Aon Hewitt – Legjobb Munkahely Felmérés 2013
2013. november 6-án a budapesti Intercontinentál Szállóban idén tizenharmadik alkalommal adták át a Legjobb Munkahely díjakat Magyarországon. A rangos elismerés, amely az üzleti sikeresség szempontjából kiemelkedő jelentőségű dolgozói elkötelezettség tükrözője, az Aon Hewitt által végzett országos kutatáson alapul, melyben közel 90 vállalat 35 ezer dolgozója vett részt. A konferenciával egybekötött díjátadó gálán, a három meghirdetett kategóriában a Janssen-Cilag gyógyszercég, a FGSZ Földgázszállító Zrt., valamint a Szerencsejáték Zrt. kapta az első helyezésért járó elismerést.
2013. november 6-án a budapesti Intercontinentál Szállóban idén tizenharmadik alkalommal adták át a Legjobb Munkahely díjakat Magyarországon. A rangos elismerés, amely az üzleti sikeresség szempontjából kiemelkedő jelentőségű dolgozói elkötelezettség tükrözője, az Aon Hewitt által végzett országos kutatáson alapul, melyben közel 90 vállalat 35 ezer dolgozója vett részt. A konferenciával egybekötött díjátadó gálán, a három meghirdetett kategóriában a Janssen-Cilag gyógyszercég, a FGSZ Földgázszállító Zrt., valamint a Szerencsejáték Zrt. kapta az első helyezésért járó elismerést.
A Legjobb Munkahelyek főbb megkülönböztető jegyei:
emberközpontú és üzletileg sikeres vezetés,
vonzó és hiteles vállalati kép, valamint
transzparens és teljesítményarányos elismerés.
A Legjobb Munkahely Felmérésben minden, Magyarországon legalább két éve működő, 50-nél több alkalmazottat foglalkoztató vállalat vehetett részt. Az értékelési rendszer az Aon Hewitt nemzetközi standardjait követi, a rangsorolás a résztvevő vállalatok objektív szempontok szerinti elbírálásán alapul.
Azt, hogy egy szervezet bekerülhet-e a Legjobbak közé, meghatározott mutatók döntik el, ezek;
az üzleti eredményesség kulcsát jelentő magas elkötelezettség,
a hiteles és emberközpontú vezetés,
a teljesítményközpontúság,
a vonzó munkáltatói arculat,
a fenntartható-fejlődés mutatók, valamint
a különböző szervezeti szintek közötti összehangoltság.
A felmérés három kategóriában vizsgálódott a vállalatok dolgozóinak elkötelezettségéről;
a 250 fő alatti, a 250-1000 főt foglalkoztató és az 1.000 fő feletti vállalatok körében. Idén a 35 ezer munkavállaló mellett, 400 felsővezető töltötte ki a kutatás kérdőívét.
Az idei Legjobb Munkahely díjakat tehát ezen a konferenciával egybekötött gálaünnepségen vehették át a cégvezetők Czomba Sándor foglalkoztatás-ügyi államtitkártól.
A 2013-as Legjobb Munkahely Felmérés díjazottjai
250 fő alatti vállalatoknál:
1.Janssen- Cilag Kft.
2.Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
3.Budapest InterContinental
250 – 1000 fő közötti vállalatoknál:
1.FGSZ Főldgázszállító Zrt.
2. Fundamenta Lakáskassza Zrt.
3. Mars Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft.
1000 fő feletti vállalatoknál:
1.Szerencseiáték Zrt.
2. McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft.
A díjazottak méltatása során felvetődött a kérdés, milyen előnyökkel szembesülnénk, ha minden vállalat Legjobb Munkahely lenne?
A vezetők többsége számára nyilvánvaló, hogy az elkötelezettségnek egyértelműen pozitív hatása van a vállalat üzleti eredményességére, azonban a dolgozók motivációjának makrogazdasági hatásáról eddig kevés szó esett.
A Felmérés adatait országos szintre vetítve látható, hogy a magyar dolgozók 41%-a nem elkötelezett vállalata felé, azaz, a 4 millió hazai foglalkoztatottból több mint másfél millió nem hozza ki magából a maximumot.
Ezzel szemben, a Legjobb Munkahelyeknél az elkötelezett kollégák aránya 86%, ők azok, akik nap nap után a legtöbbet teszik le az asztalra és az elvárásokon felül teljesítenek munkájukban. Amennyiben Magyarországon minden vállalat a Legjobbakhoz hasonlítana, akkor 3 és fél millió elkötelezett, lelkes, motivált és elvárásokon felül teljesítő munkavállalóval számolhatnánk országos szinten.
