Az anyagi ösztönzőknél is fontosabb a képzés a turizmus-vendéglátásban
4 perc olvasás
Az Y-generáció térnyerése a munkaerő-piacon a munkahelyekkel szembeni elvárások átrendeződésével is együtt járt. A képzési lehetőségeket tartják a legfontosabbaknak munkahelyi ösztönzők között a magyarországi turizmus-vendéglátásban dolgozók, valamint a területen tanuló diákok – derül ki a Danubius Hotels Group és az Employ Your Brand hr-kommunikációval foglalkozó szakportál közös kutatásából. A szektorban mind a szakmai továbbképzések, mind a nyelvi képzések iránt jelentős igény mutatkozik, ugyanakkor az utóbbiaknak a tanulók valamivel nagyobb jelentőséget tulajdonítanak. A folyamatos szakmai fejlődés fontosságát a kutatás elemzői szerint mindenekelőtt az Y-generáció térnyerése magyarázhatja, amelynek tagjai versenyképességük zálogaként tekintenek a képzésekre, ami ösztönzőleg hat az idősebb generációkra is.
Az Y-generáció térnyerése a munkaerő-piacon a munkahelyekkel szembeni elvárások átrendeződésével is együtt járt. A képzési lehetőségeket tartják a legfontosabbaknak munkahelyi ösztönzők között a magyarországi turizmus-vendéglátásban dolgozók, valamint a területen tanuló diákok – derül ki a Danubius Hotels Group és az Employ Your Brand hr-kommunikációval foglalkozó szakportál közös kutatásából. A szektorban mind a szakmai továbbképzések, mind a nyelvi képzések iránt jelentős igény mutatkozik, ugyanakkor az utóbbiaknak a tanulók valamivel nagyobb jelentőséget tulajdonítanak. A folyamatos szakmai fejlődés fontosságát a kutatás elemzői szerint mindenekelőtt az Y-generáció térnyerése magyarázhatja, amelynek tagjai versenyképességük zálogaként tekintenek a képzésekre, ami ösztönzőleg hat az idősebb generációkra is.
A szakmai továbbképzések szerepeltek az első helyen a munkahelyi ösztönzők fontossági sorrendjében a turizmus-vendéglátásban tanuló középiskolások és felsőoktatási hallgatók, valamint a szektorban dolgozó munkatársak körében – derül ki a Danubius Hotels Group és az Employ Your Brand hr-kommunikációval foglalkozó szakportál több mint 400 fő bevonásával készített közös kutatásából. A dolgozók a képzések után az év végi jutalom, azaz a tárgyév kimagasló teljesítménye után adható ösztönző juttatás, valamint a törvény által is előírt utazási költségtérítés jelentőségét értékelik a legtöbbre, amíg a diákok esetében az anyagi természetű ösztönzőket megelőzi még a nyelvtanulás lehetősége is.
„Az utóbbi években a hagyományosan népszerű anyagi juttatások és egyéb ösztönzők mellett egyre fontosabbá váltak a munkavállalói elvárások között a képzések, tréningek. Ez a tendencia összefüggésben lehet az Y-generáció térnyerésével, illetve az őket követő Z-generáció munkaerő-piacon történő megjelenésével, amelynek tagjai számára a szakmai kihívások, illetve fejlődési lehetőségek fontos szerepet játszanak egy munkahelyről való döntésben; ezeknek a generációknak a legfiatalabb képviselői is hamarosan kikerülnek a középiskolai, egyetemi-főiskolai képzőhelyekről" – értékelte a kutatás eredményeit Temesvári Zsolt, a Danubius Hotels Group képzési és szervezetfejlesztési igazgatója.
A kutatás nem csupán az anyagi juttatások és egyéb ösztönzők fontosságát tette vizsgálat tárgyává, hanem az általános munkahelyi előnyöket is. Mint kiderült, mind a dolgozók, mind a tanulók legfontosabb elvárása, hogy a fizetésük összhangban legyen a munkájuk értékével. Emellett a dolgozók – vélhetően a szektort általánosan sújtó munkaerőhiány hatásait érzékelve – a második legfontosabb elvárásként a munkaterhelésnek megfelelő számú munkatársat jelölték meg, amelyet harmadikként a munkarészlegek közti hatékony és eredményes kommunikáció követ. A tanulók második és harmadik helyen az átlátható és méltányos jutalmazási rendszert, valamint a munkahely biztonságát és kiszámíthatóságát emelték ki az elvárások sorában.
„A munka értékével összhangban lévő fizetés fontossága a megbecsültség érzésével lehet összefüggésben. A szektorban – többek között az elvándorlás és az utánpótlás korlátjai miatt – egyre jelentősebb a munkaerőhiány, amivel együtt a munkatársak fontossága is nagymértékben megnőtt. Ebben a környezetben csak azok a szállodák lehetnek versenyképesek, amelyek nem csak a már meglévő munkatársaikat becsülik meg, de olyan munkahelyi körülményeket is teremtenek, amelyek megfelelnek a leendő munkatársak, köztük az egyre meghatározóbb „új generációk" elvárásainak" – tette hozzá Temesvári Zsolt.