy étterem lehet ma kiváló és holnap pocsék - akár azért, mert új szakács érkezett, vagy mert a régi épp rossz napot fogott ki. De a Google rendszere olyan, mint egy makacs óvodás, aki bedurcál és csak egyszer hajlandó meghallgatni a véleményünket. A pennsylvaniai McDonald's esete különösen érdekes példa erre. Míg az algoritmus buzgón törölgette a nem kívánatos véleményeket, felmerül a kérdés: nem ugyanilyen buzgalommal kellene-e foglalkoznia azokkal a helyekkel is, ahol valódi problémák vannak a szolgáltatással? De ne legyünk túl szigorúak! Végül is, a Google csak próbál rendet tartani a digitális világban - még ha néha olyan is, mint egy túlbuzgó könyvtáros, aki mindent szigorúan kategorizálni akar. Talán itt az ideje, hogy ezt a rendszert emberközelibbé tegyük - olyan platformmá, amely képes kezelni az élet természetes változásait és ellentmondásait. Mert valljuk be: az élet nem egy egycsillagos vagy ötcsillagos értékelés. Néha bizony olyan, mint egy jó hamburgeres szendvics: rétegelt, összetett, és időnként kicsit rendetlen is. És ez így van rendjén!
google mcdonalds velemenyek euroastra hu

Gondoljunk bele egy pillanatra: elmegyünk egy helyre – mondjuk egy étterembe, boltba vagy szervizbe –, ahol kiváló tapasztalatunk van. Ez annyira lenyűgöz minket, hogy rögtön nekiállunk véleményt írni a Google felületen. Ez rendben is van, hiszen minden vállalkozásnak szüksége van az elismerésre, a pozitív visszacsatolásra. Azonban tegyük fel, hogy ugyanoda visszatérünk pár héttel később, és az élményünk éppen ellentétes: a kiszolgálás hanyag, az étel rossz, a hangulat pocsék. Szeretnénk ezt is megosztani, de a Google megakadályoz ebben. Egy helyhez ugyanis csak egyetlen véleményt írhatunk, amit frissíthetünk ugyan, de nem oszthatjuk meg különálló tapasztalatainkat. Furcsa, nem igaz? Pedig ez a valóság.

mcdonalds restaurant in altoona pennsylvania
a mcdonald’s étterem külső képe a pennsylvaniai altoonában, 2024. december 10-én ahol luigi mangione-t hétfőn tartóztatták le ebben a mcdonald’s-ban a unitedhealthcare vezérigazgatójának, brian thompsonnak a múlt héten new yorkban történt meggyilkolásával kapcsolatban. (david dee delgado a fox news digital / fox news)

 

Mi történt a pennsylvaniai McDonald’s-nál?

A Google véleménykezelésének egyik legfrissebb botránya Pennsylvániában történt. Egy McDonald’s étteremben tartóztatták le Luigi Mangionét, akit az Egyesült Államok egyik legnagyobb egészségbiztosítójának vezérigazgatója, Brian Thompson meggyilkolásával gyanúsítottak. Ez az eset széleskörű nyilvánosságot kapott, és az étterem hamarosan elárasztották az egycsillagos értékelések, amelyeknek semmi közük nem volt a hely valós szolgáltatásaihoz. A Google gyorsan reagált, és eltávolította ezeket a negatív véleményeket, arra hivatkozva, hogy azok nem ügyféli tapasztalatokon alapultak, hanem inkább egy botrányra adott reakciók voltak.

hogyan működik a google véleményrendszere?
hogyan működik a google véleményrendszere?

Ez logikus lépésnek tűnhet, hiszen a Google egyik irányelve szerint a véleményeknek összhangban kell lenniük a valós ügyféli élményekkel.
De érdemes közelebbről is megvizsgálni, hogyan kezeli a Google a véleményeket, és milyen következményei vannak ennek.

Hogyan működik a Google véleményrendszere?

