ARMEL OPERAVERSENY ÉS FESZTIVÁL 2011
Idén negyedszer rendezi meg az Armel Produkció és Sajtóiroda az Operaversenyt és Fesztivált. A nemzetközi verseny célja, hogy a közönség örömére felfedezzen új tehetségeket, akik a színpadon nemcsak színvonalasan énekelni tudnak, hanem egyben jó színészi adottságokkal is rendelkeznek. Ehhez a zsűrinek és a közönségnek operaszínpadokon kell meghallgatnia a versenyzőket.
Idén negyedszer rendezi meg az Armel Produkció és Sajtóiroda az Operaversenyt és Fesztivált. A nemzetközi verseny célja, hogy a közönség örömére felfedezzen új tehetségeket, akik a színpadon nemcsak színvonalasan énekelni tudnak, hanem egyben jó színészi adottságokkal is rendelkeznek. Ehhez a zsűrinek és a közönségnek operaszínpadokon kell meghallgatnia a versenyzőket.
A sajtótájékoztatón dr. Solymos László, Szeged ifjú alpolgármestere elmondta, hogy a város büszke a 80 éves Szabadtéri Játékokra, negyedik éve pedig az Armel Operaversenyre, és mindkettőt erejéhez mérten támogatja. Az Operaverseny összköltsége 200 millió forint, ebből a város 40 milliót vállal magára. Bátyai Edina, a Szabadtéri Játékok igazgatója megerősítette, hogy a város politikai és gazdasági okoktól függetlenül segíti a jó hírnevet hozó kultúrát.
Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, egyébként karmester, biztosítani tudja a szervezőket arról, hogy a Fellner és Helmer által 1883-ban emelt, impozáns ház minden technikai adottsággal és eleganciával rendelkezik a darabok előadásához. A zenei hozzáértést pedig olyan nevek fémjelzik mint a néhai Vaszy Viktor, Fricsay Ferenc vagy Pál Tamás karmesterek. A Szegedi Szimfonikus Zenekar a budapesti operai együttes után a második legjobb az országban. A bemutatandó darab, a Francesca da Rimini Dante Poklából (5. szín) származó, egykor élő hősnő. Szerelmi tragédiájából 30 operát írtak! Saját korán túl is népszerűbb volt a Rómeó és Júliánál. Először 1914-ben mutatták be Itáliában, majd 1925-ben Magyarországon. A Kossuth-díjas Juronics Tamás, eredetileg neves koreográfus, állítja most színpadra Szegeden (http://www.nemzetiszinhaz.szeged.hu/).
Alföldi Róbert, a budapesti Nemzeti Színház tehetséges igazgatóját már negyedszer kérik fel rendezésre, ezúttal a Rigolettót viszi színre Plzeňben. Három-négyszeres szereposztásban kell próbára tennie az énekeseket. Igyekszik a fiatalok számára vonzóvá tenni egy olyan hagyományos, sokat játszott operát, amelyben a női főszereplő – miután halálos szúrást kapott – még vagy fél óráig énekel. A darab mindenkori aktualitását a hatalomhoz való dörgölőzés és annak visszájára fordult tragédiája adja.
A verseny vezetősége ebben az évben öt operaházat:
Szegedi Nemzeti Színház
Théâtre Bienne-Soleure (Svájc)
Opera Krakowska (Krakkó, Lengyelország)
Josef Kajetán Tyl Színház (Plzeň, Cseh Köztársaság)
Center for Contemporary Opera (New York, USA)
és öt dalművet választott ki előadásra:
Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini, rendező Juronics Tamás
Joseph Mysliveček: Antigona (magyarországi bemutató), rendező Andreas Rosar
Viktor Ullmann: Atlantisz császára, rendező: Beata Redo-Dobber
Giuseppe Verdi: Rigoletto, rendező Alföldi Róbert
Michael Dellaira: A titkos ügynök (ősbemutató), rendező Sam Helfrich.
Havas Ágnes igazgató még két sajtótájékoztatót fog tartani e tárgyban: májusban és szeptemberben (a zsűriről). Negyedik éve kiemelt támogatást élveznek a kulturális tárcától. Az Arte és a Mezzo tévé kizárólagos joggal közvetíti az előadásokat, ráadásul filmmel is népszerűsíti a helyszínül szolgáló városokat.
A verseny összes első fordulóját Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház vezető karmestere felügyeli, és az ő döntése alapján kerülhet 30 énekes a második fordulóba. Áprilisban a négy rangos helyszínen (Budapest, Párizs, Los Angeles, New York) tartják az első fordulós válogatásokat.
A májusi második fordulót (2011. május 29-én, Nemzeti Színház, Korzó Zeneház, Reök Palota) és a verseny tíz napos döntőjét (2011. október 6-15.) Szegeden tartják. Mindegyik operából végül csak egy-egy előadás lesz. Az öt országból érkező produkciókat csak a Szegedi Nemzeti Színházban tekintheti meg a közönség és a zsűri. A díjakat nagyszabású gála keretében adják át. A díjazottakat a szegedi társulat a későbbiekben még visszavárja.
Díjak: a Legjobb Női Operaelőadó és a Legjobb Férfi Operaelőadó mindegyike 10.000 euró pénzjutalomban részesül.
Újságírói kérdésre, hogy miért nem gondoltak magyar opera színrevitelére, hiszen Bartóktól Fekete Gyuláig sok híres magyar operaszerző akad nálunk. Havas Ágnes elárulta, hogy a későbbiekre tervbe vesznek magyar műveket is.
Kérdés volt, hogy lesz-e az újságírók számára különbusz, hiszen vasúttal egy nap alatt nem járható meg a szegedi helyszín. Szállással együtt pedig nagyon drága. A válasz még várat magára. Aki nem utazik Szegedre, az interneten követheti az előadásokat (http://www.operaverseny.hu/).
DOBI ILDIKÓ/Kép: Lantai József