Bemutatták a hibrid hajtású Modulo buszcsalád két prototípusát.
8 perc olvasás
2014. szeptember 18-án került megrendezésre a Városligeti Műjégpálya Dísztermében a Budapest Márka díjátadója, melynek keretében bemutatták a hibrid hajtású Modulo buszcsalád két prototípusát.
2014. szeptember 18-án került megrendezésre a Városligeti Műjégpálya Dísztermében a Budapest Márka díjátadója, melynek keretében bemutatták a hibrid hajtású Modulo buszcsalád két prototípusát.
Az esemény alkalmával a Fővárosi Közgyűlés határozatának értelmében az evopro csoportnak innovációs projektjeiért, kimagasló mérnöki tevékenységéért, a környezetbarát városi közlekedési rendszerek fejlesztéséért, különös tekintettel a Magyar Termék Díjas vasúti diagnosztika rendszerre, valamint a kompozit szerkezetű elektromos és hibrid hajtású buszcsaládra Dr. Szentes Tamás, főpolgármester-helyettes a „Budapest Márka" elismerő címet adományozta.
Fellendülőben Európa tudásalapú gazdasága – mondta Dr. Szentes Tamás. A Horizont 2020 keretprogram a kontinens globális versenyképességének növelését célzó Európa 2020 stratégia „Innovatív Unió" elnevezésű kiemelt kezdeményezésének egyik alappillére. Minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a tudományos áttörésekből üzleti lehetőségeket biztosító és sokunk életét jobbá tévő innovatív termékek és mérnöki szolgáltatások születhessenek, amely területen a díjazott evopro csoport kiváló példaként jár az élen. Kiemelt prioritás az innovatív mérnöki szolgáltatások területe. Ha Európának fontos, Magyarországnak, s fővárosának különösen az. Ezért méltatja idén ezt a területet, s a terület élmezőnyét a Budapest Márka.
A rendezvényen megismerhettük a budapesti központú, magyar tulajdonú mérnöki szolgáltató evopro csoport történetének meghatározó mérföldköveit, amelyek a díj elnyeréséhez is vezettek. A díj átadása után megtekintettük és a kipróbáltuk az evopro által fejlesztett elektromos és hibrid hajtású Modulo buszcsalád két prototípusát.
A díjat Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa, és Bodnár Balázs, evopro Holding Zrt. vezérigazgatója vette át.
„Magyarország újraiparosítása a multinacionális cégek mellett a hazai kkv-k új magyar innovatív termékek megjelenésével, gyártásával és exportképessé tételével együtt lehetséges. A piacról érkező problémákra a felsőoktatási intézményeknek, kutatóintézeteknek és cégeknek együtt kell kutatás-fejlesztéseikkel, szolgáltatásaikkal és a létrejövő termékekkel valódi választ adni. Az evopro csoport büszke arra, hogy nemzetközi tapasztalatait itthon is kamatoztatva tucatnyi fejlesztésnek a motorja. Vasúti diagnosztikai rendszere Magyar Temék Nagydíjas fejlesztés lett közel évi 800 MFt-os árbevételt generálva. A Modulo elektromos, hibrid és földgáz buszcsalád pedig sorozatgyártásra készen várja a magyar és külföldi megrendelőket. Az evopro csoport másfél évtizedes működése során követett elvek és stratégia helyességét a világszintű rendszerintegrátor partneri címek, két multinacionális nagyvállalat – a Siemens és az Accenture – által végrehajtott akvizíciók után a Budapest Márka cím is jelzi már." (Mészáros Csaba)
„A mérnöki tevékenységek széles spektrumának lefedése adhat stabil alapot ahhoz, hogy jövőbe tekintő innovációs fejlesztések valósulhassanak meg. Az evopro csoport a mérnöki szolgáltatásokkal indult el 2001-ben, majd a kellő tapasztalat megszerzése után önálló vállalkozási projektek megvalósítására is képessé vált, elsősorban autóipari és folyamatautomatizálási területeken. A fejlődésünk következő foka az lett, amikor már önállóan kifejlesztett, innovatív termékekkel tudtunk megjelenni. Erre jó példa a Magyar Termék Nagydíjas eRDM vasúti diagnosztikai rendszerünk, vagy a kompozit szerkezetű, elektromos és hibrid hajtású Modulo buszcsalád. A jövőbe tekintve is bizakodóak vagyunk: az autóiparban a komplett gyártósorok szállításában, valamint a kompozit anyagokra épülő karosszériák elterjedésében látunk kiváló lehetőséget. Mérnökeink nukleáris irányítástechnikai területen szerzett tapasztalataira nagy szükség lehet a világban futó fizikai kísérleti projektekben, mint az ITER, az ESS (European Spallation Source), vagy az ELI (Extreme Light Infrastructure), de ugyanez elmondható a paksi bővítés kapcsán is. Innovációs projektjeink a jövő smart grid-jének megépítésére szolgáló eszközök és alkalmazások fejlesztésére fókuszálnak." (Bodnár Balázs)
A nemzetközi ipari szereplők számára nyújtott gépész- és villamosmérnöki szolgáltatásokat végző evopro vállalatok teljes informatikai megoldások szállítására is képesek. Innovációs területen a legmodernebb megoldásokat ötvöző hardver- és szoftverfejlesztés folyik. Cégeink számos nemzetközi nagy K+F+I projekt tagjai. Az evopay parkolási és mobilfizetési rendszere adja majd az elszámolási alapját az elektromobilitás jegyében zajló elektromos villámtöltő hálózat fejlesztésének. A cégcsoport több területen rendelkezik szakmai befektetésként indított innovációs projektekkel.
A Budapest Márka Díj átadási helyszínéül választott díjazott, a Városliget Café & Bar 1895 az ipari és technológiai kiállítások, innovációk bemutatásának hagyományos otthona. Az első jelentős, országos méretű ipari kiállítás 1885-ben volt a Ligetben, ahol számos magyar – többek között budapesti (Ganz-gyár híres vasúti kereke és transzformátorrendszere, Mechwart gépek, Eisele József kazánjai, későbbi Láng Gépgyár) – találmányát mutatták be. A múlt század 70-es éveinek közepéig a Városliget meghatározó volt az ipari, technológiai, kulturális kiállítások, bemutatók tekintetében. A történelmi korcsolyacsarnok szintén hagyományosan része volt az „expoknak", a sajtóközpont kapott itt helyet. Ezekre a mély gyökerekre és értékekre támaszkodva, hagyományteremtő jelleggel és szándékkal szeretnék bemutatni a Budapest Márka kitüntetettjét, a díjat átadni, együtt ünnepelni a sikert.
A Budapest Márka elismerést Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlése 2013-ban alapította azzal a céllal, hogy összegyűjtsék azokat az értékeket, és értékteremtő tevékenységeket a fővárosban, amelyek elviszik Budapest jó hírnevét az ország határain belül és túl. A Fővárosi Közgyűlés tagjai tesznek javaslatot a fővárosban előállított magas színvonalú termékre, szolgáltatásra, közszolgáltatásra és művészi alkotómunkára a „Budapest Márka" cím elnyeréséért. Az elismerésben részesült jogosulttá válik a Budapest Márka embléma használatára a kiemelkedőnek minősített szolgáltatás, termék, művészeti tevékenység kommunikációja és marketingje során.
A kormányprogram kitörési pontként is említi a hazai mérnöki szolgáltatások, a járműipar és a műszergyártás fejlesztését. A magyar vállalati szektorban a high-tech mérnöki szolgáltatások, a járműipar és a műszeripar a legversenyképesebb ágazatok egyike, a Budapest Márka is az e területeken tevékenykedő legjobbakat nevesíti. A magyar ipar versenyképessége, a növekedés mindinkább függ a hazai vállalkozások innovativitásától.
Ez az innováció fontos mozgatórugója a magyar ipar beágyazódásának a globális gazdaságba. A hazai mérnöki szolgáltatások területén vállalataink helyzetét nagyban jellemzi az exportorientáltság. Tevékenységük minőségét mutatja a szektor vállalatai által elnyert innovációs nagydíjak sora is.
Végezetül néhány adat a Modulo, kompozit szerkezetű elektromos buszcsaládról:
Felépítmény
– önhordó, kompozit kocsitest, a 8m-es kocsitest önmagában kevesebb, mint 1,2t
– moduláris szerkezet: ajtós, ablakos, front és hátsó modulok
– az szendvicsszerkezetű üvegszálás kompozit modulok ragasztással kapcsolódnak egymáshoz
– Típusok: Minimo (6,5m), Medio (8m), Maximo (9,5m)
Fejlesztés
– 3 évi fejlesztés, több mint 30 mérnök, több mint 30 hazai beszállító
– 1 milliárd forint értékű beruházása, 392 millió forint pályázati támogatás
(GOP-1.1.1-11- 2011-0040)
– 100% magyar fejlesztés
Tisztán elektromos hajtással
– 5,5 tonna önsúly, 2-4 tonnával könnyebb, mint a versenytársak hasonló utasbefogadó
képességű busza
– 1 feltöltéssel 130-140 km-t képes megtenni, a domborzati viszonyok és terhelés
függvényében
– töltése: 3 fázis, 380V, 32A, szabványos 5 pólusú csatlakozóról
– 20%-ról 100%-ra a töltési idő 5 óra
Egyéb jellemzők
– széles, magas, tágas utastér, 3-3cm falvastagság miatt
– az egy utasra vetített energiafelhasználás rendkívül kedvező
– ugyanilyen hosszú konkurenciához képest 20%-kal több utas elfér benne
– a 8m-es Medio esetén a hossz 30%-ában ajtó van, rendkívüli mértékben meggyorsítja a
fel/leszállást, rövidebb megállóhelyi várakozást eredményez
– korróziómentes, alacsonyabb fenntartási és karbantartási költségek
– legmodernebb EBS 5 fékrendszer ESP funkcióval
Tesztelés, prototípusok
– hibrid hajtású busz prototípusának bemutatása 2014. szeptember 18.
– elektromos hajtású busz szeptember 22. és 27. között 11 állomásos országjáráson:
Érd-Paks-Szekszárd-Bonyhád-Mohács-Pécs-Kaposvár-Hévíz-Balatonfüred-Veszprém-
Székesfehérvár, Pécsen két napos menetrendszerinti járat
– októberben Moszkvába utazik a Modulo Electric az Innoprom innovációs kiállításra.
Lantai József