Mi a Legjobbak titka?
Szirbik Edina, a Legjobb Munkahely Felmérés projektvezetője szerint, a Legjobb Munkahelyek felismerték és vallják, hogy az emberi erőforrás a szervezet legnagyobb értéke, amely megállapítás válságos időkre még inkább érvényes. Ezek a munkahelyek tudatosan törekszenek ezen érték megtartására. A Legjobbakat a felsővezetés, a vállalati hírnév és az elismerés hármasa emeli ki leginkább az átlagos vállalatok közül.
A díjazott cégek felsővezetése a szervezet legértékesebb erőforrásának tekinti a dolgozókat, s úgy is bánik velük.
Megfelelően tájékoztatja őket a szervezet hosszú távú célkitűzéseiről és őszintén szól a kollégáknak a vállalatot érintő kérdésekről. A Legjobbaknál dolgozók munkahelyüket vonzónak, hitelesnek tartják, s a vezetők bíznak a jó munkaerő megtartásában. Ehhez bizonyosan az is hozzájárul, hogy a nyerteseknél a kiemelkedő teljesítményt elismerik és díjazzák, az ott dolgozók úgy vélik, teljesítményük tükröződik a javadalmazásukban, fizetésüket pedig versenyképesnek találják.
Óvatos optimizmus?
Bakos Réka, az Aon Hewitt tanácsadója szerint, a Legjobb Munkahely Felmérés keretében megkérdezett több mint 400 felsővezető többsége a menedzsment előtt álló legnagyobb kihívásként továbbra is a bizonytalan, változó gazdasági környezetben való sikeres működést, a pénzügyi és növekedési célok elérését nevezte meg. A szakértő rámutatott, a számadatok alapján a felsővezetők az elmúlt évhez képest már bizakodóbbak, mind a várható leépítésekkel, mind a források esetleges növekedésével kapcsolatban, sőt mintha némi stablitás is mutatkozna a mindennapokban. A magyar vezetők közel fele nem vár jelentős változást az iparág termékei és szolgáltatásai területén, és nem számít az üzleti stratégia alapvető változására sem. A bizonytalan gazdasági helyzet elhúzódása ellenére mind a dolgozók, mind a vezetők bizalma töretlen a vállalat jövőjében.
Az elmúlt évben a munkavállalók kétharmada, a felsővezetők 89%-a volt biztos abban, hogy cége sikeresen helytáll a jövőben, idén ez a szám közel 70% a munkatársaknál, és 92%-ra nőtt a vezetők körében.
Munkahelyi videókat is díjaztak
A Legjobb Munkahelyek mellett, idén először Munkahelyi Videókat is díjazott az Aon Hewitt.
A HR tanácsadó cég olyan vállalati videókat várt a versenyre, melyek munkáltatóként mutatják be a céget a jövőbeni munkavállalók számára. A 2-5 perces időtartamú pályaműveket független szakértői zsűri bírálta el.
Tagjai: Szűts Ildikó, az Qrszágos Humánerőforrás Egyesület elnöke, Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke, valarnint Veres Rita, az Aon Hewitt ügyvezetöje.
Az idei MuVi Fődíjával a National Instruments Hungary Kft videóját ismerték el, a Legdinamikusabb Díjat a Provident Pénzügyi Zrt videója, míg a Legőszintéb Díjat a Tesco-Global Zrt. kapta.
Az Aon Hewitt a kilencvenes évek óta foglalkozik munkatársi véleményméréssel, a szervezeteket alapvetően az elkötelezettség vizsgálatán keresztül támogatja céljaik elérésében. A Legjobb Munkahely Felmérés 2001-ben jutott el először Magyarországra, Németország mellett az első európai országként. A kutatás több mint 30 országban zajlik világszerte, számos kelet-közép európai ország részvételével.
Itthon az elmúlt 13 évben több mint 1.500 vállalat, közel 350 ezer dolgozóját és 4 ezer felsővezetőjét kérdezték meg munkahelyéről. A Felmérés hiteles tükröt tart a résztvevő vállalatok elé, és cselekvéssé fordítható adatokat biztosít számukra a dolgozói vélemények alapján azonosított erősségek és fejlesztendő területek részletes bemutatásával.
A kutatás emellett rávilágít arra, hogy a szervezetek hogyan tudnak versenyelőnyre szert tenni munkavállalóik elkötelezettségén keresztül.
Harmat Lajos