2024.december.22. vasárnap.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Árak hullámzása

3 perc olvasás

aaa_5.jpgSoha nem értettem, miért kell a motorbenzin és a gázolaj árát évente kétszázszor megváltoztatni. Elhatároztam, hogy kiderítem az igazságot. A Főközpontban megtudtam, ki az illetékes, ki és miért számolja, változtatja állandóan és naprakészen a kútárakat? Időpontot kértem tőle és kaptam is.

–  Kérem, magyarázza el, hogy változnak az üzemanyagárak napról-napra?

–  Nézze, én reggel hatkor kelek, első dolgom megnézni a számítógépen a Brent-kőolaj napi árát.

–  Ez a Brent egy olajmágnás?

–  Nem, ez London egyik kerülete. Például ott van a Wembley-stadion is. Tudja, a 6:3-as győzelmünk. Az egyszerűség kedvéért képzelje el, hogy Brent egyik utcácskájában van egy ici-pici hivatal. Oda futnak be a világ árutőzsdéinek jegyzései, már ami az olajat illeti. A legmagasabb jegyzést nevezik Brent-árnak. És ez az olaj világpiaci ára, amely napról-napra, sőt, óráról-órára változik. Mert hiába termeli ki a Shell az Északi-tenger mélyéről a nyersolajat, venni inkább csak árutőzsdéken lehet. Persze feketegazdaság itt is van.

–  Bocsásson meg, de mi az oroszoktól kapjuk a nyers kőolajat. Amit aztán feldolgozunk, így lesz a kutaknál benzin és gázolaj.

–  Az mindegy, a Rosztnyefty is a Brent-árakkal számol. Szóval megnézem mennyi egy barrel kőolaj világpiaci ára.

–  Ezt a barrelt sem ismerem.

–  Hordónak is mondják. Ezt az árat betáplálom a számítógépbe, amely különböző képletek segítségével átszámítja egy barrel árát gallonra. Egy kis nyereséget is tesz hozzá.

–  Ezt már hallottam, Amerikában a benzinkutak gallonban mérik tankolásnál az árat.

–  Igen, egy gallon az nagyjából négy liter. Ezt újra betáplálom a számítógépbe és egy új algoritmus segítségével átszámítom tonnára, belevéve a feldolgozás költségét, adóját és még sok minden mást. No meg egy kis nyereséget.

–  Mi is az az algoritmus?

–  Képletnek is mondhatjuk.

–  Értem. De mi nem tonnánként vesszük a benzint az az autónkhoz.

–  A tonnaárat ismételten betáplálom a számítógépbe, hozzáadok egy kis szállítási költséget még egy kis nyereséget és így megkapom az olajár literenkénti árát a magyar benzinkutaknál.

–  Akkor még egy utolsó kérdésem lenne. Hogy lehet az, hogy a hazai kútárak között 20-30 forintos eltérés is lehet literenként.

–  Látja, ezt én sem tudom. Pedig már tíz éve én vagyok az üzemanyagárak hullámzásának a felelőse.

Láng Róbert

                      

EZ IS ÉRDEKELHETI

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Alapította : Pósvári Sándor - 1973. Powered by WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. 2025©