A Qatar Airways vezető szerepet tölt be a régió légiközlekedési központja, az új Dohai Nemzetközi Repülőtér építésében.

 

A Qatar Airways vezető szerepet tölt be a régió légiközlekedési központja, az új Dohai Nemzetközi Repülőtér építésében.

Folytatva a korábbi ismertetéseket, ezúttal a Qatar Airways ügyvezető igazgatója, Akbar Al Baker dohai fejlesztési terveit ismertetném részletesebben. A jelenlegi repülőtértől keleti irányban mintegy négy kilométerre elhelyezkedő új repülőtér a világ első olyan légikikötője lesz, amelyet kifejezetten a kétszintes, négyhajtóműves A380-as Airbus, a világ eddigi legnagyobb utasszállító gépe fogadására terveztek és építettek.

A jövő - látványtervekA jövő – látványtervekA Qatar Airways az A380-as gépeket a nagy forgalmú útvonalakon tervezi üzembe állítani. Bizonyára emlékeznek még, mikor a televízió ismeretterjesztő csatornáin bemutatták az akkor még elképesztő ötletnek tűnő, de tudósok által alátámasztott tengeri feltöltés ötletét, nos az megvalósult!

Az építészeti bravúrokat és korszerű technológiai rendszereket ötvöző 2200 hektáros repülőtér fele részben a tengerre, az arab Golf-öböltől visszahódított területre épül. A 14,5 milliárd dolláros fejlesztés szakaszokban valósul meg, a munkálatok teljes befejezése 2015-re várható. Az első fázis munkálatai 2005-ben kezdődtek, befejezése pedig 2012-re várható. Ekkor a repülőtér évi 24 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas; ez a szám 2015-re, az építkezés teljes befejezésének idejére több mint a duplájára, mintegy 50 millióra nő.

A jövő - látványtervekA jövő – látványtervekA projekt egyik érdekessége, hogy a repülőtér 60 %-át a tengerre, a Golf-öböltől visszahódított területre építik. Az új repülőteret, amely a tervek szerint kulcsfontosságú regionális és globális légiközlekedési központtá teszi Dohát, a Qatar Airways fogja üzemeltetni. Mindkét kifutó csaknem teljes egészében elkészült már, és végéhez közelednek a feltöltési munkák is, melynek eredményeképpen a terület csaknem 60 százalékát sikerült „visszahódítani" a tengertől.

A 80 érzékelő kapuval felszerelt új Dohai Nemzetközi Repülőtéren 25000 négyzetméteren üzletek és kényelmes várótermek, valamint többemeletes parkoló létesítmények szolgálják az utasok kényelmét. A repülőtéren új emíri (uralkodói) terminál-komplexum is épül a VIP járatok utasai számára, további aszfaltozott parkolókkal, teherszállító terminálokkal, repülőgéphangárokkal, és az ezekhez kapcsolódó légiforgalmi és repülőtéri kiegészítő szolgáltatásokkal egyetemben.

 A komplexumban egy reptéri hotel is helyet kap a terminál mellett, továbbá a terminálon belül egy 100 szobás szálloda is rendelkezésre áll majd a látogatók, illetve az átutazók számára.

Első fázis: a befejezés várható időpontja 2012.

  • Egy 4850 méter és egy 4250 méter hosszú kifutópálya, amelyekről az utasokkal és rakománnyal teli A380-as gépek felszállhatnak.
  • 463000 négyzetméter alapterületű, háromszintes terminál 22 távirányítású és 40 érzékelő kapuval, amelyek közül hat kifejezetten az A380-as gépeket szolgálja ki. A terminál évi 24 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas.
  • Üzletek és kényelmes várótermek több mint 25000 négyzetméteren.
  • Repülőgép-karbantartó központ, egyszerre két A380-as és három A340-es befogadására képes hangárokkal.

• 1,4 millió tonna éves kapacitású teherszállító terminál, mely nyolc aszfaltozott repülőgép-parkolóval rendelkezik.

  • Általános Légiközlekedési Terminál és hangár.
  • Futár- és postaszolgálat.
  • Szabadkereskedelmi övezet és üzleti park.
  • A Qatar Airways új székháza.
  • A Qatar Airways új oktató létesítményei, ahol repülés-szimulátorok is helyet kapnak.
  • Három többszintű csomópont, amelyeken át az új repülőtér a Ras Abu Aboud útról megközelíthető.
  • Automata utasszállító rendszer (People Mover) vagy felfüggesztett egysínű vasút, amely a terminál területén szállítja az utasokat.

Befejező szakasz: 2015 után.

  • Újabb 40 érzékelő kapu üzembe helyezése. Így összesen 80 érzékelő kapu lesz a reptéren, amelyből hat kifejezetten az A380-as gépeket szolgálja ki.