A Google véleményrendszere első pillantásra egy egyszerű, átlátható eszköznek tűnik. Az emberek megoszthatják tapasztalataikat, és az ezekből származó átlagos pontszám segíthet másoknak eldönteni, hogy érdemes-e meglátogatni egy adott helyet. Azonban a rendszert mélyebben megvizsgálva hamar kiderül, hogy az egész sokkal inkább algoritmusok által vezérelt manipuláció, mintsem valódi, hiteles közösségi törekvés.

1. Egy hely, egy vélemény

A Google szabálya szerint egy felhasználó egy adott helyhez csak egyetlen véleményt írhat. Ha valaki kétszer is értékelni szeretné ugyanazt a helyet – például egyszer pozitív, egyszer pedig negatív tapasztalat alapján –, akkor ezt nem teheti meg. Frissítheti ugyan az eredeti véleményt, de az értékelés módja egyértelműen megakadályozza a dinamikus, változó tapasztalatok bemutatását.

2. Algoritmusok döntenek

A Google rendszere algoritmusokon alapul, amelyek automatikusan elemzik a véleményeket, és eldöntik, hogy azok érvényesek-e. Ez alapvetően nem rossz gondolat, hiszen ezáltal kiszűrhetőek a spamek vagy a nem valóságos vélemények. Azonban az algoritmusok gyakran tévednek. Előfordulhat, hogy valós vélemények is áldozatául esnek a rendszernek, míg más, manipulált tartalmak gond nélkül fennmaradnak.

3. A vélemények nem valóságosak

A Google nem tesz különbséget aközött, hogy egy vélemény valódi tapasztalatokon alapul-e, vagy csupán egy hirtelen felindulásból fakad. Míg a pennsylvaniai McDonald’s esetében gyorsan reagált a hamis értékelésekre, addig sok más helyzetben hetekig, hónapokig is eltarthat, mire eltávolítják a nem releváns tartalmakat.

Hogyan manipulálja a Google az életünket?

A Google véleményrendszere nem csupán egy egyszerű funkció, hanem egy összetett, globális eszköz, amely jelentős hatással van az életünkre és a döntéseinkre. A rendszer nemcsak azzal manipulálja az embereket, hogy milyen információkat látnak, hanem azzal is, hogy miként gondolkodnak az adott helyről vagy vállalkozásról.

1. A vélemények „dobozosítása”

A Google véleményrendszere alapvetően egy statikus „dobozzá” redukálja az üzleti tapasztalatokat. Ahelyett, hogy a valódi, életszerű élményeket tárná elénk, egy algoritmus által kiszűrt és egyetlen véleményre redukált képet kapunk. Ez jelentősen torzítja a valóságot.

2. Korlátozott véleménynyilvánítás

A „csak egy vélemény” szabály gyakorlatilag megfosztja az embereket attól, hogy a folyamatos, változó tapasztalataikat megoszthassák. Ez egyfajta cenzúra, amely megakadályozza a valódi, dinamikus ügyféli visszajelzéseket.

3. Az algoritmusok hibái

Az algoritmusok döntései gyakran hibásak, és a hibák nemcsak az üzleteknek, hanem a fogyasztóknak is ártanak. Amikor egy véleményt jogtalanul eltávolítanak, az éppen olyan probléma, mint amikor egy manipulált vélemény fennmarad.

Miért lett ez égető probléma?

A Google a pennsylvaniai McDonald’s esetében egy látszólag „helyes” döntést hozott, amikor eltávolította a hamis véleményeket. Azonban ez az eset rámutatott arra, hogy a rendszer alapvető hibákkal küzd:

  1. A hítelesség hiánya: Ha a Google gyorsan eltávolítja a negatív véleményeket, az azt a benyomást keltheti, hogy a platform a helyek vagy vállalkozások védelmét helyezi előtérbe a fogyasztói érdekekkel szemben.
  2. A valódi visszajelzések elfojtása: Az olyan korlátozások, mint a „csak egy vélemény” szabály, megakadályozzák, hogy az emberek teljes képet kapjanak egy hely valós minőségéről.
  3. Az algoritmusok manipulációja: Amikor a rendszer hibákat követ el, az jelentős hatással lehet a vállalkozásokra és az emberek véleményére.

Hogyan tovább?

A Google véleményrendszerének problémái egy érthető, közérthető szabályozás hiányára hívják fel a figyelmet. A fogyasztók és vállalkozások számára egyaránt fontos lenne egy átláthatóbb, dinamikusabb rendszer, amely figyelembe veszi a valóságos, folyamatosan változó tapasztalatokat.

A kérdés az, hogy a Google hajlandó lesz-e szembenézni ezekkel a kihívásokkal, vagy továbbra is a saját algoritmusait és szabályait helyezi előtérbe a valódi közösségi érdekek helyett.

google mcdonalds velemenyek euroastra hu3
a google véleménykezelési gyakorlatának jogi és fogyasztóvédelmi kockázatai

A Google véleménykezelési gyakorlatának jogi és fogyasztóvédelmi kockázatai

A véleménykezelési rendszer jelenlegi működése több szempontból is aggályokat vet fel mind a fogyasztóvédelem, mind a vállalkozások jogainak védelme terén:

Fogyasztóvédelmi szempontok:

  1. A fogyasztók tájékoztatáshoz való jogának korlátozása
  • Az „egy vélemény” szabály korlátozza a fogyasztók jogát a tapasztalataik teljes körű megosztásához
  • A vélemények önkényes törlése megfoszthatja a többi fogyasztót a valós információktól
  • A rendszer nem biztosítja a vélemények megfelelő dokumentálását és visszakereshetőségét
  1. A fogyasztói érdekérvényesítés akadályozása
  • A negatív vélemények gyors törlése megnehezítheti a fogyasztói panaszok nyilvános dokumentálását
  • Az algoritmus alapú moderálás nem veszi figyelembe a vélemények kontextusát és jogosságát
  • Hiányzik a megfelelő fellebbezési mechanizmus a törölt vélemények esetén

Vállalkozásvédelmi szempontok:

  1. Tisztességtelen verseny kockázata
  • A manipulált pozitív vélemények megmaradhatnak, míg a valós negatívak törlődhetnek
  • A versenytársak kihasználhatják a rendszer gyengeségeit egymás lejáratására
  • Nincs megfelelő védelem a tömeges hamis véleményekkel szemben
  1. Jogbiztonság hiánya
  • A vállalkozások ki vannak szolgáltatva az algoritmus döntéseinek
  • Nem átlátható a vélemények kezelésének folyamata
  • Hiányzik a hatékony jogorvoslati lehetőség

Véleményem szerint a Googlenak sürgősen változtatnia kell és ha én lenné ka Google én ezt így szabályoznám:

  1. Átláthatóság növelése
  • A véleménykezelési algoritmusok működésének nyilvánossá tétele
  • Világos kritériumrendszer kialakítása a vélemények törléséhez
  • Rendszeres auditok bevezetése
  1. Jogorvoslati rendszer fejlesztése
  • Független felülvizsgálati mechanizmus létrehozása
  • Gyors reagálású panaszkezelési folyamat kialakítása
  • Dokumentált döntéshozatal bevezetése
  1. Fogyasztói jogok erősítése
  • Többszöri véleményezés lehetőségének biztosítása
  • Vélemények archívumának létrehozása
  • Transzparens moderálási gyakorlat kialakítása

A jelenlegi helyzet azt mutatja, hogy sürgősen szükség van egy olyan szabályozási környezet kialakítására, amely egyensúlyt teremt a fogyasztók tájékozódáshoz való joga és a vállalkozások tisztességes versenyben való érdeke között. A Google, mint meghatározó piaci szereplő, nem működhet továbbra is olyan непрозрачный rendszerrel, amely potenciálisan sérti mind a fogyasztók, mind a vállalkozások jogait.

Ez a kérdés különösen aktuális az EU digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályainak (Digital Services Act) fényében, amely fokozott átláthatóságot és elszámoltathatóságot követel meg a nagy technológiai platformoktól. A Google Véleményeknek proaktívan kellene lépéseket tennie rendszere átalakítására, mielőtt a szabályozó hatóságok kényszerítenék erre.

Ideje felismerni a Google Vélemények rendszere elaludt a kanyarban és rá kell lépni néhány ember tökére, hogy felébredjenek: végre….

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.