• A terminál épületének további bővítése, mely végül 416000 négyzetméteren évi 50 millió utast tud majd kiszolgálni.

A Qatar Airways bejelentette, hogy március 1-től kezdve több szakaszban, több útirányba bővíti nemzetközi útvonalhálózatát. A növekvő utasforgalom és a flotta újonnan beszerzett repülőgépei tették szükségessé a kapacitásbővítést a dohai székhelyű légitársaság agresszív bővítési stratégiája részeként, mely az utasok útvonal-választási lehetőségeinek bővítésére irányul.

 A bővítés keretében a Kuala Lumpurba hetente induló járatok száma hárommal nő, így az utasok már napi két járatot vehetnek igénybe; a Dar Es Salaamba, Tanzánia fővárosába induló heti járatok száma pedig kettővel nő, ezáltal a napi járatszám is kettőre bővül.

A dél-indiai Bangalorba naponta induló járatot az eddigi keskeny törzsű Airbus A320 helyett széles törzsű A330-as váltja fel az útvonal első évfordulójának tiszteletére. A Perzsa-öböl-béli járatok heti hárommal bővülnek, így az Omán fővárosba, Muscatba induló járatok száma heti 24-re nő. Európában a Qatar Airways az elkövetkezendő két hónapban az új útirányokba – Bukarestbe, Budapestre, Brüsszelbe és Stuttgartba – induló járataira koncentrálja kapacitás-bővítési tevékenységét, de ezen felül a már meglévő útvonalhálózatában is több járatbővítést tervez.

A napi két járattal működő párizsi útvonalon a járatok száma heti kettővel, összesen heti 16 járatra bővül, a Genfbe induló járatok pedig a heti két újabb járat bevezetésével naponta közlekednek majd. Az európai járatbővítések kapcsán a Qatar Airways a közelmúltban jelentette be, hogy a koppenhágai útvonalon heti eggyel bővíti a járatok számát, így ezen az útvonalon is napi gyakorisággal közlekednek majd a gépek; a barcelonai útvonalon pedig széles törzsű Airbus A330-asra váltanak.

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója elmondta: „A Járatbővítésekkel a Qatar Airways ismét bizonyította elkötelezettségét az új útvonalak kiépítése iránt az utasok útvonalválasztási lehetőségeinek bővítésére irányuló stratégiájával összhangban." „Flottánk havonta átlagosan legalább egy új repülőgéppel bővül. Ezt a többletkapacitást egyrészt a már meglévő útvonalainkon állítjuk szolgálatba, másrészt új útirányokba indítunk járatokat egyre bővülő nemzetközi útvonalhálózatunkban." „Európától és Afrikától a Közel-Keletig és Ázsiáig növeljük járataink számát és sűrűségét útvonalhálózatunkon, ezen felül pedig nagyobb választási lehetőséget kínálunk már meglévő, széleskörű utazóközönségünknek s új ügyfeleinknek. Az elkövetkező hetekben újabb járatbővítésekről számolunk be."

Az új járatok a Qatar Airways dohai központjából közvetlen járatként közlekednek, kiváló csatlakozási lehetőségeket kínálva a jelentősebb szárnyvonalakhoz.

A járatbővítési program legfontosabb elemei:

Kuala Lumpur a heti 11 járat március 27-től heti 14-re (napi kettőre) bővül

Dar Es Salaam a heti 12 járat március 27-től heti 14-re (napi kettőre) bővül

Párizs a heti 14 járat március 27-től heti 16-ra bővül
Genf a heti 5 járat május 2-tól heti 7-re bővül (naponta közlekedik)

Barcelona március 27-től a keskeny törzsű repülőgépet Airbus A330 váltja fel
Koppenhága a heti 6 járat március 27-től heti 7-re bővül (naponta közlekedik)
Muscat a heti 21 járat március 27-től heti 24-re bővül
Bangalor március 1-től a keskeny törzsű repülőgépet Airbus A330 váltja fel.

A Qatar Airways 2011. január 17-től indította járatait Románia fővárosába, Bukarestbe, és a magyar fővárosba, Budapestre; január 31-étől Belgium fővárosába, Brüsszelbe; március 6-ától pedig Stuttgartba, Németország autógyártó-központjába. A légitársaság április 6-án indít járatot a 100. útirányba, a szíriai Aleppóba, ahová hetente négyszer indulnak majd a gépek.

A Qatar Airways jelenleg 94 korszerű repülőgépből álló flottát üzemeltet, melyek Dohából Európa, a Közel-Kelet, Afrika, az Ázsia – Csendes-óceáni térség, Észak- és Dél-Amerika 95 városába repülnek. A légitársaság tovább folytatja 1997-es újraindulásakor megkezdett agresszív terjeszkedési stratégiáját. Terveik szerint 2013-ra 120 repülőgéppel 120 jelentős üzleti és turisztikai célpontba szállítanak utasokat.

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük